arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

9 هزار و 103 پلیس ترکیه به اتهام عضویت در گروه گولن از کار برکنار شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
9 هزار و 103 نفر از نیروهای پلیسی و امنیتی ترکیه به اتهام عضویت در گروه فتح الله گولن موسوم به گروه 'فتو' و تلاش برای تشکیل دولت موازی از کار برکنار شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، اداره کل پلیس و امنیت ترکیه روز پنجشنبه در اطلاعیه ای مکتوب که به در تارنمای پلیس ترکیه نیز منتشر شد، اعلام کرد: این افراد بر اساس ماده 667 قانون حالت فوق العاده ترکیه از کار برکنار شده اند و 829 نفر از آنها از جمله نیروهای پلیس شاغل در شهر استانبول هستند.

بنا به این اطلاعیه، از میان افراد برکنار شده در شهر استانبول، دو نفر از آنها جزو مدیران ارشد دانشکده افسری پلیس، یک نفر از فرماندهان ارشد پلیس، 85 نفر از آنها فرماندهان دانشکده افسری و 741 نفر نیز جزو ماموران عادی پلیس هستند.

به گزارش ایرنا، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد که با همکاری وزارت دادگستری بیش از یکهزار نفر نیروی امنیتی و پلیس در سطح این کشور به اتهام ارتباط مخفیانه با گروه فتح الله گولن دستگیر شده اند.

بنا به اعلام وی، عملیات دستگیری این افراد که در درون تشکیلات پلیس فعال بودند، در چارچوب تحقیقات دادستانی آنکارا علیه گروه فتح الله گولن و با هماهنگی اداره مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته اداره کل پلیس ترکیه انجام شده است.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، پلیسی و نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016 (25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز تا کنون نتوانسته اند نسبت به استرداد و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم، در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی سه ماهه که همچنان ادامه دارد، حالت فوق العاده در کشور اعلام کرده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته و تاکنون بیش از 113 هزار نفر را از کار برکنار کرده است.


نظرات بینندگان