arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

شوخي كه ويرانگر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نوجوان علاوه بر احراز هویت فردی باید درک کند که عضو یک خانواده و جامعه است تا رابطه و مسوولیت متقابل در آن به خوبی تعریف شود که این امر به تکامل فردی نوجوان و کسب استقلال وی که نیازمند عبور از دوره کودکی است بسیار کمک می‌کند.
 
 
به گزارش ايمنا، دختري  18 ساله با حالتي ناراحت و نگران وارد اتاق مشاوره شد و گفت: من با يك شوخي بي‌مورد باعث از بين رفتن زندگي پدر و مادرم شدم و حالا بدجوري عذاب وجدان دارم نمي‌دانم چطور مي‌توانم خانواده‌ام را نجات دهم.

 او گفت: زندگي ما خيلي خوب بود، مشكلي هم نداشتيم، پدرم با مادرم با هم رفتار خيلي خوبي داشتند و راستش را بخواهيد رابطه آنها خيلي عاشقانه و صميمي بود به طوري كه براي هم مي‌مردند و من به رابطه آنها حسادت مي‌كردم،  هرچقدر كه من بزرگتر مي‌شدم روز به روز توجه پدرم هم نسبت به من كمتر مي‌شد تا جايي كه مرا ديگر درك نمي‌كرد و اجازه صحبت كردن هم به من نمي‌داد.

روزها گذشت تا اينكه دو سال پيش تصميم گرفتم شوخي خطرناكي را با مادرم انجام دهم و به همين خاطر يك پيامك عاشقانه از طرف شخص ناشناس روي گوشي او ارسال كردم، تمامي بدبختي‌هاي ما هم از همين شوخي شروع شد. زندگي مادر و پدرم كه خيلي زندگي خوب و عاشقانه‌اي بود تحت تاثير همين پيامك قرار گرفت. پدرم هرروز به مادرم بدبين‌تر مي‌شد دائم بر سر همين موضوع دعوا مي‌كردند و مادرم قسم مي‌خورد كه اصلاً اطلاعي از

نوجواني مرحله‌اي است که فرد به دنبال کسب هويت است و اگر در اين مرحله حضور جدي والدين نباشد، نوجوان در مسير الگوبرداري غلط قرار مي‌گيرد.

اين پيامك ندارد ولي پدرم باور نمي‌كرد و او را شديداَ تحت فشار قرار مي‌داد.

روز به روز روابط زندگي آنها سردتر مي‌شد و پس از مدتي متوجه شديم كه پدرم به مواد مخدر روي آورده، از طرفي رابطه پدر با من هم خيلي تيره‌تر شد و من نه تنها نتوانستم محبت پدرم را با اين كار بدست آورم بلكه زندگي شيرين ما روز به روز تلخ‌تر مي‌شد، مادرم دچار بيماري روحي شديد و در بيمارستان بستري شد.

از آن موقع به بعد من عذاب وجدان گرفتم و خودم را مرتب سرزنش مي‌كردم كه چرا اين شوخي بي‌مورد را با مادرم كردم، اما بخاطرترس از پدر و مادرم و آبروريزي مي‌ترسيدم كه موضوع را بيان كنم براي همين موضوع را پنهان و گمان كردم خودم مي‌توانم مشكل را حل كنم. عذاب وجدان مرا رها نمي‌كند، مخصوصا زماني که چشمان مادرم به يادم مي‌آيد به همين خاطر تصميم گرفتم خودكشي كنم اما موفق نشدم به همين جهت پيش شما آمدم تا مرا كمكم كنيد تا بتوانم از اين وضعيت رها شوم.

اقدامات مشاوره‌اي

بعد از اظهارات اين دختر جوان، طي چندين جلسه مشاوره با وي و دعوت از مادرش نسبت به حل مشكلات اين خانواده اقدام شد و در نتيجه روابط وي با مادرش صميمي و مادرش با شنيدن ماجرا دخترش را بخشيد، همچنين براي ترك اعتياد پدر اين دختر نيز برنامه‌ريزي شد.
قبل از هر اشتباهي به سراغ مشاوره برويد

كارشناس مركز مشاوره آرامش در اين باره گفت: افراد معمولا با مواجه شدن با اين گونه مشكلات مهارت لازم براي برطرف نمودن آنها را نداشته و با اقدامات اشتباه موجب بدتر شدن وضعيت مي‌شوند.

وي افزود: اين دختر جوان براي مقابله با كم توجهي پدرش دست به اين اقدام زده كه باعث بروز آسيب‌هاي ديگري شده است، بايد اذعان كرد كه گروه‌هاي جوان براي پيشگيري از ابتلا به چنين آسيب‌هاي فردي و خانوادگي بايد در والدين بايد توجه کنند که نوجوان ديگر کودک نيست و نبايد مثل قبل با او رفتارکرد.

مواجه با تنش و فشار زندگي با بهره‌گيري از حمايت‌هاي خانوادگي و مشاوره ها مشكلات را حل و فصل نمايند.

توصيه‌هاي پيشگيرانه
اين كارشناس مشاوره بيان داشت: نوجواني مرحله‌اي است که فرد به دنبال کسب هويت است و اگر در اين مرحله حضور جدي والدين نباشد، نوجوان در مسير الگوبرداري غلط قرار مي‌گيرد، شيوه‌هاي تربيتي والدين و همچنين شرايط و امکانات مختلف اقتصادي وفرهنگي تمام ويژگي‌هاي دوران نوجواني را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.

اين روانشناس اظهار داشت: بايد توجه داشت که شيوه‌هاي سازگاري نوجوانان متفاوت است و والدين بايد راه مناسب برخورد با نوجوان را در اين دوران فرا بگيرند، نوجوان دراين سن در بحران‌هايي قرارمي‌گيرد که نمي‌داند حق با کيست و چه راهي درست و يا غلط است.

اين مشاور در ادامه گفت: والدين بايد توجه کنند که نوجوان ديگر کودک نيست و نبايد مثل قبل با او رفتارکرد.  اگر درخانواده‌اي به نوجوان احترام گذاشته شود و با زباني صحبت شود که در شأن نوجوان باشد خلائي در نوجوان احساس نمي‌شود که به سمت دوستان و کارهاي خلاف برود.

اين كارشناس در پايان تصريح كرد: کارشناسان معتقدند که اختلافات خانوادگي، سرخوردگي‌هاي اجتماعي، تحقير، محيط نامناسب و غيرصميمي مدرسه، عدم اعتماد به نفس و توجه نکردن به نيازهاي عاطفي ازجمله مواردي است که سبب دورشدن نوجوان ازخانواده و پناه بردن به افراد ناباب که در نقش دلسوز براي نوجوان ظاهر شده‌اند، مي‌شود.
نظرات بینندگان