arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

سیف الاسلام قذافی: ایتالیا همچنان به سواحل لیبی به عنوان مستعمره خود نگاه می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سیف الاسلام قذافی »پسر معمر قذافی در خصوص تحرکات جدید ایتالیا در خصوص لیبی گفت: ایتالیا علت اصلی ویرانی لیبی است و هنوز هم به سواحل لیبی به عنوان مستعمره خود نگاه می کند.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه «الوطن» لیبی، سیف الاسلام ، سیاست ایتالیا در خصوص لیبی را استعماری و فاشیستی توصیف کرد و گفت آنها همچون گذشته لیبی را مستعمره رم می دانند.

وی افزود: ایتالیایی ها همدلی و روابط دو کشور بر اساس اصل همسایگی را خراب کردند زیرا آنها به ناتو اجازه دادند از خاک و پایگاه های نظامی این کشور برای بمباران مناطق مختلف لیبی استفاده کند، اکنون نیز آنها کشتی های خود را برای تحریک احساسات این مردم مجاهد و به دلیل رفتارهای غیر مسئولانه برخی مسئولان لیبایی به سمت لیبی می فرستند.

سیف الاسلام قذافی فرزند دوم معمر قذافی و همسر دوم او، صفیه فرکاش متولد 5 ژوئیه 1972 میلادی در منطقه باب‌العزیزیه در طرابلس است. او فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه های انگلیس است.

دیوان بین‌المللی کیفری، حکم دستگیری معمر قذافی، سیف الاسلام و عبدالله سنوسی رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق قذافی، به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت را صادر کرده بود.

سیف الاسلام در ماه نوامبر سال 2011در لیبی دستگیر و زندانی شد و در ژوئن 2017 اعلام شد سیف الاسلام قذافی عفو و از زندان آزاد شده است.

این روزها تحرکات سیف الاسلام بسیار افزایش یافته است.چند روز پیش مشاور رسانه ای وی اعلام کرد بزودی شبکه تلویزیونی تحت مدیریت سیف الاسلام در لیبی آغاز به کار می کند.

هفته گذشته ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی گفت: سیف الاسلام یک شهروند لیبیایی است و می تواند در آینده سیاسی لیبی نقش داشته باشد.

پارلمان ایتالیا دیروز (چهارشنبه) طرح مأموریت نظامی نیروی دریایی این کشور را در لیبی تصویب کرد و پس از آن، نخستین کشتی نیروی دریایی ایتالیا پس از دریافت مجوز به سوی طرابلس حرکت کرد.

در این ماموریت یک کشتی لجیستیکی و یک شناور گشتی به کار گرفته شده است که با گارد ساحلی لیبی همکاری می کنند. نظامیان ایتالیایی در این ماموریت مجوز واکنش به تیراندازی و حمله را به منظور دفاع از خود دارند.

وزیران امور خارجه و دفاع ایتالیا روز سه شنبه خاطرنشان کردند که ماموریت جدید دریایی این کشور در آب های لیبی برای مقابله با قاچاقچیان انسان، هیچ آسیبی به حاکمیت این کشور شمال آفریقا وارد نمی کند.

'روبرتا پیننوتی' وزیر دفاع ایتالیا گفت: با ماموریت جدید دریایی ایتالیا در آب های لیبی، هیچ آسیبی به حاکمیت این کشور وارد نمی شود، چرا که هدف ما تقویت آن (دولت لیبی) است.
 
السراج رئیس دولت وفاق لیبی روز 23 ژوئیه (اول مرداد ماه) در نامه ای از ما درخواست حمایت فنی و دریایی (برای مقابله با قاچاقچیان انسان) کرد و دولت ایتالیا با این ماموریت جدید دریایی، حمایت لجستیکی و عملیاتی از واحدهای دریایی لیبی را از طریق فعالیت های مشترک و هماهنگ، تضمین می کند.

لیبی به مدت سه دهه مستعمره ایتالیا بوده است.

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.

اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی که مورد تایید ژنرال حفتر فرمانده نیروهای مسلح این کشور است.

پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کند.

به عقیده کارشناسان رقابت عوامل خارجی عامل اصلی تداوم بی ثباتی در لیبی است. دولت وفاق ملی توسط اروپا، آمریکا، چندین کشور آفریقایی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

ژنرال حفتر مورد تایید امارات ، مصر و عربستان است و این کشورها اخوان المسلمین را دشمن خود می دانند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان