arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

شاخص کل بورس 36 واحد کاهش یافت / رشد 190 درصدی یک نماد تنها در 51 روز معاملاتی

در پایان معاملات یکشنبه 17 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 36 واحد کاهش داشت و به رقم 79660 واحد رسید. در این راستا، نمادهای رانفور با 66 واحد ، اخابر با 39 واحد ، خساپا با 21 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شپدیس با 49 واحد ، کگل با 30 واحد ، همراه با 27 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 412 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات یکشنبه 17 اردیبهشت ماه  1396 ، شاخص کل بورس 36 واحد کاهش داشت و به رقم 79660 واحد رسید. در این راستا، نمادهای رانفور با 66 واحد ، اخابر با 39 واحد ، خساپا با 21 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شپدیس با 49 واحد ، کگل با 30 واحد ، همراه با 27 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 412 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش به رقم 932 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 196 میلیارد تومان رسید .

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 10 میلیارد و 100 میلیون تومان ، واتی ( سرمایه گذاری آتیه دماوند ) با رقم تقریبی 6 میلیارد و 100 میلیون تومان ، چکاپا ( گروه صنایع کاغذ پارس ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان ، فنوال ( نورد آلومینیوم ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 400 میلیون تومان ، کماسه ( تامین ماسه ریخته گری ) بارقم تقریبی 5 میلیارد و 300 میلیون تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 300 میلیون تومان است .

در بازار چه خبر بود ؟

در گروه قند و شکر ، نمادهای این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند و عموما تا صف های خرید قیمت پیش رفتند .

در این راستا نماد معاملاتی قشیر (قند شيروان قوچان و بجنورد ) با حجم معاملات بیش از 5 میلیون برگه سهم  و  در قیمت 2742 ريال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.

 قصفها ( قند اصفهان ) با حجم معاملات بیش از 1 میلیون برگه سهم  و  در قیمت 9601 ريال ، قشکر ( شکر نیشابور ) با حجم معاملات بیش از 6 میلیون برگه سهم  و  در قیمت 2250 ريال ، قمرو ( قند مرو دشت ) با حجم معاملات بیش از 290هزار برگه سهم  و  در قیمت 4947 ريال صف خرید شدند.

در گروه های دیگر بازار ، توجه سرمایه گذاران معطوف به برخی از تک سهم هایی است که عموما از سرمایه پایین در بازار سرمایه برخوردارند .

در نماد معاملاتی چکارن ( کارتن ایران ) ، شاهد تشکیل صف خرید سنگینی در قیمت 4564 ريال از ابتدای شروع معاملات بودیم .

نماد معاملاتی فنوال ( آلومینیوم ایران ) نیز امروز بار دیگر با تقاضا همراه شد و بعد از ثبت حجم معاملات بیش از 35 میلیون برگه سهم در قیمت 1512 ريال به صف خرید رسید.

روند افزایشی چند روز اخیر فنوال ، در صورتی همچنان ادامه دارد که این نماد بورسی تنها در 9 روز معاملاتی ، قیمت سهامش 30 درصد رشد داشته است .

اینکه بعد از این رشد شدید فنوال در این چند روز اخیر ، چرا هنوز اطلاعات به روز از سوی شرکت در سامانه کدال قرار نمی گیرد جایی بسی تامل دارد ؟!

در ادامه عنایت سفته بازان به برخی از نمادها ، رشد خیره کننده نماد معاملاتی کماسه ( تامین ماسه ریخته گری ) نیز بسیاری از اهالی بازار سرمایه را شگفت زده کرده است .

کماسه تنها در 51 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 190 درصد رشد داشته است و نسبت قیمت به درآمد این سهم در حدود 65 است که عدد بسیار بالایی محسوب می شود .
گرچه حجم معاملات بیش از 9 میلیون برگه سهم کماسه می تواند نشانه ای از خروج بازیگردانان اصلی از سهم باشد ولی چارچوب قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار حکم می کند در راستای صیانت از حقوق سهامداران خرد ، کدهای معاملاتی مشکوک به دستکاری قیمت را شناسایی و در اختیار مراجع ذی ربط قرار دهد ، کاری که برای سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار سهل و آسان است .

نماد معاملاتی ثغرب ( شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب ) با افزایش تقاضا همراه شد و با حجم معاملات بیش از 22 میلیون برگه سهم در قیمت  1184 ريال به صف خرید رسید.

 نماد معاملاتی خشرق ( الکتریک خودرو شرق ) نیز با افزایش تقاضا همراه بود و با حجم معاملات بیش از  7 میلیون برگه سهم در قیمت 2453 ريال صف خرید شد .

در پایان معاملات امروز ، نماد معاملاتی کوثر  به تابلوی معاملات بازگشت و در مقابل نمادهای توریل جهت برگزاری مجمع عمومی عادی ، تراک بنا به دستور قضايي ، سبهان با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم ، وبیمه و حفاری به منظوربررسي بيشتر اطلاعات متوقف شدند.

نظرات بینندگان