arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

کاهش سن ابتلا به ایدز در مازندران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سن ابتلا به بیماری ایدز دراین استان حدود شش سال کمتر شد.

به گزارش انتخاب، محسن اعرابی روز یکشنبه درهمایش ایدز در مازندران افزود: این روند در سطح ملی نیز در حال رخ دادن است که می تواند تهدید جدی برای سلامت جمعیت جوان کشور باشد.

وی سن ابتلا به ایدز را در استان مازندران بین 15 تا 21 سال عنوان کرد که این سن در دهه گذشته بین 21 تا 40 سال بود.
وی دلیل اصلی کاهش سن ابتلا به ایدز را در این استان ناشی از کم اطلاعی جوانان درمورد راههای ابتلا به این بیماری عفونی اعلام کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران راهکار اصلی برای کاهش روند رو به رشد جمعیت جوان کشور به ایدز را آشنایی آنها با تجهیزات روابط جنسی و در دسترس بودن این تجهیزات دانست.
وی خواهان درگیر شدن آموزش و پرورش به مباحث آموزشی ایدز برای آشنایی بیشتر جوانان با راههای ابتلا به این بیماری شد.

اعرابی افزود: در شرایط فعلی آموزش و پرورش به علت نامعلومی اجازه اجرای طرح های آموزشی را در تمام مدارس بخصوص متوسطه استان نمی دهد.
به گفته وی با رایزنی با آموزش و پرورش مجوز اجرای طرح های آموزشی در مناطق پرخطر استان صادر شده که این آموزش ها در حال انجام است.

وی تعداد آمار بیماران ایدزی شناسایی شده در مازندران را حدود 400 نفر بیان کرد و گفت که براساس آمار برداری تا قبل از سال 94، نیمی از این بیماران را معتادان تزریقی تشکیل می دادند.

به گفته وی این در حالیست که از سال 94 با تغییر روند ابتلا، حدود 46 درصد از مبتلایان به ایدز در مازندران از طریق روابط جنسی پرخطر به این بیماری دچار شدند.
اعرابی افزایش جمعیت زنان و جوانان به بیماری ایدز را مهمترین چالش پیش روی کشور در سال های آینده دانست و گفت باید با افزایش میزان آموزش های لازم از پیشرفت آن در بین زنان و جوانان جلوگیری کرد.

رئیس مرکزبهداشت مازندران علت اصلی افزایش ابتلا به بیماری ایدز در این استان از طریق ارتباط جنسی را ناشی از توریست پذیری این خطه شمال کشور دانست و اظهارداشت : شهرستان های گردشگرپذیر بیشتر در معرض این بیماری عفونی قرار دارند.

**99 بیماری ایدزی مازندران تحت درمان 
اعرابی گفت که 99 نفر از بیماران ایدزی شناسایی شده در این استان تحت درمان قرار دارند و 118 نفر نیز درمانشان را به تازگی شروع کردند.
به گفته وی بیماران ایدزی به طور رایگان از خدمات و تجهیزات پزشکی استفاده می کنند.
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان در کشور افزون بر 32 هزار بیمار ایدزی شناسایی شد که پیش بینی می شود جمعیت این بیماران به 90 هزار نفر برسد.

اول اکتبر برابر با 11 آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شد و در سطح جهان بیش از 2میلیون نفر تحت درمان بیماری ایدز قرار دارند که بیشترین رشد جمعیت ایدزی در بین کشورهای حوزه مدیترانه شرقی است که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشورها به حساب می آید.
نظرات بینندگان