arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

نحوه ارتباط برقرار کردن موثر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته و یکی از کامل ترین و موثر ترین شیوه های تبادل اطلاعات، برقراری ارتباط است.

تکنیک های موثر ارتباطات به ما این امکان را می دهد تا اعتماد سازی کنیم و به راحتی با افراد مذاکره، صحبت و ارتباط برقرار کنیم که خود برقراری ارتباط موجب افزایش اعتماد به نفس و این که احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم می شود.

در اینجا به طور خلاصه ۷ مورد از رازهای برقراری ارتباط موثر بیان می شود؛

    اعتماد به نفس داشته باشم

وقتی اعتماد به نفس داشته باشم همانند آهن ربا بسیاری از افراد را به سمت خود می کشانیم. یکی از راه های که می توانیم اعتماد به نفس خودمان را نشان دهیم برقراری ارتباط چشمی است.(هنگام مکالمه به چشم های طرف مقابل نگاه کنیم)

    به دیگران اعتماد ببخشیم

خیلی ها مرتکب این اشتباه می شوند ولی راه حل ساده ای دارد، نباید در مورد خودمان لاف بزنیم، به حرف های طرف مقابل گوش کنیم و از او بخواهیم در مورد خودش صحبت کند این عمل موجب می شود طرف مقابل احساس راحتی کرده و اعتماد به نفسش بالا رود.

    هنرمندانه سوال بپرسیم

در اینجا باید کمی از بحث پرسیدن سوال در مورد آب و هوا فاصله بگیریم و سوالاتی را مطرح کنیم که جوابش بله و خیر است و طرف مقابل می تواند در مورد آنها توضیحاتی را ارائه نماید.

    دوبار گوش کنیم یکبار حرف بزنیم

همان راز دو گوش و یک زبان است که می گوید دو برابر آنچه حرف می زنیم باید گوش کنیم. بهتر است در مکالمات همه حواسمان به طرف مقابل باشد نه در هنگام صحبت ها ی او در فکر انتخاب کلمات برای حرف های بعدی خودمان باشیم.

    واقف و آگاه باشیم

ارتباطات موثر با دانش آغاز و با آن خاتمه می یابد.کسانی که از اطلاعات و اخبار روز آگاه هستند در برقراری ارتباط موفق تر می باشند.

    ریسک پذیر باشیم

بسایری از افراد برای اینکه امکان دارد طرد شوند از صحبت کردن در جمع واهمه دارند.یادمان باشد؛ ما به همان اندازه مهم هستیم که قبل از مکالمه مهم بوده ایم.

    کم کم شروع کنیم

تا هنگامی که یاد بگیریم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنیم قطعاً زمان می برد و هر کس با سرعت مخصوص به خودش پیشرفت می کند.در هر مکالمه یک مورد از اصول برقراری ارتباط موثر به کار ببریم.(از افراد عادی شروع و تا مدیران ارشد ادامه دهیم.

کلام آخر

در واقع در دنیای امروز، ما ناگزیر از برقراری ارتباط با دیگران هستیم و در این میان اگر نتوانیم ارتباط خوب و موفقی را با اطرافیانمان برقرار کنیم، قبل از هر کس خودمان آسیب می‌بینیم و به نوعی خود را شکست‌خورده می‌دانیم. چون در دنیای ارتباطات، داشتن ارتباط موفق بسیار حائز اهمیت است و این را همه ما می‌توانیم هر روز در دنیای کوچک خود- محل کارمان- تجربه کنیم/ابوالفضل راسته-کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
نظرات بینندگان