arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

بازگشت هزینه‌ساز «آپلود»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در دو سال گذشته شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ADSL در محاسبات ترافیک مصرفی کاربران تنها حجم دانلود شده را به عنوان حجم مصرفی محاسبه و از حساب کاربران کم می‌کردند، اما با کلید خوردن فاز دوم شبکه ملی اطلاعات و نهایی شدن مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار است هزینه آپلود نیز به هزینه‌های مصرف‌کنندگان افزوده شود.
 
به گزارش انتخاب، هرچند این موضوع زمینه نارضایتی کاربران را فراهم کرده، اما با در نظر گرفتن این واقعیت که در بستر شبکه ملی اطلاعات، کف تعرفه ترافیک داخلی به میزان ۱۰ درصد سقف تعرفه آن تعیین خواهد شد، در صورت آپلود و دانلود از سایت‌هایی که میزبان آنان در داخل کشور قرار گرفته، باز هم کاربران هزینه بیشتری را متحمل نخواهند شد. از سوی دیگر افزودن هزینه آپلود به حجم مصرفی کاربران یکی از سیاست‌هایی به شمار می‌آید که قرار است جلوی شوک هزینه‌ای را که بر اثر کاهش یکباره تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود، بگیرد.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ۲۴ بهمن امسال دویست و پنجاه و سومین جلسه خود را برپا کرد و در آن مصوبه ۲۳۷ خود درباره «تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری وای‌فای به صورت برون ساختمانی» را اصلاح کرد. براساس این مصوبه، پس از دو سال شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت بار دیگر هزینه آپلود را به هزینه حجم مصرفی کاربران خود اضافه خواهند کرد. براساس این مصوبه که باتوجه به سیاست‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات به منظور توسعه تولید محتوای داخل به تصویب رسید، قرار شد حجم براساس مجموع ترافیک ارسال و دریافت محاسبه شود و علاوه بر آن به منظور حفظ شرایط رقابتی، کف تعرفه ترافیک بین‌الملل به میزان ۶۰ درصد سقف تعرفه مصوب و کف تعرفه ترافیک داخلی به میزان ۱۰ درصد سقف تعرفه آن تعیین شود. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این مصوبه را در راستای تعیین تعرفه شبکه ملی اطلاعات و تفکیک آن از اینترنت بین‌المللی می‌داند و از لزوم اجرای آن تا پایان نیمه نخست اسفند می‌گوید. وی اظهار می‌کند: تمامی اپراتورهای تلفن‌همراه و اینترنت ملزم شده‌اند با ایجاد تمهیداتی برای کاربران‌شان مشخص کنند که در چه زمانی از اینترنت بین‌الملل استفاده می‌کنند و در چه زمانی استفاده‌شان در بستر شبکه ملی اطلاعات است و نحوه محاسبه این هزینه چگونه خواهد بود. وی با اشاره به استقبال اپراتورهای ارتباطی از این طرح خاطرنشان کرد: برای مثال یکی از اپراتورهای اینترنتی افزون‌بر ۲۰۰ سایت داخلی را به کاربران پیشنهاد کرده که در صورت استفاده از آنها هزینه کاربران بیش از ۷۰ درصد نسبت به هزینه اینترنت بین‌الملل تخفیف خواهد داشت. از سوی دیگر برخی اپراتورها پیشنهاد دریافت پیش پرداخت ۱۰ هزار تومانی را برای تماشای هر میزان ویدئو در بستر شبکه ملی اطلاعات به کاربران ارائه داده‌اند.
 
تصمیمی در مسیر درست
محمدرضا کریمی، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با گسترش تجارت می‌گوید: بحث محاسبه هزینه آپلود در کنار دانلود واقعیتی است که در تمام دنیا وجود دارد. باید توجه داشت تفاوت چندانی در این زمینه وجود ندارد که لینک‌های ارتباطی در مسیر دانلود صرف می‌شود یا در مسیر آپلود محتوا و داده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در این میان مجموع حجم ترافیک باید مورد محاسبه قرار گیرد. با این حال در سال‌های گذشته مصوبه‌ای داشته‌ایم که براساس آن حجم آپلود محتوا در بخش حجم مصرفی کاربران مورد محاسبه قرار نمی‌گرفت، چراکه میزان آپلودها در آن زمان چندان چشمگیر نبود، به همین دلیل آپلود محتوا برای کاربر یا به صورت رایگان یا با دریافت ۲۵ درصد حجم بیشتر انجام می‌شد. اما درحال‌حاضر معادلات ترافیکی تغییر کرده و علاوه بر اینکه آپلود محتوا از سوی کاربران ایرانی افزایش یافته، حجم آپلود و دانلود در ساعات مختلف به صورت متغیر مشاهده می‌شود. رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ادامه سخنانش می‌افزاید: با در نظر گرفتن شرایط یادشده و تغییرات به وجود آمده به عقیده من مصوبه جدید، مصوبه‌ای درست است، چرا که فراهم کردن شرایطی برای آپلود محتوا از سوی کاربر نهایی، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت را درگیر هزینه می‌کند، به همین دلیل باید فضا را برای کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده مهیا کرد. کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج اجرای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات و تفکیک تعرفه آن از اینترنت بین‌المللی اشاره و اظهار می‌کند: به طور قطع کاهش چشمگیر تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات باعث کاهش درآمد شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت می‌شود، با این حال ما از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست کرده‌ایم برای این کاهش، چند مسئله را در نظر بگیرد؛ نخست آنکه ما یک فهرست گسترده از ارائه‌دهندگان اینترنت داخلی در سراسر کشور داشته باشیم که این مورد محقق شد.
 
علاوه بر این ما درخواست کردیم نرخ لینک‌های ارتباطی نه تنها در سمت کاربر نهایی بلکه در تمام پله‌ها بازنگری شود. متاسفانه مصوبه ۲۳۷ تنها لینک‌های بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را مورد بازبینی قرار داده که در آن شهرهای کوچک بررسی نمی‌شود و حتی ممکن است در این شهرها ما به جای کاهش با افزایش نرخ مواجه شویم. بر همین اساس در خواست ما این است که این موضوع در سرتاسر ایران در نظر گرفته شود؛ هرچند شرکت‌ها در حال اجرای این طرح هستند اما در صورتی که بازنگری در جزییات آن انجام نشود، شرکت‌ها در بلند مدت دچار ضرر خواهند شد.
 
حجم رو به رشد آپلود محتوا
محمد اسمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در گفت‌وگو با گسترش تجارت می‌گوید: پیش از هرچیز باید بر این نکته تمرکز کنید که تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت بین‌المللی بسیار پایین‌تر است. این موضوع بر گردش اطلاعات در سطح کشور تاثیر بسیار بالایی خواهد گذاشت و زمینه را برای رشد کسب و کارهایی با محوریت تولید محتوا فراهم خواهد کرد. در این شرایط که با کاهش چشمگیر نرخ ترافیک مواجه می‌شویم، محاسبه دوباره آپلود هزینه چندانی به شمار نمی‌آید؛ به ویژه آنکه تولید محتوا و به طور خاص تولید محتوای ویدئویی رونق گرفته و کسب و کارهای زیادی بر این محور شروع به فعالیت کرده و از این راه به درآمدزایی رسیده‌اند.
 
این کارشناس اینترنت که خود از فعالان حوزه FCP است، در پایان سخنان خود می‌افزاید: از سوی دیگر نسبت آپلود به دانلود ما به طور تقریبی یک به ۱۰ است و افزایش این هزینه در کنار کاهش تعرفه دسترسی به شبکه اینترنت چندان مشکل‌ساز نیست. بحث محاسبه حجم آپلود در ترافیک مصرفی کاربران موضوعی بود که در سال‌های گذشته با چالش مواجه شده بود. مباحث فنی باعث شده بود برخی از شرکت‌ها این هزینه را محاسبه و برخی دیگر محاسبه نکنند، به همین دلیل برای یکپارچه‌سازی شیوه محاسبه، هزینه آپلود را حذف کردند اما در شرایط کنونی به دلیل تغییرات موجود باز هم حجم آپلود محاسبه می‌شود.
منبع:گسترش تجارت
نظرات بینندگان