arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

درخواست صدراعظم اتریش برای ممنوعیت راهپیمایی‌ ترک‌ها در سراسر اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدراعظم اتریش برای جلوگیری از اعمال فشار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی آنکارا، خواستار ممنوعیت کمپین‌ها و راهپیمایی‌های سیاستمداران ترکیه‌ای در سراسر اتحادیه اروپا شد.
 
به گزارش انتخاب، ترکیه روز شنبه گفته بود که در برابر مخالفت مقامات آلمان و هلند مقاومت خواهد کرد و به برگزاری راهپیمایی‌ در هر دو کشور ادامه می‌دهد تا از شهروندان ترکی که در این کشورها زندگی می‌کنند بخواهد از رفراندوم ۱۶ آوریل سال جاری میلادی برای تقویت قدرت‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حمایت کنند.
 
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از محدودیت‌های آلمان و هلند درخصوص چنین گردهمایی‌هایی انتقاد کرد و آن را "غیر دموکراتیک" دانست و گفت: ترکیه در آستانه برگزاری این رفراندوم به کمپین‌ها و راهپیمایی‌های خود ادامه خواهد داد.
 
کریستن کرن، صدراعظم اتریش در مصاحبه با روزنامه "ولت آم زونتاگ" گفت: این اقدام اجرای قانون در ترکیه را تضعیف، مجزا بودن قوه‌ها را محدود و ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.
 
وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا به مذاکرات با ترکیه درباره عضویت در اتحادیه اروپا پایان دهد و کمک ۴.۵ میلیارد یورویی برنامه ریزی شده به ترکیه تا سال ۲۰۲۰ را لغو یا محدود کند.
 
کرن گفت: ما باید روابطمان را با ترکیه‌ای که خیال عضویت در اتحادیه اروپا را ندارد تغییر دهیم. در چند سال گذشته ترکیه بیش از پیش از اروپا فاصله گرفته است. حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در این کشور نقض شده و آزادی مطبوعاتی در ترکیه یک واژه غریب است.
 
کرن همچنین از بازداشت دنیز یوجل، روزنامه نگار آلمانی – ترکیه‌ای و بسیاری دیگر از روزنامه نگاران، اساتید و کارمندان دولتی توسط آنکارا انتقاد کرد و خواستار آزادی فوری یوجل شد.
 
در همین حال وی گفت: ترکیه در مسائل امنیتی، مهاجرت و همکاری‌های اقتصادی همچنان یکی از شرکای مهم است و آنکارا باید به شروط توافق مهاجرتی که با اتحادیه اروپا امضا کرده پایبند بماند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان