arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

مدیر اسبق عرب نیوز: عربستان خوشحالی خود از روی کار آمدن ترامپ را مخفی نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل اسبق شبکه تلویزیونی عرب نیوز در یک پنل سیاسی گفته است عربستان خوشحالی خود از روی کار آمدن ترامپ را مخفی نمی‌کند.

به گزارش انتخاب، اول ماه مارس باشگاه مباحثه والدای بحث کارشناسان در مورد اولویت‌های دولت جدید آمریکا در خاورمیانه را ترتیب داد. سخنگویان کنفرانس اخیر باشگاه در مورد خاورمیانه در این بحث شرکت کردند.

فدور لوکیانوف مدیر علمی باشگاه بحث را با اشاره به اولین سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره آغاز کرد. طی نشست همچنین به اولویت‌های سیاست خارجی در این سخنرانی و از جمله سیاست نسبت به ایران هم اشاره شد. پل والئلی سرتیپ بازنشسته و رئیس گروه مشاورت در مورد امور امنیت ملی اعلام نمود دولت ترامپ تازه سر کار آمده ولی فرصت کرده طی این مدت کوتاه بسیاری امور مربوط به امنیت مرزها و مهاجرت غیرقانونی را حل و فصل کند.

بنظر وی، خاورمیانه، و بطور اخص روابط ایران و عربستان سعودی یکی از اولویت‌های دولت ترامپ است. وی همچنین به امکان اقدام آمریکا برای تجدید نظر در معامله هسته‌ای با ایران اشاره کرد. بنظر وی ایران چالشی برای آمریکا است.

جمال خاشقجی مدیر کل اسبق شبکه "عرب نیوز" و مشاور رسانه‌ای سفیر عربستان سعودی اعلام نمود ریاض خوشحالی خود از رئیس‌جمهور شدن ترامپ را پنهان نمی‌کند.

بنظر وی، انفعال اوباما و کم کاری عربستان سعودی باعث شد روند بهار عربی به آغاز جنگ‌های داخلی در کشورهای منطقه منجر گردد و امروز عربستان سعودی قصد دارد به آنها در آغاز روند دموکراتیک کمک کند.


والئلی در مورد نقش ایران در منطقه و همکاری با آمریکا گفت آمریکا می‌خواهد ایران را به خودداری از شرکت نظامی در درگیریهای عراق و سوریه وادار کند.

وی گفت کمک ایران و آمریکا به عراق در مبارزه با داعش را نمی‌شود به عنوان همکاری دو کشور تلقی کرد.

خاشقجی نیز در ادامه اعلام کرد عربستان سعودی خواهان ائتلاف با اسرائیل نیست و تا حل مسئله فلسطین نمی‌خواهد با آن رابطه برقرار کند. برقراری این روابط باعث مي‌شود عربستان سعودی مشروعیت خود در رویارویی با ایران را از دست بدهد.
نظرات بینندگان