arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶

کریدور اقتصادی چین و پاکستان باعث افزایش تنش در منطقه می شود

کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای منطقه آسیا و اقیانوسیه روز جمعه در گزارشی هشدار داد کریدور اقتصادی چین و پاکستان می تواند تنش جغرافیایی و سیاسی در منطقه بویژه میان هند و پاکستان را افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای منطقه آسیا و اقیانوسیه روز جمعه در گزارشی هشدار داد کریدور اقتصادی چین و پاکستان می تواند تنش جغرافیایی و سیاسی در منطقه بویژه میان هند و پاکستان را افزایش دهد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا،در گزارش کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که روز جمعه در رسانه های هند منتشر شد آمده است تنش میان هند و پاکستان در خصوص کشمیر نگران کننده و باعث بی ثباتی هرچه بیشتر در منطقه می شود.
 
در این گزارش اضافه شده است اگرچه کریدور اقتصادی چین و پاکستان می تواند به عاملی برای یکپارچگی اقتصادی و تجاری میان چین، پاکستان، ایران، هند، افغانستان و کشور های آسیای مرکزی منجر شود اما این طرح باعث ایجاد مشکلاتی در داخل پاکستان و به فعالیت گروههای جدایی طلب در بلوچستان دامن می زند.
هند با اعتراض به عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان از کشمیر آزاد معتقد است سرمایه گذاری طولانی مدت چین در این منطقه نقض حاکمیت هند و به اشغال غیر قانونی کشمیر توسط پاکستان مشروعیت می بخشد.
 
دهلی نو در اعتراض به عبور این کریدور اقتصادی از کشمیر، شرکت در نشست یک کمربند یک جاده چین که در 14 ماه مه (24 اردیبهشت)به مدت دو روز در پکن برگزار شد ،شرکت نکرد.
به گفته مقامات هندی، همه پروژه های طرح یک کمربند، یک جاده چین از نظر اقتصادی به صرفه نیست که این امر نشان دهنده وجود یک انگیزه راهبردی و جغرافیایی در این طرح است.
 
یکی دیگر از دلایل مخالفت دهلی نو با طرح یک کمربند- یک جاده، افزایش حضور چین در منطقه است.
 
کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.
نظرات بینندگان