arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

تاکید وزیر خارجه انگلیس بر راه حل «دو دولت» در جریان سفرش به رام الله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در جریان سفرش به 'رام الله'، در سخنانی برخلاف موضع اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که نسبت به راه حل «دو دولت» ابراز تردید کرده بود بر تعهد کشورش در رابطه با اجرای این طرح تاکید کرد.

به گزارش انتخاب، تارنمای دیلی میل در گزارشی نوشت: بوریس جانسون که برای اولین بار پس از تصدی وزارت خارجه انگلیس به فلسطین و اراضی اشغالی سفر کرده است در گفت وگو با خبرنگاران در رام الله، گفت: سیاست دولت انگلیس به هیچ عنوان تغییری نکرده است؛ ما همچنان به راه حل «دو دولت» متعهد هستیم؛ به نظر من این راه حل انجام شدنی است.
 
این روزنامه انگلیسی افزود: وی در همین حال با تاکید بر اینکه مردم اسرائیل بایستی بتوانند در امنیت و بدون واهمه از حملات تروریستی و خشونت آمیز زندگی کنند، بیان داشت: اما از سوی دیگر مهم است که موانعی مانند سرعت شهرک سازی در کرانه باختری و تخریب واحدهای مسکونی در این منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
به گفته منابع انگلیسی بوریس جانسون قرار است در این سفر با شماری از مقامات سازمان غیر دولتی موسوم به «صلح» که مخالف شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن است، دیدار کند.
 
وزیر خارجه انگلیس همچنین قرار است با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس دیدار کند.
 
وی تاکنون با «رون ریولین» رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در بیت المقدس دیدار کرده است.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فوریه گذشته، در جریان نشست مشترک خبری اش با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین تنها راه حل ممکن برای پایان دادن به کشمکش های اسرائیل و فلسطینی ها نیست.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از 37 سال قطعنامه ای را علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن تصویب کرد.
 
انگلیس به همراه اکثرکشورهای اروپایی از قطعنامه یاد شده حمایت کردند.
 
راه حل موسوم به تشکیل دو کشور پس از شکست اعراب در جنگ سال 1967 میلادی با رژیم صهیونیستی مطرح شد و مبتنی بر تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار یکدیگر است.
 
قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد در نوامبر 1967 میلادی، ساختاری حقوقی برای راه حل تشکیل دو دولت ارائه داده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان