arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفتگو با «انتخاب»:

ورود ایران به بحران قطر و عربستان عقلانی نیست؛ این مداخله، باعث حل و فصل مسائل بین این دو می شود / قطر بی گناه نیست که کنارش قرار بگیریم / آیا امکان کودتا در قطر وجود دارد؟

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که ایران باید رفتار محتاطانه ای داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ورود ایران به بحران قطر و عربستان عقلانی نیست؛ این مداخله، باعث حل و فصل مسائل بین این دو می شود / قطر بی گناه نیست که کنارش قرار بگیریم / آیا امکان کودتا در قطر وجود دارد؟

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که ایران باید رفتار محتاطانه ای داشته باشد.

محبعلی در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» اظهار داشت: همواره بین عربستان و قطر اختلاف کهنه و قدیمی وجود داشته است. این تنش ها به نوع نگاه انها به سلفی گری یا وهابیت بر می گردد. بعلاوه، ال ثانی و ال سعود قبایلی بودند که از گذشته اختلاف داشته اند. 

وی افزود: در دوران اخیر اما حمایت قطری ها از اخوان المسلمین در کشورهایی مثل مصر و سودان و تونس و یمن و سوریه باعث بروز تنش شده است. عربستان تلاش کرد در کنفرانس اخیر در ریاض با حمایت امریکا هژمونی جدید علیه ایجاد کند و بازیگران دیگر را در اختیار خود بگیرد. پیام سعودی ها به قطر این بود که از بازی خارج شوند و روابط شان با حماس و اخوان المسلمین را قطع کند.در واقع، با عدم تمکین قطر از عربستان پس از کنفرانس ریاض بود که تنش ها اوج گرفت.

محبعلی اضافه کرد: ما باید در این میان توجه داشته باشیم که قطر  از تروریسم حمایت می کند و بخشی از نیازهای مالی داعش و طالبان و .. از سوی این کشور تامین می شود. 

وی در پاسخ به این سئوال که ایران باید در واکنش به بحران پیش آمده چه سیاستی را اتخاذ کند، گفت: قطر در این سال ها جزئی از یک طراحی و بازی بودند که امنیت و منافع ما را در سوریه و عراق به خطر انداخته بود. منظورم این است که دوحه کشوری نیست که بی گناه باشد و ما حالا بخواهیم در کنار قطر قرار بگیریم و جانب آنها را بگیریم.

ورود ایران به بحران قطر و عربستان عقلانی نیست؛ این مداخله، باعث حل و فصل مسائل بین این دو می شود / قطر بی گناه نیست که کنارش قرار بگیریم / آیا امکان کودتا در قطر وجود دارد؟

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: باتوجه به اینکه قطر در طول این سال ها، همواره ما را تحت فشار قرار داده، ایران باید با احتیاط با این مسئله پیش آمده برخورد کند. از نگاه من، این یک مناقشه خانوادگی بین حامیان افراطی گری است، البته اگر قطری ها یا طرف های دیگر بخواهند، به نظرم ایران حاضر به حل و فصل ماجرا و اختلافات است.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا بحران فعلی میتواند در جهت منافع ایران تلقی شود،اظهار داشت: اصولا ثبات و امنیت در منطقه در حوزه خلیج فارس و  در منطقه، بخشی از امنیت ملی ماست. وقتی در اطراف ما درگیری باشد، امنیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد، اگر قرار باشد قطر در بحران قرار بگیرد، سرمایه گذاری در این طرف با احتیاط مواجه خواهد شد. امنیت ما با همساگاه بهم پیوسته است و عدم مناقشه و همبستگی میان کشورهای منطقه جزئی از امنیت منطقه و در میان ارمان های جمهوری اسلامی است. بنابراین نباید از تنش میان دیگران استقبال کنیم.

وی در مورد امکان ورود ایران به بحران پیش امده گفت: بعید می دانم ایران ورودی داشته باشد. این مداخله، کار عقلانه ای نیست. این به سرعت بخشیدن و حل و فصل مسائل بین انها منجر می شود.البته قطر کشوری استراتژیک برای امریکا به حساب می اید و واشنگتن نمی گذارد نفوذ ایران در دوحه افزایش پیدا کند.

محبعلی در پاسخ به سئوالی در مورد تحلیل برخی رسانه های عربی در مورد افزایش تنش ها بین قطر و عربستان پس از تماس تلفنی امیر قطر با دکتر روحانی، خاطرنشان کرد: قطر یک بازیگر کوچکی است و همواره  سعی مکند از شکاف ها به خوبی بهره برداری کند. او به ابزار ایران نیازمند است برای اینکه بتواند از طرف مقابل امتیاز بگیرد. سعودی ها هم طبیعتا این را در همین چارچوب تلقی میکنند. در واقع، این منطقی است که کشورهای کوچک در بین شکاف ها حرکت کنند و سعی در ایجاد توازن داشته باشند تا امنیت شان حفظ کنند. قطر هم از این قاعده مثتنا نیست و بین ایران و عربستان قرار گرفته است.

وی در مورد گمانه زنی ها در مورد امکان حمله نظامی یا کودتا در قطر یاداورد شد: قطر کشور کوچکی است و عمق پایداری ندارد. باید ببینیم نقش قدرت های فرامنطقه ای از جمله امریکا و انگلیس در این ماجرا چیست؟ ایا قطر می تواند در برابر عربستان پایداری کند یا به سمت مصالحه می رود؟ به نظرم ممن است قطر به نوعی به مصالحه تن دهد یا شاید بالاجبار به این امر رضایت دهد. 

وی افزود: این رژیم های خلیج فارس اکثرا خانوادگی هستند. بنابراین طبیعی است وقتی فشاری بیاید، یکی از افراد خانواده برای اینکه فشار را بردارد وارد عمل شود و کودتا کند. اما به نظرم مداخله نظامی از سوی عربستان بعید است چراکه هامنطور که پیشتر گفتم قطر کشوری اتسراتژیک برای امریکاست و واشنگتن نمیخواهد همه ی تخم مرغ هایش را در منطقه، در سبد عربستان بگذارد.


نظرات بینندگان