arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
برنامه نامزدها برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی بودجه به درآمده‌های نفتی؛

میرسلیم: فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار می کند که از فروش 1 میلیون بشکه به دو و نیم میلیون بشکه رسانده برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقامتی است و جای افتخار ندارد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، سید مصطفی آقا میرسلیم در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی چیست، گفت: برنامه بسیار مهمی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در این زمینه تدوین کرده‌ایم و در نظر داریم با تولید محصولات میانی و اصلی و با ارزش از نفت خام، میزان استخراج نفت خام را کاهش دهیم و خام فروشی تحت شعاع تولید کالاهای اساسی قرار گیرد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این شرایط ارزش افزوده حاصل از فروش کالاهای اساسی و میانی موجب می‌شود استخراج از منابع به صورت صیانتی انجام شده و نفت ذخیره شود.
 
او یادآور شد: روشی که دولت به آن افتخار می‌کند این است که میزان استخراج نفت را از یک میلیون به دو و نیم میلیون رسانده در حالی که این امر بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.
 
نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روش وابستگی ما به خارج کاهش یافته تا مجبور نباشیم منابع در بانک‌های خارجی نگه داریم. وقتی منابع مالی در بانک‌های خارجی هستند نمی‌توانیم از آنها استفاده کرده و برای جوانان اشتغالزایی کنیم.
 
میرسلیم در مورد توسعه صادرات نیز تشریح کرد: با تصویب مقررات ویژه گمرکی صادرات را تسهیل خواهیم کرد. اکنون تعرفه‌ها به گونه‌ای تدوین شده است که سود حاصل از صادرات نصیب کشورهای دیگری می‌شود. در نتیجه صادرات نمی‌تواند اقتصاد را تقویت کرده و به درآمدزایی بیانجامد. در حالی که باید با تشویق صادرات هزینه گران تولید جبران شود. از سوی دیگر در راستای تشویق صادرات کیفیت کالاها باید ارتقا یابد.
 
جهانگیری: میرسلیم اطلاعاتش از مسائل کشور کم است/ خام فروشی سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است
 
جهانگیری ادامه داد: آقای میرسلیم اطلاعاتش از مسائل کشور خیلی کم است. فکر می‌کردم به واسطه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات بیشتری دارند. راجع به خام فروشی،خام فروشی یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است.من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم که خود رهبری با موافقت رییس جمهور من را منصوب کردند.
 
او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم راجع به اقتصاد مقاومتی ما در خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم. تقریباً در تمام زمینه‌ها تلاش کردیم که کالایی باشد که قابل صادرات باشد. در دو سال گذشته شاهد تراز مثبت صادرات کالا نسبت به واردات هستیم. بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات تشکیل می‌دهم. هم قیمت ارز را مناسب نگه داشتیم و هم در بازارهای صادراتی متمرکز هستیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالای ایران را می‌برند. همچنین یک بسته‌ای را جهت حمایت از صادرات کالا در نظر گرفتیم.
 
روحانی: صادرات نفت خام براساس قانون مجلس است/ در اوپک حق‌مان را پس گرفتیم
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی در سومین مناظره انتخاباتی در نقد اظهارات سیدمصطفی میرسلیم گفت: مسئله صادرات مسئله مهمی است و این دولت افتخار می‌کند بازار صادرات را باز کرد. با برجام بازار صادرات بر روی کشور باز شد.
 
او با بیان اینکه پتروشمی که در انبار‌ها مانده بود، صادر شد، اظهار داشت: میعانات که ماه‌ها روی آب‌ها مانده بود، صادر شد. من از آقای میرسیلم تعجب می‌کنم. صادرات نفت خام براساس قانون مجلس و سیاست‌های کلی نظام است. ما در پارس جنوبی با قطر منبع مشترک داریم. در پارس جنوبی علاوه بر گاز، امسال توانستیم نفت هم استخراج کنیم. باید اجازه می‌دادیم تا قطری‌ها اینها را ببرند؟
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر ما در غرب کارون مشترک با عراق، ۳۰۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم که در حالی که این میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه بود. بنا داریم این میزان را به ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز برسانیم. آقای میرسلیم می‌گوید ما نباید استخراج کنیم تا عراقی‌ها برداشت کنند.
 
روحانی با بیان اینکه بخشی از قدرت اقتصادی ما به دلیل صادرات و حضور در بازار نفت است، تصریح کرد: ما به دیپلماسی نفتی‌مان افتخار می‌‌کنیم که در اوپک حق ما پس گرفتیم در حالی که بازار ما به دست عربستان بود. ما این بازار را پس گرفتیم. اکنون همه کشورها تولید نفت خود را کاهش داده‌اند اما ایران تولید و صادرات خود را افزایش داده است.
 
او افزود: میعانات ما در پالایگاه ستاره خلیج فارس پالایش می‌شود و در آینده نیازی نیست تا آن را صادر کنیم.
نظرات بینندگان