arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

آمادگی مشروط ترکیه برای همکاری با آمریکا در سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه امروز(دوشنبه) گفت، آنکارا خواستار همکاری با ایالات متحده آمریکا در سوریه است اما به شرطی که واشنگتن به حمایتش از پ.ک.ک خاتمه دهد.

به گزارش انتخاب، ایلنور چویک، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه در کنفرانس روابط ترکیه – روسیه گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند یک شریک مهم برای رهبران ترکیه و روسیه باشد اما در صورتی که اهمیت ارتباط‌ مسکو – آنکارا را به رسمیت بشناسد.

چویک تاکید کرد: روسیه و ترکیه اکنون نقش بسیار سازنده‌ای در فضای بین‌المللی دارد. اگر ترامپ واقعا سیاستمدار و رهبر خردمندی باشد، متوجه نزدیکی مناسبات میان پوتین و اردوغان می‌شود و به عنوان یک نیروی سومی به تقویت مذاکرات کمک می‌کند.

مشاور رجب طیب اردوغان ابراز امیدواری کرد که یک همکاری سازنده درباره سوریه میان روسیه، ترکیه و ایالات متحده آمریکا شکل بگیرد.

او تاکید کرد: اگر ترامپ هم به موضع ما و روسیه درخصوص سازش سوریه بپیوندد،‌ گمان می‌کنم تمام کشورها از آن سود ببرند. امیدواریم واشنگتن تصمیم درستی بگیرد.

چهارشنبه گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو آماده بررسی ابتکار عمل‌های واشنگتن برای همکاری در سوریه است.

مشاور اردوغان همچنین تاکید کرد:‌ ما مایل به همکاری با آمریکا هستیم اما اگر آمریکا با حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و با پ.ک.ک همکاری کند،‌ ما نمی‌توانیم به این همکاری ادامه دهیم و موضع خودمان را خواهیم داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان