arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

معاون سازمان محیط زیست: تنها یک تا دو درصد زباله در تهران تفکیک می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به میزان تفکیک زباله در تهران تولید برق از پسماند را در ایران کاری بیهوده و عبث دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به میزان تفکیک زباله در تهران تولید برق از پسماند را در ایران کاری بیهوده و عبث دانست.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری امروز (۱۱ اردیبهشت) که در ستاد خبری روحانی برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس قانون مدیریت پسماندها، جمع آوری، انتقال و امحای پسماند شهری بر عهده شهرداری‌ها است، گفت: شهرداری‌ها باید از درآمد کسب شده از شهر برای مدیریت پسماند اولویت قائل شوند.
 
پسماند منبع درآمد است نه منبع هزینه
 
وی با بیان اینکه امروز در کل دنیا جمع آوری پسماند بدون تفکیک به هیچ وجه پذیرفته نیست،اظهارکرد: پسماند سرمایه و پول است. دنیا از طریق تفکیک پسماند و بازیافت آن نه تنها هزینه‌های پسماند بلکه سایر هزینه‌های شهر را نیز به دست می‌آورد بنابراین پسماند منبع درآمد است نه منبع هزینه.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه یکی از اولین ارکان مدیریت پسماند تفکیک آن است، گفت: در شهری مثل تهران تفکیک پسماند اصلا انجام نمی‌شود. در سال‌های قبل کانتینرهایی گذاشته شده بود تا مردم زباله‌ها را تفکیک و به آنجا منتقل کنند. به طور کلی تفکیک پسماند در تهران تنها یک تا دو درصد اتفاق می‌افتد اما ادعا می‌شود حدود ۹ درصد تفکیک پسماند داریم.
 
متصدی با بیان اینکه در دنیای امروز حداقل تفکیک پسماند ۶۰ درصد است، گفت: حتی اگر تفکیک ۹ درصدی پسماند در تهران صحت داشته باشد با حداقل استاندارد جهانی فاصله بسیاری دارد. در تهران روزانه ۷۰۰۰ تن پسماند به طور مخلوط جمع آوری و به کهریزک منتقل می‌شود و با توجه به اینکه پسماند به صورت مخلوط جمع آوری شده، حاوی فلزات سنگین و سمی است.
 
کمپوست تولیدی در تهران فاقد استاندارد است
 
وی با تاکید بر اینکه تولید کمپوست باید مراحل استاندارد را طی کند،گفت: کمپوست تولیدی در تهران این استاندارد را ندارد، ضمن اینکه میزان کمپوست تولیدی در تهران چشمگیر نیست.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چند استراتژی برای مدیریت پسماند وجود دارد،اظهار کرد: بازیافت، کمپوست و تولید کود، تولید بیوگاز و تولید برق به ترتیب اولویت‌های مدیریت پسماند هستند و کشورها بر اساس نیازهایشان از یک یا چند استراتژی استفاده می‌کنند.
 
تولید کمپوست بهترین استراتژی برای مدیریت پسماند تهران
 
وی با بیان اینکه اگر بیشترین پسماند یک کشور از نوع قابل اشتعال باشد، این کشور از استراتژی تولید برق استفاده می‌کند،اظهارکرد: اگر مواد آلی پسماند بالا باشد برای تولید کمپوست و کود مناسب است. ۶۰ تا ۷۰ درصد پسماندهای تهران مواد آلی هستند چون رژیم غذایی ما نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای است بنابراین تولید کمپوست از پسماندهای تهران بهترین استراتژی است.
 
تولید برق از پسماند در ایران کاری بیهوده است
 
معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه کشورهایی به سمت تولید برق از پسماند می‌روند که در بحران تولید انرژی، برق و سوخت باشند،تصریح کرد: استراتژی تولید برق برای چنین کشورهایی منطقی است ولی در تهران و ایران که بیشترین ذخایر گازی و نفتی را دارد و کمبودی از لحاظ تولید برق ندارد حرکت به سمت تولید برق از پسماند منطقی نیست و کاری عبث و بیهوده است.
نظرات بینندگان