arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

آغاز برداشت بهاره ی چای با حضور رضا کیانیان

چای ایرانی که در سالهای اخیر با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است ، از اواسط سال گذشته و با ایجاد مشکلات در صادرات آن ، اینک تنها امید به بازار داخلی بسته است و از این نگاه ، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن در حوزه کشاورزی چای می تواند نقش موثری در بهبود شرایط ایفاء کند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا کیانیان ، چهره سرشناس هنری و اجتماعی ، پنج شنبه گذشته با حضور در منطقه ماکلوان از توابع فومن گیلان ، در اولین چین بهاره چای ایرانی در سال جدید حضور یافت . این هنرمند سرشناس کشور ، ضمن حضور در باغ اختصاصی نیوشا، تولیدکننده چای و دمنوش های گیاهی ، از نزدیک با عملیات برداشت چای سبز و خشکسازی و فراوری آن آشنا شد .

این شرکت با شعار "از خاک تا خانه" در سال های اخیر ، بیشتر فعالیت خود را بر تولید و فراوری گونه های مختلف گیاهان نوشیدنی ایرانی و انواع چای های مخلوط با گیاهان و ادویه ها و میوه ها متمرکز کرده است . کلیه مراحل فرایند تولید چای و دمنوش شامل کشت ، برداشت ، فرآوری ، تولید و بسته بندی مستقیماً توسط شرکت انجام می شود و سپس محصولات با استفاده از شیوه جدیدی به نام فروش مستقیم چندسطحی ، از طریق شبکه ای از نمایندگان مستقل به مشتریان معرفی می شوند و در نهایت محصولات ، بسته بندی و باربندی می شوند و از طریق ناوگان اختصاصی شرکت به سراسر کشور ارسال و توزیع می شوند .

چای ایرانی که در سالهای اخیر با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است ، از اواسط سال گذشته و با ایجاد مشکلات در صادرات آن ، اینک تنها امید به بازار داخلی بسته است و از این نگاه ، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن در حوزه کشاورزی چای می تواند نقش موثری در بهبود شرایط ایفاء کند .بنابر گزارش آمار رسمی ، هر ایرانی سالانه حدوداً 1.5 کیلوگرم چای مصرف می کند و کل چای مصرفی کشور حدود 100 هزار تن برآورد می شود که بیش از 70% این حجم مصرف در اختیار چای های سیاه وارداتی که عمدتاً از هند و سری لانکا وارد کشور می شوند ، قرار دارد . این درحالی است که قیمت هر بسته چای خارجی تقریباً دو برابر قیمت بسته مشابه داخلی در بازار به فروش می رسد .

قدیمی‌ بودن بوته ها و فرسودگی خاک، فقدان سیستم آبیاری مناسب، عدم یکنواختی باغات چای ، مدیریت ضعیف باغ های خرده مالکی ، نبود سرمایه و انگیزه برای عملیات به زراعی و به نژادی در باغات ، در کنار عدم وجود برنامه های کارآمد و موثر در راستای حمایت از کشاورزان از سوی دولت ، مشکلات اصلی پیش روی چای هستند که در دهه های اخیر این صنعت دیرینه را در شمال کشور با بحران مواجه کرده اند .
 
آغاز برداشت بهاره ی چای با حضور رضا کیانیان 
 
احمد عیوضی ، مدیرعامل نیوشا ، در پاسخ به اینکه آیا این نوع کارها و سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی چای می تواند منجر به ایجاد تحول و بهبود در وضعیت چای ایرانی شود یا خیر ، اینگونه پاسخ می دهد که : (( هدف اصلی از باغداری چای و سرمایه گذاری در این عرصه ، تامین ماده اولیه اصلی مورد نیاز شرکت تولیدی وابسته به مجموعه است . امروزه علی الخصوص در فصل بهار، اکثر برگ های ممتاز و مناسب به تولید چای سیاه اختصاص می یابند، اما این باغ و بوته های آن به تولید چای سبز و سفید اختصاص یافته اند . نجات و توسعه صنعت چای ایران تنها از راه معرفی و شناساندن خواص فوق العاده چای ایرانی و علی الخصوص چای سبز امکان پذیر است . بنا بر داده های تحقیقات علم تغذیه شیمی ، خاصیت اصلی چای ناشی از وجود ماده موثری به نام کاتچین در آن است که متاسفانه در پروسه تولید چای سیاه و فرایند تخمیر آن بخش زیادی از این ماده موثره از بین می رود ، اما اگر به جای چای سیاه از برگ ها چای سبز تولید شود ، بخش زیادی از این ماده موثره باقی می ماند، بنابراین خواص واقعی چای ایرانی را باید در چای سبز یا سفید جستجو کنیم . یکی از بزرگترین مشکلات فعلی چای ایران ، عادت و ذهنیت نادرست مقایسه چای سیاه ایرانی با چای های سیاه خارجی و الگوبرداری از طعم و رنگ چای های هند و سری لانکا است ، در حالیکه به جای این قیاس مع الفارق در معرفی چای ایرانی ، باید مشتریان احتمالی را با خواص شگفت انگیز و قابل توجه و همچنین اثرات آن بر سلامت بدن آشنا نمود. تولیدکنندگان چای نیز می توانند ضمن تلاش در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه هدف، با نوآوری در طعم و بسته بندی و جلب سلیقه های مختلف، به افزایش سهم چای ایرانی از بازار کمک کنند .  

ما تاکنون با این رویکرد عمل کرده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفته ایم و امروز تمام نمایندگان و مشتریان ما به محصولاتی ایمان پیدا کرده اند که تماماً برآمده از دل همین خاک هستند. با این رویکرد ، به شکل واقعی از تولید ملی حمایت کرده و بخش زیادی از بازار مصرف را که عموماً به چای های خارجی اختصاص می یافت به سمت مصرف چای ها و گیاهان ایرانی سوق داده ایم و از همه مهمتر اینکه با این رویکرد تازه ، در بهبود سلامت جامعه ایفاء نقش کرده ایم و علاوه بر این ، حجم قابل توجهی شغل نیز ایجاد کرده ایم به نحوی که امروز بصورت رسمی حدود 450 نفر در شرکت های وابسته به مجموعه نیوشا  شاغل هستند و حدود 7000 نماینده مستقل فروش که عمدتاً متشکل از جوانان و بانوان هستند نیز بدون رابطه استخدامی ، بصورت تمام وقت یا نیمه وقت ، به بازاریابی و مدیریت فروش محصولات مشغول هستند و از این راه درآمدهای مناسبی هم کسب کرده اند .))




نظرات بینندگان