arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

دلیل آیت‌الله هاشمی برای پیام تسلیت ندادن برای مرگ "فیدل کاسترو"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار اسبق تهران گفت: پس از مرگ کاسترو فشار آوردندکه آیت‌الله هاشمی پیام تسلیت دهد که او گفت وقتی نتیجه کار یک فرد باعث خوشبختی ملتی نشده چرا باید این کار را کرد؟
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مرتضوی الویری عصر امروز در همایش دیدبان اعتدال گفت:‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره به شکل‌گیری احزاب مختلف در کشور تاکید و از تضارب آرا در جامعه استقبال می‌کرد.
 
شهردار اسبق تهران با بیان اینکه در سالهای پس از جنگ آیت‌الله هاشمی به فکر  توسعه اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی مردم بود، اظهار کرد: آقای هاشمی برای این کار نیاز به تامین منابعی در این زمینه داشت اما این منابع زمانی به دست می‌آمد که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کرد. طبیعتا برای این کار لازم بود رضایت عربستان جلب شود که با تدبیر آیت الله هاشمی و سفرش به عربستان، رابطه ما با این کشور به بهترین وضعیت رسید.
 
 او یادآور شد: آقای هاشمی همواره به فکر تنش‌زدایی در روابط خارجی بود. وقتی جنگ عراق و کویت اتفاق افتاد و آمریکا در این جنگ دخالت کرد،  برخی از نمایندگان جناح چپ مجلس سوم به دنبال حمایت از صدام در برابر آمریکا بودند اما درایت آقای هاشمی کشور را از فرو غلتیدن به یک جنگ دیگر نجات داد.
 
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ساعت‌ها می‌توان درباره شاخص‌های سیاسی مرحوم آیت‌الله هاشمی بحث کرد، گفت: وقتی آقای کاسترو فوت کرد به آیت‌الله هاشمی از طریق مجمع تشخیص مصلحت فشار آوردند که تسلیت بگوید که گفت که من این کار را نمی‌کنم به وزارت خارجه بگویید. به خاطر ندارم وزارت خارجه نامه‌ای نوشته باشد که ایشان امضا کنند. دو روز نامه بر روی میز کار او بود. گفتند چرا امضا نمی‌کنید؟ گفت دستم به امضا نمی‌رود. آیت الله هاشمی گفت وقتی نتیجه کار یک فرد باعث خوشبختی ملتی نشده چرا باید این کار را کرد؟
 
الویری با بیان اینکه نمی‌توان کتمان کرد که آیت‌الله هاشمی علاقه خاصی به مقام معظم رهبری داشتند، افزود: همان طور که رهبر انقلاب در پیام تسلیت رهبری در پیام تسلیت خود فرمودند با  وجود اختلاف نظرها میان من  و آقای هاشمی ذره‌ای محبت کم نشده است.
 
او ادامه داد: حتی وقتی یک بار به آقای هاشمی گفتم که اگر شما نظری را مطرح کنید و رهبری با آن مخالف باشد چه می‌شود، آیت الله جواب داد که چه اشکالی دارد که در جامعه آرای مختلف وجود داشته باشد؟ رهبری یک نظر دارند و من هم یک نظر ، قرار نیست که همه با یکدیگر هم نظر باشند.
 
شهردار اسبق تهران گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره به شکل‌گیری احزاب مختلف در کشور تاکید و از تضارب آرا در جامعه استقبال می‌کرد. او به سلایق مختلف احترام می‌گذاشت.
 
آیت‌الله هاشمی هنوز هم می‌تواند در جامعه نقش ایفا کند
 
همچنین ایسنا نوشت؛
 
اسحاق جهانگیری عصر امروز طی سخنانی در همایش دیدبان اعتدال (یادواره تبیین راه و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی) با بیان اینکه باید تاریخ پیچیده ای که در آن قرار داریم، خوانده شود، گفت: در دوران حیات آیت الله هاشمی شاهد اتفاقات تاثیرگذار فراوانی از جمله پیروزی انقلاب، وقوع جنگ عراق با ایران، فروپاشی شوروی سابق و حمله آمریکا به افغانستان و... بوده‌ایم که آیت الله هاشمی در کشورمان نقش بسزایی در برخورد با این موارد داشته اند.
 
