arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

آلوده‌ترین جای آشپزخانه کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آشپزخانه همیشه به‌عنوان نمادی از تمیزی و پاکیزگی در ذهن همه شکل می‌گیرد غافل از این‌که خود، یکی از آلوده‌ترین مکان‌های خانه است که با توجه به فضای مناسب رشدی که در اختیار دارد، انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها فرصت مغتنمی برای رشد و تکثیر پیدا می‌کنند.

به‌عنوان مثال، در حالی که اسفنج‌های آشپزخانه وسیله‌ای بسیار مفید و کاربردی برای از بین بردن و جذب آلودگی‌های ظروف و حتی جذب مایعات به شمار می‌رود، ممکن است آلودگی‌ها و مواد بیماری‌زای متعددی را نیز جذب کند. وقتی آلودگی‌های ظروف و سطوح مختلف را با اسفنج پاک می‌کنیم، بخش اعظم آلودگی‌ها و مواد بیماری‌زا وارد منافذ اسفنج مرطوب می‌شود. در واقع، اسفنج آشپزخانه یکی از آلوده‌ترین و کثیف‌ترین اجزای آشپزخانه و خانه است به‌طوری که مطالعات نشان می‌دهد اسفنج‌های آشپزخانه 200هزاربار کثیف‌تر و آلوده‌تر از توالت است.

به گزارش جام جم ، تحقیقات نشان می‌دهد که در هر اینچ مربع از اسفنج آشپزخانه حدود 10 میلیون باکتری وجود دارد. از جمله باکتری‌های موجود در اسفنج‌ها می‌توان به «کمپیلوباکتر» اشاره کرد که بشدت قدرت بالایی در آلوده کردن انسان دارد و حتی ممکن است باعث ایجاد فلج اندام‌ها شود.

این باکتری‌ها همچنین از عوامل بروز سندرم «گیلن باره» محسوب می‌شود که مهم‌ترین عارضه آن فلج اندام‌هاست. در واقع، این باکتری‌ها به اعصاب محیطی اطراف مغز گسترش می‌یابد و روی حرکات بدن تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد، افراد مبتلا بهبود می‌یابند، اما این دوره بهبودی معمولا بین هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد. محققان همچنین در مطالعاتی که روی اسفنج‌های آشپزخانه‌ای انجام دادند متوجه وجود 10درصدی باکتری سالمونلا شدند. اسفنج‌ها از آنجایی که مدام در حال شست‌وشو است، مرطوب باقی‌ می‌ماند، بنابراین رشد باکتری‌ها را به‌دنبال دارد.

بیشتر باکتری‌های «ای‌کولای» در اسفنج‌های خیس یافت می‌شود. محققان توصیه می‌کنند که هر هفته اسفنج‌های آشپزخانه را تعویض کنید و در طول هفته نیز آنها را بارها ضدعفونی کرده و در معرض حرارت قرار دهید.

چگونه اسفنج را تمیز کنیم؟

مشکل اسفنج‌های آشپزخانه علاوه‌بر آلوده شدن منافذ آن با باکتری‌ها و انواع مواد آلوده، مرطوب ماندن همیشگی آن است که احتمال رشد باکتری‌ها را چند برابر می‌کند. این میکروب‌ها غالبا با آب و صابون از بین نمی‌رود.

بنابراین محققان توصیه می‌کنند که اسفنج‌ها و پدهای شست‌وشو را در آشپزخانه‌ها همیشه تمیز نگه دارید. برای زدودن میکروب‌ها و باکتری‌ها از سطوح اسفنج‌ها، تنها شست‌وشوی آن کفایت نمی‌کند و باید آن را ضدعفونی کرد. یکی از راه‌های مؤثر در از بین بردن انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها از اسفنج‌های آشپزخانه، قرار دادن اسفنج‌های خیس داخل مایکروویو است به‌طوری که این کار حدود 99 درصد میکروب‌ها را نابود می‌کند. راه دیگر ضدعفونی کردن اسفنج‌ها، استفاده از محلول سفیدکننده حاوی کلر (وایتکس) است. برای این کار یک واحد سفیدکننده و 9 واحد آب را در ظرفی بریزید و اسفنج را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه داخل آن غوطه‌ور کنید. سپس اسفنج را از محلول خارج کنید و با آب بشویید و بگذارید کامل خشک شود. این نوع ضدعفونی کردن، تمام ارگانیسم‌هایی را که داخل اسفنج رشد می‌کند، از بین می‌برد. پیش از قرار دادن اسفنج داخل مایکروویو و حرارت دادن آن، ابتدا باید آن را داخل آب خیس کنید و سپس اسفنج را درون مایکروویو بگذارید تا آب آن به حد نقطه جوش برسد. این حرارت بالا به منافذ اسفنج نفوذ کرده و ارگانیسم‌ها را نابود می‌کند. بعد از این فرآیند هم باید اجازه دهید اسفنج کاملا خشک شود.

سینک ظرفشویی

وضعیت باکتری‌های موجود در سینک ظرفشویی هم مانند اسفنج‌هاست و بسیار آلوده‌تر از توالت‌هاست. سینک ظرفشویی بیش از هر جایی منبع باکتری «ای‌کولای» است که به دلیل مرطوب و خیس بودن همیشگی آن، محیط رشد بسیار مناسبی را در اختیار باکتری‌ها قرار می‌دهد.

باکتری‌های موجود در سینک اغلب با ته‌مانده موادغذایی باقیمانده در راه‌ تغذیه می‌کنند. محققان توصیه می‌کنند که لگن ظرفشویی را حتما ضدعفونی کنید. برای این کار از محلول سرکه و لیموترش برای زدودن باکتری‌ها استفاده کنید.

تخته‌های برش

تخته‌های برش آشپزخانه نیز یکی دیگر از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است که به‌دلیل قطعه‌قطعه کردن گوشت خام روی آنها حدود 200 برابر آلوده‌تر از توالت است به‌طوری که گوشت و مرغ خام با قرار گرفتن روی آن عامل انتقال باکتری سالمونلا و «کمپیلوباکتر» به‌شمار می‌رود. برای جلوگیری از انتشار این باکتری‌ها از راه تخته برش، توصیه می‌شود که از راه دو تخته، یکی مخصوص سبزیجات و دیگری مخصوص گوشت استفاده شود. این تخته‌ها را می‌توان ضدعفونی کرد یا داخل ماشین ظرفشویی قرار داد.

قفسه زیرین یخچال

پایین‌ترین طبقه یخچال همیشه آلوده‌ترین نقطه یخچال است که به دلیل ریزش رطوبت طبقات بالاتر به طبقه زیرین، بیشترین باکتری‌ها را دارد. توصیه می‌شود که هر دو تا سه هفته یک‌بار طبقه پایینی یخچال را خارج و آن را با یک محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

سطوح کابینت‌ها

سطوح کابینت‌ها از جمله سطوحی که در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار دارد، از آلوده‌ترین‌ سطوح آشپزخانه است. بویژه زمانی که افراد آنها را با اسفنج تمیز می‌کنند، باکتری‌های «ای‌کولای» و دیگر باکتری‌ها قابلیت انتقال به سطوح را دارند. بهترین روش برای ضدعفونی و تمیز کردن سطوح کابینت‌های آشپزخانه تمیز و خشک کردن آنها با دستمال کاغذی است.

نظرات بینندگان