arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

"ترزا می" اتحادیه اروپا را متهم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در سخنانی غیرمعمول، اتحادیه اروپا را متهم به تاثیر گذاری بر انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است در 8 ژوئن برگزار شود، کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با ملکه الیزابت، در سخنانی در برابر داونینگ استریت( نخست وزیری انگلیس)، 'بوروکرات های بروکسل' را مورد حمله شدید قرار داد.
وی گفت: برخی در بروکسل خواهان بشکست کشاندن مذاکرات برگزیت هستند و رسانه های اروپایی هم در حال تحریف مواضع انگلیس در مذاکرات در پیش رو با اتحادیه اروپا می باشند.
نخست وزیر انگلیس بیان داشت که مقامات و سیاستمداران اروپایی به دنبال تاثیر گذاری بر انتخابات پارلمانی کشورش از طریق بیان تهدیدات هستند.
 
روابط لندن و بروکسل طی روزهای اخیر به دنبال فاش شدن جزییات دیدار چهارشنبه شب هفته گذشته «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد کمیسیون اروپا در لندن، تیره شده است.
احزاب مخالف انگلیس نیز «ترزا می» را به 'بی‌کفایتی' و نداشتن رویکردی درست در مذاکرات در پیش رو با بروکسل متهم کرده اند.
اظهارات 'ترزا می ' پس از آن صورت گرفت که 'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در سخنانی در بروکسل هشدار داد که مذاکرات برگزیت با انگلیس 'سریع و بدون درد' نخواهد بود.
 
مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه در نظر ندارد انگلیس را به خاطر تصمیم به ترک عضویت 'جریمه کند' اما تاکید کرد که بریتانیا هم 'نباید تصور کند که خروج از اتحادیه بدون تحمل سختی است.'
 
وی گفت که انتظار دارد در جریان مذاکرات و در آینده، مواضع اتحادیه اروپا 'متفاوت و گاه بسیار متفاوت باشد.'
میشل بارنیه به ملاقات چهارشنبه هفته گذشته بین 'ژان کلود یونکر'، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و 'ترزا می'، نخست وزیر هم اشاره کرد و گفت که او نیز در این ملاقات حضور داشت و این اولین دیدار او با خانم 'می' بود.
بارنیه گفت که ملاقات هفته گذشته فرصتی بود تا درباره علاقه مشترک خود با نخست وزیر که پیاده‌روی و کوهپیمایی است با او گفت وگو کند. میشل بارنیه افزود: 'هنگام کوهپیمایی باید قواعدی را رعایت کنید از جمله اینکه چون راه پر شیب و سنگلاخ است، لازم است مسیرتان را با دقت زیر نظر داشته باشید و هر گام را با احتیاط جای گام دیگر بگذارید.'
رسانه‌های خبری فضای این ملاقات را بسیار سرد و غیردوستانه توصیف کرده بودند.
 
ه نوشته 'فرانکفورتر الگماینه سایتونگ' ،' ترزا می' در جریان دیدارش با یونکر، ضمن اعمال فشار برای رسیدن به توافق زودرس برای حفظ حقوق شهروندان انگلیسی ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مدعی شده است که لندن گفته 'یک پنی' هم بابت تعهدات مالی‌اش به بروکسل پس از خروج از این اتحادیه نخواهد داد.
این روزنامه آلمانی اضافه کرد: یونکر رییس کمیسیون اروپا پس از پایان شام کاری‌اش با 'ترزا می' گفته است که او ' 10 مرتبه بیش از گذشته، دچار تردید شده ' و فکر می‌کند که مذاکرات برگزیت دچار فروپاشی خواهد شد.
براساس نوشته این روزنامه، مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا با شگفتی از اهداف جاه‌طلبانه 'ترزا می' برای مذاکرات،گفته‌اند که نخست‌وزیر انگلیس در یک 'دنیای متفاوت ' از بقیه اتحادیه اروپا بسر می‌برد.
 
این روزنامه افزود: آنها گفته‌اند که نخست‌وزیر انگلیس دارای 'هیچ طرحی' نیست و به‌صورت غیرواقعی به دنبال حل‌وفصل سریع حقوق شهروندان، خروج از اتحادیه اروپا و نیز رسیدن به یک توافق تجاری با بروکسل ظرف دو سال هست.
به نوشته این روزنامه، یونکر و بارنیه از اینکه 'ترزا می' گفته است که انگلیس حاضر به پرداخت 'یک پنی ' بابت تعهداتش به اتحادیه اروپا بعد از برگزیت نیست، شگفت‌زده شده‌اند.
 
این روزنامه گفته است: یونکر نیز در مقابل گفته است که هیچ توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و انگلیس صورت نخواهد گرفت مگر اینکه توافقی در مورد تعهداتش مالی‌اش با اتحادیه اروپا صورت بگیرد.
روزنامه فایننشال تایمز نیز روز چهارشنبه در گزارشی عنوان کرد که اتحادیه اروپا ممکن است میزان تعهدات مالی انگلیس بابت برگزیت را از 60 میلیارد یورو به یکصد میلیارد یورو افزایش دهد.
به نوشته این روزنامه، این مبلغ که بسیار بیشتر از مبالغ تخمینی قبلی است، بازتابی از سخت تر شدن مواضع آلمان و فرانسه در قبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شمرده می شود.
 
'ژان کلود یونکر' رییس کمیسیون اروپا پیشتر گفته بود که بریتانیا ممکن است با یک پرداخت 60 میلیارد یورویی (50.75 میلیارد پوند) پس از خروج از اتحادیه اروپا مواجه شود.
با این حال 'دیوید دیویس' و 'فیلیپ هاموند' وزیران برگزیت و دارایی انگلیس روز چهارشنبه پرداخت این میزان بدهی را رد کرده و گفتند که انگلیس تنها به پرداخت تعهداتش در چارچوب قانون پایبند است.
دیوید دیویس روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی'آی تی وی' گفت: 'بریتانیا حاضر به پرداخت آن چیزی است که قانونا بایستی بپردازد و نه آنچه که اتحادیه اروپا خواهان آن است.'
انتظار می رود مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت پس از انتخابات پارلمانی انگلیس در هشتم ژوئن ( 18 تیرماه)، شروع شود.
نظرات بینندگان