وی افزود: تبیین تاریخی جایگاه کسی که نقش ایجابی او در ابتدای انقلاب تا امروز اهمیت فراوانی دارد، لازم است. هاشمی سیاستمداری است که میراث فکری و سیاسی اش سرمایه‌ مفیدی برای انقلاب اسلامی ما است.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هاشمی به حق یاور و مشاور امینی برای امام و رهبری بود، گفت: او متفکر بزرگی بود که ده‌ها جلد کتاب درباره قرآن نوشته باشد و اولین اثرش درباره امیر کبیر باشد کم داریم.
 
وی افزود: امروز هاشمی به یک سرمایه نمادین برای کشور و ملت تبدیل شده است و درواقع او جزو همان شخصیت هایی بود که آنان را به عنوان ستون خیمه یک جامعه و مهمترین عامل برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی در یک کشور می شناسند و به اعتقاد من او هم چنان هم می‌تواند این نقش را در جامعه ایفا کند.
 
وی با اشاره به اینکه هاشمی در دوران انقلاب، جنگ و سازندگی و ... نقش بزرگی را ایفا کرد، گفت: در منظومه فکری هاشمی هیچ بن‌بستی وجود ندارد، چرا که او سیاستمداری است که از ابتدای ورودش به مسئولیت تا آخر عمر با برکتش در هر مسئولیتی قرار می‌گرفت به آن اعتبار می‌بخشید و حضور هاشمی در قدرت سیاسی از ابتدای انقلاب از او نقشی بی بدیل در موازنه میان جریان‌های سیاسی می‌بخشید.
 
جهانگیری با بیان اینکه هاشمی را می‌توان موسس جریان‌های سیاسی بعد از انقلاب دانست، گفت: شاید از جهت اداری، استفاده از تعبیر موسس درست نباشد اما هاشمی واقعا موسس جریان‌های سیاسی انقلاب بود. او وقتی به معاونت وزارت کشور دولت موقت رفت آنجا را تبدیل به کانون مهمی کرد و زمانی هم که رییس مجلس شورای اسلامی شد، واقعا مجلس در راس امور قرار گرفت تا جایی که تصمیم‌گیری درباره مسائل و مشکلات مهم و حل و فصل آنان به مجلس سپرده شد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه قوه مجریه در ریاست جمهوری هاشمی، اظهار کرد: پس از جنگ شاهد اقتدار دولتی هستیم که آیت الله هاشمی در راس آن قرار گرفته است، در این دوره بنیاد کارهای بزرگی از جمله برنامه‌ریزی برای توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی گذاشته می شود که تا آن زمان در جمهوری اسلامی کمتر به آن پرداخته شده بود.
 
وی ادامه داد: وقتی امام از دنیا رفت، هاشمی در مجلس خبرگان آن کار بزرگ را انجام داد، در حالی که کسانی که امروز هاشمی را به ضدیت با رهبری متهم می کنند، خودشان گزینه‌های دیگری را برای رهبری مطرح کرده بودند.
 
وی با اشاره به تأسیس دانشگاه آزاد بنا به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی، گفت: تاسیس دانشگاه آزاد هم یکی از همان فعالیت های ماندگار آیت الله هاشمی است که امروز شاید یکی از بزرگترین دانشگاه های دنیا باشد.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری نقش هاشمی در پذیرش قطعنامه پایان جنگ، اظهار کرد: آیت الله هاشمی این شجاعت را داشت که در زمانی که فاو از دست رفته بود و موضوع پذیرش قطعنامه مطرح شده بود، به امام آن پیشنهاد درباره قبول مسئولیت پذیرش قطعنامه را داد.
نظرات بینندگان