arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۶

«دوقلوهای جنگ» کنگره آمریکا خواستار حمله به سوریه شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«جان مک کین» و «لیندزی گراهام» 2 سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا که به «دوقلوهای جنگ» مشهور هستند روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی خواستار حمله نظامی به سوریه شدند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در این بیانیه توصیه شده است که آمریکا راهبری ائتلاف بین المللی را در این خصوص به عهده گیرد تا به اصطلاح نیروی هوایی سوریه «زمین گیر» شود.
تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» گزارش کرد، این 2 سناتور تندرو در بیانیه خود با اشاره به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره حمله شیمیایی روز سه شنبه (15 فرودین ) به شهر «خان شیخون» در جنوب استان «ادلب» در سوریه و متهم کردن دولت «بشار اسد» به انجام این حمله، ادعا کردند: «ما با رئیس جمهوری (ترامپ) مبنی بر اینکه «اسد» با کاربرد سلاح شیمیایی خط قرمز زیادی را زیر پا گذاشته است، موافقیم. پیام کاخ سفید در این خصوص باید این باشد که این اوضاع ادامه نخواهد یافت. ما باید نشان دهیم که اکنون هیچ قدرت خارجی نمی تواند از اسد حمایت کند یا دیگر این کار را نخواهد کرد.»
 
این 2سناتور جنگ طلب ادعا کردند: این توانایی (نیروی هوایی) در کشتن شهروندان بی گناه، مزیتی استراتژیک در اختیار اسد قرار می دهد؛ هم از طریق بمباران شیمیایی و هم از طریق بمب‌های سنگرشکن که روزانه مردان و زنان و کودکان بسیاری را به کشتن می‌دهد. زمین‌گیر کردن نیروی هوایی اسد می تواند و باید بخشی از استراتژی جامع جدید برای خاتمه دادن به مناقشه سوریه باشد.»
 
به گزارش ایرنا، روز سه شنبه، 4 آوریل (15 فرودین ماه)، منابع وابسته به گروه های مسلح ضدسوری از وقوع این حمله شیمیایی خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند و حتی خبرگزاری «رویترز» روسیه را مسئول این اقدام معرفی کرد که سبب شد مسکو این رسانه انگلیسی را عامل انتشار اطلاعات جعلی معرفی کند.
این در حالی است که وزیر امورخارجه سوریه اعلام کرد: در بیانیه ارتش و وزارت امورخارجه این کشور که به شورای امنیت و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی ارسال شده به طور قاطع بر عدم استفاده نیروهای ما از این سلاح در گذشته، حال و آینده تاکید دارد و دمشق بکارگیری این سلاح را محکوم می کند.
 
«ولید المعلم» بعد از ظهر پنجشنبه تاکید کرد: سوریه به منع گسترش سلاح شیمیایی پیوسته و تا کنون گزارش های دقیقی دراین باره ارائه و در نیمه سال 2016 این سازمان بر دقیق بودن گزارش های سوریه تاکید کرده است.
وی تصریح کرد، این اتهام زنی ظالمانه زمانی انجام شد که تروریست ها در هفته های گذشته به «جوبر» و شمال «حماه» یورش بردند.
 
وی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنم که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد، حتی علیه تروریست هایی که ملت را می کشند.
وزیرامورخارجه سوریه افزود: تنها طرفی که ازاین وضعیت سود می برد رژیم صهیونیستی است .
جنگ سوریه اکنون وارد ششمین سال خود شده و میلیون ها کشته و زخمی و آواره برجا گذاشته و با هزاران تروریستی که از ملیت های مختلف علیه دولت سوریه می جنگند، به یکی از بحران های خاورمیانه تبدیل شده که ابعادی بین المللی به خود گرفته است. ائتلافی که به سرکردگی آمریکا در سال 2014 با هدف مبارزه با تروریست های تکفیری صهیونیستی داعش در عراق و سوریه شکل گرفت، متشکل از بیش از 60 کشور است.
 
ائتلاف موسوم به ضد داعش در حالی حملات هوایی انجام می دهد که بنا بر آمار و ارقام رسمی، آمریکا و شرکای غربی اش از جمله فرانسه و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپای غربی به همراه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از حامیان مالی و تسلیحاتی اصلی گروه های تروریستی در خاورمیانه به خصوص سوریه به شمار می روند. اخبار رسمی حاکی است که تاکنون جنگنده های این ائتلاف؛ مواضع ارتش سوریه را نیز هدف قرار داده اند که در یکی از آخرین موارد آن 90 سرباز ارتش سوریه جان باختند و پنتاگون این حمله را «اشتباهی» اعلام کرد.
نظرات بینندگان