arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
صادق زیباکلام در گفتگو با «انتخاب»:

جلیلی از تیر سال 94 آرزو داشت برجام به تیر غیب گرفتار شود / اینکه آرزوی ترامپ و جلیلی مشترک است، حکایت عجیبی است / اتفاقات اخیر در آمریکا، حکم عروسی را برای دلواپسان دارد که به مراد دلشان رسیدند

متاسفانه، آرزوی دکتر جلیلی و مابقی دلواپسان از تیر 94 که توافق تاریخی صورت گرفت، این بود که برجام بالاخره روزی به تیر غیب گرفتار شود. این هم حکایتی عجیب است که آرزوی جلیلی با ترامپ مشترک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلیلی از تیر سال 94 آرزو داشت برجام به تیر غیب گرفتار شود / اینکه آرزوی ترامپ و جلیلی متشرک است، حکایت عجیبی است / مصوبه جدید کنگره حکم عروسی دلواپسان را دارد که به مراد دلشان رسیدند

صادق زیباکلام به بررسی اظهار خرسندی برخی مخالفان داخلی برجام از مصوبه جدید کنگره آمریکا پرداخت.

زیباکلام در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» اظهار داشت: متاسفانه، آرزوی دکتر جلیلی و مابقی دلواپسان از تیر 94 که توافق تاریخی صورت گرفت، این بود که برجام بالاخره روزی به تیر غیب گرفتار شود. این هم حکایتی عجیب است که آرزوی جلیلی با ترامپ مشترک است.

وی اضافه کرد: البته مخالفان برجام هر یک دلایل و انگیزه های متفاوتی دارند، اماهمه شان می‌خواهند برجام به تیر غیب گرفتار شود. مثلا نتانیاهو و تمامی کسانی که نگران رفع کامل همه ی تحریم های ایران هستند. این ها نگرانند که مبادا جمهوری اسلامی ایران بتواند با همه دنیا آشتی کند و در مسیر پیشرفت و ترقی حرکت کند و یک رابطه طبیعی که در چارچوب منافع طبیعی اش باشد با جهان شروع کند. طبیعی است که نتانیاهو و تمام کسان دیگری که به چیزی کمتر از سرنگونی و نبود جمهوری اسلامی ایران رضایت نمی دهند، از اینکه برجام و روحانی موفق شوند یک شرایط طبیعی و نرمال را در ایران به وجود بیاورند ناراحت، عصبی و دلخور باشند و با همه وجود می خواهند تهران در مسیر مصیبت و تحریم باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مخالفان داخلی برجام گفت: دلواپسان خودمان و سعید جلیلی هم می خواهند برجام به تیر غیب گرفتار شود، به این خاطر که نگران هستند مبادا به جهان ستیزی آنها آسیب و خللی وارد شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد بر سر مسیله هسته ای ما با آمریکایی‌ها به توافق برسیم، آنوقت علی القاعده مردم از جلیلی می‌پرسند: موضوع پیچیده ودشوار هسته ای با گفتگو حل شد، چرا در موضوعات دیگر نتوانیم به توافق برسیم؟

زیباکلام همچنین با اشاره به منافع برجام گفت: برجام یعنی برقراری روابط عادی بین ایران و جهان و همچنین ورود سرمایه گذاری خارجی که کشور به آن نیاز دارد. این سرمایه گذاری بیکاری را کاهش می کند و رکود را نیز از بین می برد. بنابراین طبیعی است که موفقیت برجام باعث نگرانی جلیلی و امثالهم می شود. تمام ارزوی اینها این است که برجام به ته دره سقوط کند. ما در این دو سال که برجام عملی شد، یک کلام امیدوار کننده و مثبت از تندروهای داخلی نشنیدیم.

وی خاطرنشان کرد: هر عاملی که بتواند به سمت تنش زدایی ایران با کشورهای جهان پیش رود، خواب راحت را از چشمان دلواپسان در ایران می رباید، بنابراین این اتفاقات جدیدی که دارد رخ می‌دهد، حکم عروسی دلواپسان را دارد که به مراد دلشان رسیدند. این را هم فراموش نکنیم که تندرو‌ها در طی دو سال گذشته هر انچه که از دستشان برمیامد در جهت اینکه برجام را به تیر غیب گرفتار کنند، انجام دادند.

این تحلیلگر برجسته تاکید کرد:  سعید جلیلی از روزی که مذاکرات هسته ای شروع شد، مخالف بود. ایشان از مهر 92 که مذاکرات هسته ای شروع شد مخالف بود و هر اتفاق دیگری هم بیافتد سعید جلیلی مخالف خواهد بود چون اگر برجام به صورت 100 درصد موفق شود، عملکرد ایشان به طور کلی زیر سئوال می رود.


نظرات بینندگان