arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

نماینده مجلس: عذرخواهی مسئولان در حادثه پلاسکو می‌توانست باعث آرامش مردم شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عذرخواهی مسئولان در حادثه پلاسکو می‌توانست باعث آرامش مردم شود این درحالی است که مدیریت واحد شهری نیز وجود ندارد.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی در مراسم تقدیر از روانشناسان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی داوطلب در حادثه پلاسکو گفت: تامین نیازهای روانی و اجتماعی در مواقع بحران مهم تر از نیازهای معیشتی است.

وی با بیان اینکه گاهی بحران ها مقطعی است و گاهی مستمر گفت: در هر دو نوع بحران ضرورت تامین نیازهای روانی به شدت احساس، می شود و قطعا زیر پوست شهر شرایط، پیچیده تر و سخت تر بوده زیرا آنچه می بینیم مسائل عریان اجتماع است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر ضرورت حمایت روانی از افکار عمومی در مواقع بحران عنوان کرد :در حادثه ای همچون پلاسکو دیدیم خدمات مداخله در بحران به افرادی که به صورت مستقیم درگیر حادثه همچون آتش نشانان ،خانواده شهدا ،افراد آسیب دیده و... ارائه شد؛ درحالیکه جامعه ما همچنان از پراکندگی در مدیریت خدمات اجتماعی و روانی رنج می برد.

وی با بیان اینکه در این حادثه رسانه ها بر اساس جهت گیری های سیاسی خود به این موضوع ورود می کردند ادامه داد: در مجلس نیز همه نمایندگان علاقه داشتند کاری انجام دهند اما برحسب مواضع سیاسی اجتماعی محلی و منطقه ای خود گاهی با مدیریت حادثه برخورد منفی داشتند و مشابه این ماجرا را در ماجرای قطار سمنان نیز داشتیم این برخوردها باعث می شود نسخه هایی که برای مردم می پیچیدند که به جای مرهم زخم بودن نمکی باشند که بر زخم آنها شود.

مازنی تصریح کرد: همان موقع ما گفتیم شاید عذر خواهی مسئولان ذیربط، تاثیرگذار باشد که این اتفاق رخ نداد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به همایش بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد: مدیریت غیرمتمرکز شهری یکی از عوامل ایجاد این حادثه بود در حالیکه مدیریت شهری در شهری با شرایط و جمعیت تهران نیازمند مدیریت متمرکز است تا بتواند در مواقع بحران به صورت یکپارچه همه مسائل شهری را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: مردم در حادثه پلاسکو آرامش روانی نداشتند و این مساله نیازمند فرهنگسازی و بومی سازی رفتار است.

این نماینده مردم تهران ادامه داد: عذرخواهی مسئولان مدیریت شهری در حادثه پلاسکو می‌توانست باعث ایجاد آرامش شود.

مازنی همچنین با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی باید از مردم و تشکل‌های مردمی استفاده کند؛عنوان کرد: ما نیازهای واقعی را از طریق تشکل‌های مردمی می‌توانیم شناسایی کرده و سازمان نیز می‌تواند موضوع مدیریت و نظارت را برعهده بگیرد و با پرهیز از تصدی‌گری کار را به مردم تفویض کند.

در ادامه این همایش سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از تشکل‌ها و سمن‌های فعال در حوزه ارائه خدمات روانشناسی تشکر کرد و گفت: در گزارشی که در مجلس تدوین کرده بودیم،مطرح شد که پلاسکو می‌توانست به چنین حادثه بزرگی منجر نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید در امور به مردم اتکا کنیم ادامه داد: در تمام حوادث اولین گروهی که به فریاد آسیب‌دیدگان می‌رسند روانشناسان هستند.

خدادادی با تاکید براینکه هر آنچه که دولت در خصوص حادثه پلاسکو تصویب کرد نتیجه تلاش و پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی مجلس بود؛عنوان کرد: فردای روز حادثه کمیسیون اجتماعی جلساتی با وزارت تعاون تشکیل داد و مصوبات آن از طریق وزارت رفاه به دولت پیشنهاد شد که امیدواریم باعث ایجاد آرامش در شهر شده باشد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان