arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
گزارش «انتخاب» از نتایج آراء انتخابات هیات رئیسه؛

پیام حفظ مطهری در هیات رئیسه: ائتلاف لاریجانی، روحانی و امیدی ها همچنان زنده است / چرا رای لاریجانی نسبت به سال گذشته کاهش یافت؟

انتخابات هيات رئيسه مجلس درحالي برگزار شد كه مهمتر از راي آوري افراد، اين ائتلاف‌ها بود كه خودنمايي كرد. علي لاريجاني توانست با 204 راي با اجماع اکثر جریان های درون مجلس مجددا به رياست قوه مقننه برسد. عدم حضور هیچ رقيبی، نشان داد که ائتلاف ها همچنان برقرار و زنده است، از جمله ائتلاف دولت، لاريجاني و امیدی ها.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیام حفظ مطهری در هیات رئیسه: ائتلاف لاریجانی، روحانی و امیدی ها همچنان زنده است / چرا رای لاریجانی نسبت به سال گذشته کاهش یافت؟

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ داود حشمتی: انتخابات هيات رئيسه مجلس درحالي برگزار شد كه مهمتر از راي آوري افراد، اين ائتلاف‌ها بود كه خودنمايي كرد. علي لاريجاني توانست با 204 راي با اجماع اکثر جریان های درون مجلس مجددا به رياست قوه مقننه برسد. عدم حضور هیچ رقيبی، نشان داد که ائتلاف ها همچنان برقرار و زنده است، از جمله ائتلاف دولت، لاريجاني و امیدی ها.

به نظر می آید تمام هدف پايداري‌هاي مجلس برانداختن علي مطهري و وارد کردن حاجي بابايي به هیات رئیسه بود، هدفی که محقق نشد و باعث عیان شدن ضعف جریان پایداری در مجلس شد.

ميزان آراء سه نفر اصلي هيات رئيسه با تفكيك سال:

لاریجانی 1395 : 237 رای

لاریجانی 1396 : 204 رای (کاهش 33 رای)

پزشکیان 1395 : 158 رای

پزشکیان 1396 : 179 رای (افزایش 21 رای)

مطهری 1395 : 133 رای

مطهری 1396 : 163 رای (افزایش 30 رای)

پیام حفظ مطهری در هیات رئیسه: ائتلاف لاریجانی، روحانی و امیدی ها همچنان زنده است / چرا رای لاریجانی نسبت به سال گذشته کاهش یافت؟

نتایج آراء نواب رئيس نشان مي‌دهد كه استراتژي پايداري‌هاي مجلس در اختلاف افکنی نه تنها موفق از آب درنیامد، بلكه ظاهرا اثر عکس داشت و موجب افزايش آراء پزشكيان و مطهري شد. اين مساله به ائتلافي باز مي‌گردد كه در آينده و در بزنگاه رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم نيز مي‌تواند بسيار تاثير گذار باشد. 

در حقیفت، هفته گذشته زمزمه‌هاي شنيده می شد كه قرار است علي مطهري از نايب رئيسي كنار گذاشته شود. فراكسيون ولايي بر روي اين موضوع به شدت تمرکز کرده بود تا يك نفر را حتما به نائب رئيسی برساند اما ناکام ماند. در این میان، متاسفانه، برخي از نمايندگان با آدرس دهی های اشتباه و متهم کردن دولت به عدم حمایت از مطهری، آب به آسیاب پایداری ریختند و ناخواسته نقش سربازان آن ها را که سعی در اختلاف افکنی داشتند، ایفا کردند. با این حال، نتایج امروز مشخص شد، نه لاریجانی پشت مطهری را خالی کرد، نه حامیان دولت روحانی.

اگر در دور قبل فاصله پزشكيان و حاجي بابايي 25 راي بود اين دور نزديك به هفتاد راي اختلاف دارند. در مورد علي مطهري اين اختلاف بالاتر است. فاصله علي مطهري و دهقان در انتخابات سال قبل 15 راي بود. اما اين بار رقابت مطهري با كانديداي رقيب كه قوامي معرفي شده بود نزديك به صد راي بود.

در این میان، آنچه حائز اهمیت است، کاهش معنادار آراء لاریجانی است. علي لاريجاني در دور قبل 237 راي داشت. در آن دور پايداري‌ها با هدف آنکه عارف نتواند رئيس‌مجلس شود حاضر شدند به لاريجاني راي دهند اما اين بار راي گيري 65 راي باطله داشت. این شاید بدین معناست که پایداری ها و مخالفان دولت به شدت از ائتلاف لاریجانی و روحانی نگران و عصبانی اند. عصبانیتی که در نوشته های کوتاه آنان در تلگرام و توییتر مشخص و مبرهن است. تعداد آرا کاسته شده از لاریجانی را با اندكي كم يا زياد مي‌توان راي متصلب پايداري در مجلس دانست. 

ائتلاف امروز ميان لاريجاني، مستقلين و ليست اميد، توانسته بود از فراكسيون ولايي هم يارگيري كند. به طور كه نقوي سخنگوي فراكسيون ولايي پيامش را در توئيتر اينگونه منتشر كرد: «در صحن مجلس و در جريان انتخابات هيات رئيسه، متاسفانه لابي گري موثرتر از رفتار فراكسيوني بود»

به طور کلی، مجموعه اتفاقات و تركيب آراء نشان مي‌دهد كه دولت در انتخابات وزرا با مشكل چنداني در مجلس روبه رو نخواهد بود. اين ائتلاف در صورتي دچار خدشه خواهد شد كه از دو طرف مورد تخريب قرار بگيرد. در شرايط فعلي به نظر مي رسد هر دو طرف باید با حفظ حرمت و هويت تشكيلاتي خود با حسن نیت به همکاری خود ادامه دهند.

نظرات بینندگان