arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

روحانی: ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست توجهی به خواسته‌های قدرت‌ها ندارد

حجت‌الاسلام حسن روحانی یک روز بعد از دوازدهمین تحلیف ریاست جمهوری با بعضی از مهمانان خارجی این مراسم دیدار و گفت‌وگو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام حسن روحانی یک روز بعد از دوازدهمین تحلیف ریاست جمهوری با بعضی از مهمانان خارجی این مراسم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام حسن روحانی عصر امروز هم با مهمانان خارجی شرکت کننده در دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری دیدار کرد.

اهم اظهارات او با این مقامات خارجی را در زیر بخوانید: 
 
 

مقامات خارجی

اظهارات

اولیسس دل‌تور معاون رییس جمهور کوبا

روحانی: سفر سال گذشته من به کوبا مفید بود و باید آنچه در آن سفر مورد توافق قرار گرفت به مرحله اجرا برسد. سفر شما به تهران نیز گواه اراده سیاسی قاطع کوبا برای توسعه روابط با ایران است و امیدوارم در دولت دوازدهم روابط دو کشور دوستانه‌تر و گسترده‌تر شود. در حالی که برخی قدرت‌ها می‌کوشند با نقض تعهدات و اقداماتی نظیر تحریم ملت‌های آزادی‌خواه را تحت فشار قرار دهند، ایستادگی و همبستگی کشورهای مستقل ضروری است.

دل‌تور: ایران همواره می‌تواند روی همبستگی دولت و ملت کوبا حساب کند و متقابلاً کوبا نیز از حمایت‌های مستمر و کمک‌های دولت و ملت ایران از ملت کوبا در شرایط مختلف از جمله در برابر تحریم‌های ظالمانه تشکر می‌کند. اتحاد بین کشورهای همسو و مستقل در عرصه جهانی باید توسعه و تعمیق یابد.

الحاجی باوومیا معاون اول رییس جمهور غنا

روحانی: جمهوری اسلامی ایران و غنا همواره از روابط دوستانه و نزدیکی برخوردار بودند و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در دو کشور برای تعمیق روابط وجود دارد، آمادگی داریم با برقراری ارتباط نزدیک بین بخش‌های خصوصی دو کشور، ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری‌های پیشرفته را به نفع دو ملت فعال کنیم. تسهیل مراودات بانکی بین دو کشور می‌تواند پایه مستحکمی در تقویت مناسبات اقتصادی ایجاد کند.

باوومیا: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته نشان داده که دوست خوب و قابل اعتمادی برای کشور غنا است، از این‌رو دولت جدید غنا مصمم است، تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را جهت تعمیق مناسبات و روابط دو کشور بکار بگیرد. معتقدیم می‌توانیم از ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها که از علم و فناوری‌های پیشرفته برخوردار است، برای ایجاد اقتصاد متکی به خود استفاده کنیم، از این‌رو قصد داریم روابط خود را هر چه بیشتر با ایران تقویت کنیم.

جایا سوریا رییس مجلس سریلانکا

روحانی: روابط ایران و سریلانکا همواره دوستانه و خوب بوده و امروز با برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات فی‌مابین فراهم شده که باید به خوبی از آن در راستای گسترش روابط همه جانبه ایران و سریلانکا استفاده کنیم و این سفر می‌تواند تحرک خوبی در روابط پارلمان‌ها و دولت‌های دو کشور ایجاد کند.

سوریا : روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای میان ایران و سریلانکا برقرار بوده و مردم سریلانکا احترام زیادی برای ملت ایران قایل هستند.

جاب یوستینر اندوگایی رییس مجلس ملی تانزانیا

روحانی: گسترش روابط با کشورهای قاره آفریقا از جمله تانزانیا و زنگبار برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و این سفر نشان از اراده سیاسی طرفین در این راستا است. ایران، هیچگاه برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای دوست توجهی به خواسته های  قدرت‌های مداخله گر نداشته و نخواهد داشت، امروز دیگر دوران مداخله در کشورهای مستقل و  اعمال اینگونه سیاست‌ها در جهان به پایان رسیده و نمی‌توان اینگونه خواسته ها را بر ملتها تحمیل کرد.

 اندوگایی: حضور پرشور مردم ایران در انتخابات نشان از بالا بودن سطح دمکراسی در ایران است.

ایگور دودون، رییس جمهور مولداوی

روحانی: ما باید در راستای تأمین منافع و آینده ملت‌های خود در برابر دشواری‌ها و پیچیدگی‌های منطقه هوشیارانه ایستادگی کنیم. اگر ملتی متحد و یکپارچه بوده و برای دستیابی به منافع خود تلاش کند، هرگز شکست نمی خورد. از سوی دیگر در شرایط امروز جهان ،کشورهای مستقل که تحت فشار قدرت‌های بزرگ نیستند، باید در کنار یکدیگر قرار داشته باشند. امروز پس از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست از جمله مولداوی فراهم شده به گونه ای که پس از برجام روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا 80 درصد و با روسیه حدود 70 درصد افزایش یافته است.

دودون: مطمئناً روابط ایران و مولداوی در سال 2017 وارد سطح جدیدی از پیشرفت خواهد شد.حضور هیأت‌های عالی‌رتبه از بیش از یکصد کشور جهان در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران، نشان‌دهنده آن است که تلاش ها برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده است، مطمئناً دشمنان نمی‌توانند ملت ایران را با تاریخی چند هزار ساله منزوی کنند و ایران پس از عبور از مشکلات در جهان خواهد درخشید.

کیم یونگ نام رییس پرزدیوم مجمع عالی خلق کره شمالی

روحانی: بر این باور هستیم که میز تفاهم و مذاکره بهترین راه‌حل برای پایان اختلافات است و امیدواریم شاهد صلح و امنیت در سراسر قاره آسیا و مخصوصاً شرق آسیا باشیم. جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این روابط همچنان ادامه دارد، معتقدیم همه ملت‌های جهان باید محترم شمرده شوند و هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها ناصحیح است.

نام: واهان توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری هستیم. امیدواریم با تقویت جنبش عدم تعهد همکاری‌های سازنده‌ای بین کشورهای عضو این جنبش در راستای توسعه صلح و امنیت برقرار شود.

هه لی فنگ رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین

روحانی: ایران ضمن آمادگی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مذکور، تمایل دارد با توجه به مذاکرات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور، در زمینه انرژی‌های نو و فناوری ارتباطات نیز، با چین مشارکت و همکاری کند.پس از اجرای برجام ، ایران و چین برای پیشرفت روابط، قدم‌های خوبی در گسترش و تسهیل روابط بانکی برداشته‌اند و برای توسعه و جهش لازم در همکاری‌های اقتصادی، تسریع و فعال‌تر شدن مناسبات بانکی ضروری است.

فنگ: با توجه به پیگیری‌های روسای جمهور چین و ایران، روند گسترش و ارتقاء سطح روابط دو کشور به خوبی به پیش می‌رود و اطمینان دارم در دور جدید ریاست جمهوری جنابعالی با تداوم این توجه، شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهیم بود. ما با تحریم‌های یکجانبه مخالفیم و خواهان اجرای کامل و دقیق برجام هستیم.


نظرات بینندگان