arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶

پلیس انگلیس به اشتراک گذاشتن اطلاعات با نهادهای امنیتی آمریکا را متوقف کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع انگلیسی روز پنجشنبه گزارش دادند که نشت اطلاعات مربوط به حمله تروریستی منچستر در رسانه های آمریکایی سبب خشم مقامات انگلیس و قطع تبادل اطلاعات میان دو کشور در این زمینه شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین در گزارشی عنوان کرد: پلیس انگلیس به اشتراک‌گذاری اطلاعات در خصوص نتایج تحقیقات به ‌عمل ‌آمده در مورد حمله تروریستی منچستر و شبکه ترور پشت این حمله، با طرف‌های آمریکایی متوقف کرده است.
این روزنامه افزود: این اقدام پس‌ازآن صورت گرفت که یک‌رشته از اطلاعات به‌دست‌آمده در این خصوص به بیرون درز و در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که این مساله خشم دولت انگلیس را برانگیخته است.
 
گاردین افزود: پلیس انگلیس باور دارد که درز این اطلاعات که امری بی‌سابقه شمرده می‌شود، می‌تواند به‌صورت بالقوه خسارت‌بار باشد.
این روزنامه نوشت: یک منبع داونینگ استریت (نخست‌وزیری انگلیس) گفته است که این تصمیم پلیس منچستر انگلیس به‌صورت مستقل اتخاذ شده و نخست‌وزیری در پشت سر این تصمیم نبوده است.
گاردین افزود: این منبع داونینگ استریت بیان داشت: این ‌یک مساله مهم عملیاتی برای پلیس شمرده شود.
 
به نوشته گاردین، تاکنون وزارت کشور انگلیس و پلیس این کشور از هرگونه اظهارنظری در این خصوص خودداری کرده اند، هر چند ممنوعیت یاد شده، مرتبط با بحث تبادل اطلاعات میان آمریکا و انگلیس نیست و این روند همچنان ادامه دارد.
گاردین افزود: انتظار می‌رود که 'ترزا می' روز پنجشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل در ارتباط با این نشت اطلاعاتی با 'دونالد ترامپ ' رییس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.
این روزنامه افزود: مقامات انگلیس پس ‌از آنکه نیویورک‌تایمز تصاویری از قطعات بمب منفجر شده در سالن کنسرت منچستر را منتشر کرد، دچار خشم شدند.
 
این تصاویر منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز از جمله یک باتری، چاشنی احتمالی و ترکش‌های بمب را نشان می‌دهد.
نیویورک تایمز نوشته است این تصاویر نشان می‌دهد که بمب مذکور نسبتا پیشرفته بوده است.
پیش از این نیز شبکه آمریکایی 'سی بی اس' اطلاعات مربوط به سلمان عبیدی مظنون اصلی بمب‌گذاری کنسرت منچستر را قبل از اعلام مقامات انگلیس، منتشر کرده بود.
در همین حال خانم 'امبر راد' وزیر کشور انگلیس روز پنجشنبه در سخنانی درز اطلاعات مرتبط با انفجار منچستر را مساله‌ای آزاردهنده عنوان کرد.
 
یک سخنگوی رییسان پلیس ملی انگلیس نیز امروز ( پنجشنبه) هشدار داد ارتباطات با سازمان‌های امنیتی آمریکا حائز اهمیت است اما درز اطلاعات، اعتماد متقابل را از بین می‌برد.
وی گفت: ارتباطات سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا این توانایی را می‌دهد که با همکاری یکدیگر تروریسم را از بین برده و از شهروندان خود دفاع کنند.
در همین حال پلیس کلانشهر منچستر اعلام کرد روز پنجشنبه دو فرد دیگر را در رابطه با حادثه تروریستی منچستر دستگیر شدند اما یک زن که پیشتر دستگیر شده بود آزاد شد، در نتیجه در مجموع تاکنون 8 نفر از جمله اسماعیل عبیدی برادر بزرگتر مظنون اصلی این حادثه دستگیر شده‌اند.
 
به گفته منابع انگلیسی، برادر و پدر سلمان عبیدی عامل انفجار تروریستی منچستر نیز در لیبی دستگیر شده اند.
در همین حال، براساس گزارش نشریه ایندیپندنت مواد منفجره بیشتری توسط نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس در رابطه با انفجار انتحاری دوشنبه شب یافت شده است.
ایندیپندنت نوشت: نیروهای امنیتی انگلیس این نگرانی را دارند که بمب‌های بیشتری توسط شبکه‌ای که پشت حمله منچستر بود، فراهم شده باشد.
در همین حال شبکه خبری اسکای نیوز به نقل ازسرویس‌های اطلاعاتی آلمان گزارش داد، سلمان عابدی 4 روز پیش از عملیات انتحاری منچستر، در شهر داسلدورف آلمان بوده است.
حمله بمب‌گذاری انتحاری در سالن کنسرت 'آرینا'منچستر'در شمال انگلیس که اواخر دوشنبه شب گذشته صورت گرفت، دستکم 22 کشته و 59 زخمی بر جای گذاشته است که شماری از قربانیان کودک و نوجوان هستند.
پلیس اعلام کرده است که سلمان عبیدی 22 ساله مظنون اصلی این حمله در محل انفجار کشته شده است.
 
'ایان هاپکینز 'رییس پلیس کلانشهر منچستر به خبرنگاران گفته است، تحقیقات هم اینک بر روی کشف 'شبکه ' پشت سر این حمله متمرکز شده است.
به دنبال حمله مرگبار تروریستی در شهر منچستر، دولت انگلیس روز سه شنبه سطح هشدار امنیتی را به بالاترین حد خود ارتقا داده که به معنای احتمال قریب‌الوقوع بودن حملات دیگر و همین طور استقرار نیروهای ارتش در کنار پلیس در شهرها است.
به گفته 'امبر راد' وزیر کشور انگلیس، 984 نیروی نظامی فعلا در نقاط مختلف لندن از جمله در اطراف کاخ باکینگهام و خیابانهای منتهی به وستمینستر ( پارلمان انگلیس) و داونینگ استریت( نخست وزیری) مستقر شده اند.
 
'امبر راد' گفته است که بیش از 3800 نیروی نظامی به منظور کمک به نیروهای پلیس برای مقابله با حملات احتمالی تروریستی، در خیابان های انگلیس مستقر خواهند شد.
نظرات بینندگان