arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۶

هشدار آلمان: آنکارا دست از بازی بردارد،مسوولیت سفر آلمانی ها به ترکیه را نمی پذیریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان گفت:اگر ترکیه دست از این بازی حقیر بر ندارد ما باید به مردم بگوبیم که با مسئولیت خود به ترکیه سفر کنید. ما دیگر نمی توانیم چیزی را تضمین کنیم.

به نوشته رویترز، شویبله در مصاحبه با روزنامه بیلد که امروز (جمعه) منتشر شد، افزود: پیشتر تشکیلات امنیتی آلمان ابراز نگرانی کرده بودند که فعالیت سرویس های جاسوسی ترکیه در آلمان و گروه های ستیزه جو در میان سه میلیون ترک تبار ساکن این کشور افزایش یافته اند.
شویبله با مقایسه رفتار ترکیه با آلمان شرقی کمونیست اضافه کرد: امروزه بازداشت های خودسرانه در ترکیه انجام می شود و این کشور دیگر به حداقل معیارهای کنسولی پایبند نیست. این اقدام ها مرا به یاد آلمان شرقی می اندازد.

وی ادامه داد: افرادی که پیش از اتحاد دو آلمان به آن کشور کمونیستی (آلمان شرقی) سفر کرده بودند، می دانند که اگر اتفاقی برایشان می افتاد هیچ کمکی از دیگران بر نمی آمد.
برلین از اینکه دسترسی کامل کنسولی به یک فعال حقوق بشر آلمانی ندارد، ناراضی است. وی به همراه 5 تن دیگر به اتهام حمایت از تروریسم بازداشت شده اند که البته مقام های آلمانی این اتهام را رد کرده و آن را پوچ خوانده اند. اوائل سال 2017 میلادی نیز یک شهروند دیگر آلمانی در ترکیه به اتهام ارتباط با تروریسم دستگیر شده بود.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه دیروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای، اظهارات مقام های آلمانی درباره بازداشت پیتر استودنر شهروند آلمانی در ترکیه را غیرقابل قبول خواند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس قانون اساسی ترکیه، هیچ سازمان، مسول و یا فردی، امکان نفوذ، توصیه و سفارش در سیستم قضایی را ندارد و استقلال این نهاد تضمین شده است. حدود دو هفته پیش 11 نفر از فعالان حقوق بشری ترکیه از جمله یک آلمانی در جزیره بویوک آدا در نزدیکی شهر استانبول به اتهام عضویت در گروه های ترویستی و تشکیلات غیرقانونی دستگیر شدند.

حکم ادامه بازداشت این 6 نفر به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی از سوی دادگاهی در ترکیه سه شنبه این هفته صادر شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان