arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

سوداگری در بازار سرمایه / غفلت سازمان بورس و اوراق بهادار

در پایان معاملات چهار شنبه 10 خرداد ماه 1396 ، شاخص کل بورس 2 واحد افزایش داشت و به رقم 80513 واحد رسید. در این راستا، نمادهای آپ با 24 واحد ، خپارس با 10 واحد ، شتران با 9 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شخارک با 21 واحد ، حکشتی با 14 واحد ، فملی با 9 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات چهار شنبه 10 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 2 واحد افزایش داشت و به رقم 80513 واحد رسید. در این راستا، نمادهای آپ با 24 واحد ، خپارس با 10 واحد ، شتران با 9 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شخارک با 21 واحد ، حکشتی با 14 واحد ، فملی با 9 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 156 میلیارد تومان رسید.
در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش به رقم 915 واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 138 میلیارد تومان رسید .
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی پکرمان ( گروه صنعتی بارز ) با رقم تقریبی 29 میلیارد و 500 میلیون تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 7 میلیارد و 200 میلیون تومان ، اپرداز ( آتیه داده پرداز ) با رقم تقریبی 6 میلیارد و 400 میلیون تومان ، فولای ( صنایع فولاد آلیاژی یزد ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 100 میلیون تومان ، شخارک ( پتروشیمی خارک ) بارقم تقریبی 4 میلیارد و 800 میلیون تومان  ، کماسه ( تامین ماسه ریخنه گری ) با رقم تقریبی 4 میلیارد و 600 میلیون تومان است .
در بازار چه خبر بود ؟
 
درگروه لاستیک و پلاستیک ، در نماد معاملاتی پکرمان بعد از انجام معامله بلوکی در تابلوی خرد این شرکت که در قیمت 3650 ریال انجام گرفت ،  روند معاملاتی سهام شرکت به شدت تقویت شد و با افزایش تقاضا و حجم معاملات چشمگیر بیش از 79 میلیون برگه سهم در قیمت 3810 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد .
در معاملات امروز پکرمان 71 میلیون برگه سهم توسط کدهای حقوقی به فروش رسید و در مقابل بیش از 39 میلیون برگه سهم توسط کدهای حقوقی خریداری شد که این نشان از خرید پرحجم کدهای حقیقی در نماد معاملاتی این سهم از بازار است .  
 
پکرمان در اطلاعیه ای که در سامانه کدال منتشر کرده است از سهامداران خود خواسته است که در تاریخ 21 ماه جاری در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت حضور بهم برسانند.
 نماد معاملاتی پسهند ( لاستیک سهند ) نیز با افزایش تقاضا همراه شد و در قیمت 3281 ريال به صف خرید قیمت رسید .
 
در گروه رایانه و فناوری اطلاعات ، نماد معاملاتی آپ ( آسان پرداخت پرشین ) که در روز گذشته بعد از تقسیم سود 1000 ریالی در مجمع عمومی عادی سالیانه به تابلوی معاملات بازگشته بود ، امروز با افزایش تقاضا همراه شد و در قیمت 23658 ريال صف خرید شد .
با افزایش تقاضا در نماد آپ و تشکیل صف خرید ، نماد معاملاتی اپرداز ( آتیه داده پرداز ) که در قیمت های منفی معامله می شد نیز با افزایش تقاضا همراه شد و در قیمت 24246 ريال به صف خرید رسید .
 
به نظر می آید تبلیغات برخی از کانال های بورسی در افزایش تقاضا و ایجاد صف خرید در نماد اپرداز موثر بودند .
در گروه های دیگر بازار ،در نماد معاملاتی رفاه ( فروشگا ه های زنجیره ای رفاه ) که همچنان با صف خرید به رشد روزانه 10 درصدی قیمت سهامش در بازار پایه فرابورس ادامه می دهد ، امروز نیز با حجم معاملات اندک در قیمت 9671 ريال صف خرید بود.  
رفاه تنها در 9 روز معاملاتی قیمت سهامش 115 درصد رشد داشته است .
 حجم معاملات و روند افزایشی سهام شرکت صنایع فولاد آلیاژی ایران ( فولای ) نیز جالب توجه است .  
 
در معاملات امروز فولای تعداد 17 میلیون برگه سهم دادو ستد شد که از این بین تعداد 4 میلیون برگه سهم توسط کدهای حقوقی به فروش رسید که عموما توسط کدهای حقیقی خریداری شد .
نکته جالب توجه در معاملات روزهای اخیر فولای رشد حدود 30 درصدی قیمت سهام این شرکت تنها در 10 روز معاملاتی است.
 
آنچه که  معمولا در ادوار گذشته در خصوص رشدهای شارپ سهام شرکت هایی با سرمایه پایین اتفاق افتاده است ، رشد سهام شرکت همراه با منتفع شدن عده ای خاص است که نهایتا بعد از اینکه سهام شرکت شدیدا رشد کرد با قرار گرفتن اطلاعیه شفاف سازی شرکت بر روی سامانه کدال  و سقوط قیمت ، زیان های سنگینی را متحمل خریداران نهایی می کند .
مسلما رشد سهام بسیاری از شرکت ها به دلایل بنیادی و برخی به دلایل سفته بازی صورت می پذیرد ، از آنجاییکه وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت برحسن انجام معاملات است ، سوالی که متاسفانه بازهم  مطرح می شود این است که آیا سازمان بورس وظایف خود را فراموش کرده است ؟!
 
سازمان بورس و اوراق بهادار می باست تدابیر ویژه ای  برای جلوگیری از  سوداگری و زیان های سهامداران حقیقی در بازار سرمایه اتخاذ نماید.
 
در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی  ما ( بیمه ما ) ، سیستم ، سبهان ، دامین ، دابور ، دلر ، کپشیر ، درازک ، وصنعت ، تکشا ، بهپاک ، تلیسه ، دتولید به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی  شركتهاي كارخانجات دارو پخش (دارو) ، موتورسازان تراكتورسازي ايران(خموتور)، كارتن ايران(چكارن) ، نيرو محركه(خمحركه)،كيميدار و (دكيمي) جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي ، حق تقدم شركت فولاد آلياژي ايران(فولاژح) با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي ، وتوصا به  منظور بررسي تاثير خريد با اهميت دارايي متوقف شدند.
نظرات بینندگان