arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
گزارش «انتخاب» از رویکرد تازه آقای رئیس جمهور؛

«طوفان» روحانی آغاز شد / قالیباف در نظرسنجی ها ریزش کرد / منتظر یک مناظره داغ و جنجالی در جمعه باشید

حسن روحانی دست عوض کرده ؛ دقیقا همانی شده که هوادارانش انتظار داشتند . دیگر سکوت نمی کند تا رقبا هر آنچه بخواهند بگویند . حالا صدایش بلند تر از صدای همه شده است . رقبا را مبهوت کرده و بدنه اجتماعی منفعل شده اش را به وجد آورده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«طوفان» روحانی آغاز شد / قالیباف در نظرسنجی ها ریزش کرد / منتظر یک مناظره داغ و جنجالی در جمعه باشید

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ محسن پورحسین: حسن روحانی دست عوض کرده ؛ دقیقا همانی شده که هوادارانش انتظار داشتند . دیگر سکوت نمی کند تا رقبا هر آنچه بخواهند بگویند . حالا صدایش بلند تر از صدای همه شده است . رقبا را مبهوت کرده و بدنه اجتماعی منفعل شده اش را به وجد آورده است .تمام اصولگرایانی که نظرسنجی ها را مبنای قضاوت در انتخابات می دانستند و ریزش آرای او را نشانه ای از یک دوره ای شدن او عنوان می کردند حالا نگاهشان به گراف های نمودارهایی است که رشد مجدد آرای حسن روحانی را نشان می دهند؛ این یک اتفاق ویژه است؛  روحانی ظهور کرده از همان افق ۹۲.

آرامش غیر منتظره 

از چند ماه قبل یک پیام عجیب از سمت نزدیکان دولت مخابره می شد ؛ «روحانی مردد است». این را اولین بار مسیح مهاجری فرد نزدیک به آیت الله هلشمی رفسنجانی گفت . او البته همان زمان این را هم گفت که تردید حسن روحانی بر طرف شده است . بعد از آن هم بودند افرادی که می گفتند روحانی هنوز تصمیم قطعی برای  حضور در انتخابات نگرفته اند . او اما در نهایت در ستاد انتخابتت وزارت کشور حاضر شد و گفت که بنا دارد در انتخابات حضور داشته باشد . با نیامدن سعید جلیلی و ثبت نام سید ابراهیم رییسی ، خیلی ها بر این باور بودند که صحنه انتخابت تغییری نکرده است . فرضیه آن ها این بود که دوباره همان سه گانه شکل گرفته است . روحانی هست ، قالیباف هست و ابراهیم رییسی هم بدنه و گفتمان سعید جلیلی را نمایندگی خواهد کرد . با همین فرضیه بحث بر سر این بود که دوباره همان صحنه آرایی با همان نتیجه حاصل خواهد شد . این فرضیه ما در ادامه با یک وضعیت متفاوت مواجه شد . 

حسن روحانی ترجیح داده بود سکوت پیشه کند . در مناظره اول او هرگز شبیه شبیه پیش بینی ها نبود . محمد باقر قالیباف چالش برانگیزی پیشه کرده بود ودرمقابل حسن روحانی یا لبخند می زد و یا اینکه از مسایل مطرح شده با سکوت عبور می کرد. پاتک های اسحاق جهانگیری اگر چه که برای اصلاح طلبان و حامیان دولت شعف آفرین بود اما این مساله چندان تغییری در وضعیت حسن روحانی و نسبت هوادارانش با او ایجاد نمی کرد . همه چشمشان به آقای رییس جمهور دوخته شده بود . او حتی در مناظره دوم هم اگر چه که تلاش می کرد برخی مسایل را مطرح کند و پاسخی برای چالش براکیزی ها داشته باشد اما همچنان در یک کاراکتر غیر قابل انتظار قرار گرفته بود . حالا همه یک سوال مهم داشتند :«چرا حسن روحانی سکوت پیشه کرده است ؟»

این سوال در فضای رسمی تنها یک پاسخ داشت . جوابی که از سوی حسام الدین آشنا و بعد از مناظره اعلام شد :« روحانی رویکردی آرام و متناسب با ظرفیت‌های جامعه داشت و آن طور که به نظر می‌آید ایشان نگران آرامش جامعه هستند و نمی‌خواهند که اجازه دهند در اثر مناظره‌ها نگرانی و شوکی به جامعه وارد شود . در مقابل برخی به دنبال سیاه‌نمایی دستاوردهای دولت و کسب آرای مردم بودند.»

بازگشت در دقایق سازنده

شرایط اما تغییر کرد ؛ آن هم به فاصله اندکی بعد از مناظره دوم . حالا وقت سخنگویی حسن روحانی بود . او به یکباره به دقایق سازنده ۹۲ بازگشت. دو رقیب اصلی را نشانه گرفت و با تمام مبارزات انتخاباتی را در پیش گرفت . او که در برابر همه اتهام ها سکوت کرده بو حالا ماجرای املاک نجومی را به رخ محمد باقرقالیباف کشیده است :« درخصوص حقوق نجومی خودمان مطرح کردیم و آن را به بیت المال بازگردانیدم، ولی املاک نجومی را چه کردید؟ » او البته حرف های تند دیگری هم در این رابطه مطرح کرد.

