arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

وقتي افسانه قديمي در دنياي آبزيان زنده مي شود...؛ کوسه هاي نامرئي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهي از زيست شناسان با کشف يک توانايي عجيب در کوسه فانوسيان نشان دادند که اين گونه قادر است خود را در برابر چشم شکارچي نامرئي کند.

 کوسه فانوسيان ( lantern shark ) گونه اي کوسه کوچک استوانه اي شکل ساکن آبهاي عميق اقيانوس اطلس و اقيانوس آرام است. اکنون گروهي از دانشمندان دانشگاه کاتوليک آمريکا با انجام اولين مطالعه دقيق بر روي اين کوسه که در آبهاي اطراف جزاير اوکيناوا در ژاپن زندگي مي کند، توانستند توانايي شگفت انگيز اين حيوان را کشف کنند.

اين تحقيقات نشان مي دهد اين کوسه نه تنها قادر است خود را در تاريکي درخشان و نوراني کند، بلکه مي تواند با ايجاد يک اثر نوري و توهم اپتيکي، نوعي «رداي نامرئي کننده» درست کرده و خود را در برابر چشم جانوران شکارچي نامرئي نمايد.اين نور طبيعي را اندامهاي ساطع کننده نور که «فوتوفور» ناميده مي شوند، توليد مي کنند.

اين نور عملکردهاي فراواني دارد که به نظر مي رسد ايجاد اين رداي نامرئي کننده، مهمترين آنهاست. زماني که اين نور توليد مي شود، اين کوسه در زير آن ناپديد مي گردد. اين کوسه در عمق 200 تا هزار متري آب زندگي مي کنند.

 در اين منطقه از دريا، نوري که از سطح مي رسد بسيار ناچيز است و بنابراين، جانوران ساکن اين منطقه به يک منبع نوري بومي نياز دارند. به همين علت، در بسياري از آبزيان اعماق دريا، ويژگي نورتابي به تکامل رسيده است.
نظرات بینندگان