arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶

نکات طلایی که قبل از رژیم غذایی باید بدانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 لابد شما هم آدمی را دیده‌اید که هر بار جلوی آینه می‌ایستد، عیب و ایراد جدیدی در ظاهرش پیدا می‌کند و روی ظاهرش زیادی حساس است. مثلا اندام کاملا متناسبی دارد اما یک بار تصمیم می‌گیرد لاغر شود و بار دیگر احساس می‌کند زیادی لاغر است و باید کمی چاق شود! رژیم‌های چاقی یا لاغری عجیب و غریب می‌گیرد، سراغ دکترهای تغذیه‌ی مختلف می‌رود، با چالش‌های لاغری و کاهش وزن همراه می‌شود و خلاصه آخرش هم فکر می‌کند هنوز آن چیزی که می‌خواسته نشده و باید بیشتر تغییر کند.

حالا سوال این‌جاست که چرا بعضی‌ها نگاه واقعی و منطقی نسبت به خودشان و ظاهرشان ندارند، تا جایی که حساسیت‌های وسواس گونه‌شان باعث می‌شود خودشان با دست خودشان سلامتی خود را به خطر بیندازند و از چیزی که هستند، از ظاهری که دارند راضی نباشند؟

پدیده ای به نام چالش کاهش وزن در اینستاگرام

وقتی یک نفر بعد از کلنجار رفتن با خودش، تصمیم می‌گیرد رژیم بگیرد مهم‌ترین چیزی که می‌تواند او را پای تصمیمش نگه دارد انگیزه است. البته مسلما این انگیزه با دیدن بقیه اعضای خانواده، در حالی که چند کالری کمتر و بیشتر اصلا برای‌شان مهم نیست، از بین می‌رود. از طرفی کاهش وزن و دیدن چند نفر دیگر که آن‌ها هم در حال گذراندن دوران رژیم لاغری هستند، می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ادامه باشد. این روزها پیدا کردن اینطور آدم‌ها اصلا کار سختی نیست و فقط کافی‌ست هشتگ #چالش_رژیم _لاغری یا هشتگ‌های مشابه را در اینستاگرام سرچ کنید تا صفحه این افراد را پیدا کنید. وقتی وارد صفحه این افراد بشوید، می‌بینید اکثرشان اطلاعاتی در مورد وزن اولیه، مقدار وزنی که قصد دارند کم کنند و وزن هدف همراه با یک علامت قفل نوشته‌اند.

تمام پست‌های‌شان عکس سبزیجات، غذاهای سالم و رژیمی به همراه طرز تهیه و مقدار کالری آن وعده است. گاهی هم عکسی از خودشان زمانی که اضافه وزن داشتند و حالا که لاغر شده‌اند می‌گذارند و از دیدن تغییر و تحول در ظاهر خود کلی ذوق می‌کند. فالوئرهای‌شان هم دست کمی از آن‌ها ندارند و حسابی تشویق‌شان می‌کنند. از دیدن این موفقیت خوشحال‌اند و برای ادامه رژیم انگیزه می‌گیرند. سوال می‌پرسند و خلاصه تجربه‌های‌شان را با هم در میان می‌گذارند.

یک نکته تعجب انگیزناک هم این است که خیلی از این افراد در واقع اصلا نیازی به کاهش یا افزایش وزن ندارند اما جو چالش آن‌ها را گرفته و دلشان می‌خواهد رژیم بگیرند و بی‌خودی به خودشان سخت بگیرند. با چند نفر از آن‌ها که صحبت می‌کردم، یک ویژگی مشترک در بین‌شان پیدا کردم. آن هم اینکه تصویری غیر واقعی از نتیجه رژیم‌شان دارند. یعنی اصلا نمی‌دانند رژیم برای چه کسانی است و قرار است طی این فرآیند به چه چیزی دست پیدا کنند. بعضی‌ها تصورشان از رژیم مانکن شدن است و عده‌ای هم احساس می‌کنند مثلا می‌توانند با رژیم قسمت‌های دلخواهی از بدن‌شان را چاق یا لاغر کنند. همه این‌ها در حالی است که هدف از رژیم در مرحله اول تنها سلامت جسم است!

قبل از این که رژیم بگیرید، به این نکات توجه کنید:

مطمئن شوید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که وقتی به میهمانی یا مراسم عروسی دعوت می‌شوید، هر چقدر هم که اندام‌تان متناسب باشد احساس می‌کنید باید برای میهمانی چند کیلو لاغر یا چاق شوید، قبل از هر تصمیمی برای گرفتن رژیم چاقی یا لاغری، به سراغ دکتر تغذیه بروید و مطمئن شوید که واقعا به کاهش یا افزایش وزن احتیاج دارید. گاهی وقت‌ها همه این تفکرات ناشی از کمبود اعتماد به نفس ماست.

در چالش های لاغری غرق نشوید

چند کیلو لاغر یا چاق شدن ارزش این را ندارد که رژیم‌های لاغری تک ماده‌ای سخت و فشرده‌ای مثل رژیم کاهش وزن ۷ روزه سوپ مرغ، رژیم لاغری۲۰روزه، رژیم شیر و عسل، رژیم آب درمانی و… را رعایت کنید. اینطور رژیم‌ها شاید وزن شما را در عرض یک هفته یا بیست روز به میزان زیادی کم کند، اما وزن از دست رفته با عوارضی مانند ریزش مو، کم خونی و چندین بیماری دیگر همراه است و به علاوه به همان سرعت برمی‌گردید به روز اول!

زیبایی همه چیز نیست

کافی‎ست دچار یک سردرد یا سرماخوردگی ساده شوید، آن وقت است که بیشتر از همیشه قدر بدن خود و سلامتی‌تان را می‌دانید و حاضرید هرچه دارید بدهید فقط حال‌تان خوب شود. خوش اندام بودن، هیکل متناسب و زیبایی مهم است، اما  از خودتان بپرسید اهمیت این موضوع آن‌قدر هست که به قیمت لطمه خوردن به سلامتی‌تان تمام شود؟ زیبایی مهم است اما همه چیز نیست!

به خودتان احترام بگذارید

اگر شما به خودتان و چیزی که هستید احترام بگذارید، با زبان بی‌زبانی به دیگران هم گفته‌اید که به شما و چیزی که هستید احترام بگذارند و کمی با احتیاط‌تر در مورد اندام‌تان که یک مسئله شخصی است، اظهار نظر و انتقاد کنند.

برای جلب توجه رژیم نگیرید

مطمئن باشید عزیزان و اطرافیان‌تان شما را همان طور که هستید، چاق یا لاغر، دوست دارند و نیازی نیست برای جلب نظر آن‌ها خودتان را بیهوده درگیر رژیم‌های چاقی یا لاغری جورواجور کنید.
نظرات بینندگان