حسن روحانی در ایجاد چتالش با محمد باقر قالیباف فقط به ماجرای املاک نجومی بسنده نکرده است . او هنگام سخنرانی در جمع هوادارانش گفته است : «کارنامه 4 ساله ما روشن است، آنها که 12 سال در یک منصب بودند بگویند چه کردند»اشاره او به حضور طولانی مدت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران است . روحانی یک چالش مهم دیگر هم برای محمد قالبیاف ایجاد کرده است . او گفته :« مگر فشار نیاوردید که اشتغال زنان باید متوقف شود.شما برگردید به بخش های جنسیتی خودتان نگاه کنید.شما برگردید به احکامی که صادر کردید یک بار دیگر نگاه کنید.ما تبعیض جنسیتی را نمی پذیریم.ما ظلم جنسیتی را نمی پذیریم . اگر در انتخابات شرکت نکنیم در خیابان ها دیوار خواهند کشید.شما اینها را نمی شناسید من اینها را می شناسم. اینها در جلسه ای تصمیم گرفته بودند در خیابان دیوار بکشند. اینها می خواستند خیابان ها را زنانه مردانه کنند. همانطور که در محل کارشان بخشنامه زنانه مردانه کردن ابلاغ کردند » اشاره حسن روحانی ماجرای طرح تفکیک جنسیتی است که در دوران محمد باقر قالیباف بخشنامه اش در شهرداری تهران ابلاغ شده بود .

در متن آن بخشنانمه آمده بود : «پیرو تأکیدات قبلی، مقرر گردید که کلیه مدیران ارشد و میانی در واحد‌های شهرداری تهران، صرفاً از نیروهای کارمند "آقا" جهت سمت‌هایی مانند مسئول‌دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست، مسئول پیگیری و .... که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند، استفاده شود... ضمناً تأکید گردید که به منظور آرامش و آسایش بیشتر کارکنان، با تغییرات مناسب، حتی‌المقدور محل استقرار کارکنان خانم و آقا مورد بازنگری و به صورت جداگانه طراحی و اجرا گردد.»

جنجال ها که در مورد این بخشنامه بالا گرفت محمد باقر قالیباف با حضور در نمازجمعه ماجرا را اینگونه توضیح داد : « ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.»

حالا حسن روحانی دقیقا به همان ماجرای پرچالش اشاره کرده است .او خواسته به مردم بگوید کسانی که امروز دم از آزادی می زنند چگونه به دنبال محدودیت های اینچنینی هستند .

نظرسنجی ها نشان می دهد از آرا محمد باقر قالیباف در این هفته کاست شده است .بررسی ها نشان می دهد این ریزش آرا بعد از سخنرانی های طوفانی حسن روحانی رخ داده است . دلیل بخشی از این ریزش به همین سخنان حسن روحانی باز می گردد که موجب شده رای طبقه محمد باقر قالبیاف کمتر از قبل شود و بخش دیگرش هم مربوط آن قسمت از سخنان حسن روحانی است که در مورد ماجرای افزایش یارانه ها به مردم روشنگری کرده است . آنجا که او گفته :« مردم به شما اجازه نمی دهند که به فریب افکار عمومی بپردازید. می گویید پول تقسیم می کنم، پول را از کجا می آورید؟ از حقوق معلم کم می کنید؟ از حقوق پرستار کم می کنید؟ببخشید اشتباه کردم، یک جیب دیگر شما دارید. می خواهید از جیب بانک مرکزی دوباره پول بردارید؟یک بار 45000 میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشتند. نتیجه آن 45 درصد تورم بود.ملت اجازه نخواهد، قانون اساسی به شما اجازه نخواهد داد» 

این بخش از سخنان حسن روحانی موجب شده است که رای طبقه محروم محمد باقر قالیباف هم ریزش داشته باشد . طیفی که قالیباف حساب ویژه ای روی آن باز کرده بود . این هفته رویهای خوبی برای محمد باقر قالیباف به همراه نداشت . علاوه بر اعلام حمایت رسمی جامعه روحانیت از ابراهیم رییسی ، او با موج گسترده مبازرات انتخاباتی حسن روحانی مواجه شد. موجی که همراه شده است با حمایت های گسترده اصلاح طلبان و چهره های مختلف فرهنگی و هنری و دانشگاهی .

نکته اما این است که حسن روحانی در ایجاد چالش انتخاباتی فقط روی محمد باقر قالیباف زوم نکرده است . او سخنان غیر منتظره ای هم در مورد رقیب دیگرش یعنی ابراهیم رییسی داشته است . آنجا که او گفته :« ما قانون را برای همه دستگاه‌ها می‌خواهیم و استثنا شدن در مالیات را نمی‌خواهیم. زمانی که شنیدم برخی از کلمه مالیات نام بردند خوشحال شدم. مالیات برای اینکه مردم بپردازند خوب است اما شما ندهید؟»

اشاره او به ابراهیم رییسی بوده است . هرچند که رییسی تلاش کرد تا بلافاصله در یک سخنرانی پاسخی برای اظهارات حسن روحانی داشته باشد اما هنوزنتوانسته در مورد این چالش واکنشی قانع کننده ای ارائه کند .

به نظر می رسد با این شیب مبازرات انتخاباتی باید منتظر یک مناظره داغ و جنجالی در روز جمعه باشیم . مناظره ای با یک مولفه جدید و تعیین کننده :«حسن روحانی ظهور کرده ؛ آنهم در دقایق سازنده ۹۶»

نظرات بینندگان