arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۶

حزب حاکم ترکیه: به کار بردن کلمه کردستان جریمه نقدی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حزب حاکم عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه طرحی را به مجلس ارائه کرده اند که به موجب آن، استفاده از واژه 'کردستان' توسط نمایندگان پارلمان، جریمه نقدی به همراه خواهد داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی که در تغییر 18 ماده ای قانون اساسی ترکیه موفق عمل کردند، این بار نیز طرحی حاشیه ساز را به مجلس ارائه داده اند.
 
بر اساس طرح پیشنهادی، در سخنرانی نمایندگان در صحن علنی مجلس، به کار بردن عبارت هایی از جمله کردستان جریمه نقدی برای نمایندگان مجلس در پی خواهد داشت.
 
حاکمیت ترکیه واژه کردستان را برای نامیدن استان های کردنشین این کشور مساله دار می داند و معتقد است که نمایندگان مجلس مناطق کردنشین با به کار بردن این عبارت که در نام هیچ کدام از استان های کردنشین ترکیه وجود ندارد، به فکر تجزیه طلبی و موضوعات قومیتی هستند.

همچنین در این طرح پیشنهادی که توسط این دو حزب به صحن علنی مجلس ارائه می شود، نمایندگان مجلسی که متن سوگند نامه را قرائت نکرده و یا از قرائت دقیق آن امتناع کنند، از حق نمایندگی ساقط شده و اختیاراتی که برای نماینده مجلس تعریف شده، از آنها سلب خواهد شد.

مجلس ترکیه 550 عضو دارد و قرار است در دور بعدی انتخابات برابر اصلاحیه قانون اساسی جدید ترکیه، اعضای نهاد مقننه این کشور به 600 نفر افزایش یابد.
نظرات بینندگان