arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵
مادرجونز:

ملی گرایان سفیدپوست و نئونازی ها دونالد ترامپ را فرمانده خود می دانند / آیا او واقعا طرف آنهاست؟

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به نظر می رسد عرصه برای جولان دادن افکار نژادپرستانه در آمریکا بیش از پیش مهیا شده است...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ مادرجونز نوشت: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به نظر می رسد عرصه برای جولان دادن افکار نژادپرستانه در آمریکا بیش از پیش مهیا شده است. این گروه ها در فضای مجازی سیاه پوستان، مسلمانان و سایر اقلیت ها را از طرق مختلف تحقیر می کنند و یا با تبلیغات و فضاسازی های غیراخلاقی علیه سیاهان و مسلمین، به تحریک افکار عمومی علیه آن ها می پردازند.

به گزارش «انتخاب»؛ برخی تحلیلگران بر این باور هستند که چنین اقداماتی زودگذر بوده و پس از مدتی از موج شدید آن کاسته خواهد شد اما شواهد و قراین حاکی از آن است که این جنبش نژادپرستانه و شوم ریشه های عمیق تری در ایالات متحده دارد و با دارا بودن هواداران میلیونی، می تواند در تزریق نژادپرستی، زن ستیزی و بیگانه ستیزی در جامعه آمریکا عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. این جریان می تواند با عادی سازی نفرت و خشونت، به سرعت به جنبشی جدی تر و قدرتمند تر تبدیل شده و زنگ خطر را برای دولتمردان به صدا درآورد.

همه این ها با ظهور ترامپ در عرصه انتخابات میسر شده است و در صورت پیروز نشدن او می توانست مجددا مضمحل شود. ترامپ از سوی این گروه ها به خاطر حمله به باراک اوباما و راه اندازی جنگ لفظی علیه او تحسین می شد. او پس از اینکه اعلام کرد قصد ساختن دیواری در مرزهای جنوبی ایالات متحده برای جلوگیری از ورود بیگانگان را دارد، به سرعت به عنوان یک قهرمان ملی مورد حمایت ملی گرایان سفیدپوست، نئونازی ها و برخی گروه های افراطی شبه نظامی قرار گرفت.

اندرو انگلین، سردبیر وبسایت نئو نازیست دیلی استرمر پیش از انتخابات در وبسایتش نوشته بود: من مصرانه از همه خوانندگان این سایت می خواهم از انجام هر آنچه که می تواند به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند، دریغ نکنند. 

جارد تیلور مدیر یک وبسایت نژادپرست به نام رنسانس آمریکا که به دلیل مواضع خصمانه اش علیه سیاهان مشهور شده است، در اظهارنظری گفته بود: ترامپ ممکن است آخرین امید ما برای رئيس جمهوری باشد که می تواند برای مردم سفید فعالیت کند.

پیش از این یکی از سران ارشد حزب نازی آمریکا گفته بود: اگر ترامپ پیروز شود، فرصتی واقعی برای کسانی نظیر ملی‌گراهای سفید پوست خواهد بود تا با هوشیاری از آن استفاده کنند.

مؤسس حزب شوالیه‌ها، که پرچمدار سازمان کوکلاکس کلان (از حامیان برتری نژادی سفیدپوستان) است، پیش از انتخابات با حمایت از ترامپ گفته بود: پیروزی ترامپ راهی برای آغاز دور تازۀ گفتگوها با هدف جذب اعضای جدید است. سازمان کوکلاس کلان حامی برتری نژادی سفیدپوستان است. یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی از دیگر ابعاد فکری این گروه است. توسل به ترور و خشونت و ایجاد وحشت در میان سیاهپوستان از جمله ابزار آن ها برای پیشبرد اهدافشان است.

یکی از سوالاتی که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است، نحوه تعامل دولت ترامپ با این گروه های افراطی است. او پیش از این اعلام کرده بود شناختی از این گروه ها و افکار و عقایدشان ندارد.

اگرچه پتانسیل چنین جریانی پیش از این نیز وجود داشت اما فوران نفرت پس از پیروزی ترامپ آغاز شد. برای مثال، قبل از آنکه سخنرانی ترامپ در شب انتخابات به پایان برسد، فردی از میان جمعیت خطاب به او فریاد زد: اوباما را اعدام کنید. 

در روزهای بعد گزارشی از حملات نژادپرستانه و گسترش نقاشی های دیواری با این مضامین در سراسر کشور و اقداماتی دیگر از جمله حمله به زنان با حجاب، آزار کودکان مهاجر و شعارهایی در حمایت و ستایش نژاد سفید در دبیرستان ها و دانشگاه ها، در رسانه ها منتشر شد. گزارشاتی که از دانشگاه ها منتشر می شود نیز نگران کننده است. تعداد زیادی از دانشجویان و حتی اساتید دانشگاه هوادار چنین تفکراتی هستند و حتی در فضای آکادمیک نیز شاهد رواج این اندیشه های متحجرانه هستیم. نژادپرستی در کالج ها و دانشگاه ها با پوسته و ظاهری متفاوت در حال گسترش است.

فعالیت این گروه ها در فضای مجازی به شکل محسوسی گسترش یافته است. تحلیلگران هشدار می دهند که از چند سال پیش از شکل گیری داعش نیز افراط گرایان سلفی در شبکه های مجازی به شدت و در ابعاد گسترده ای فعال شده بودند و به تبلیغ و جذب می پرداختند. تحلیلگران معتقدند که الگوهای رفتاری مشترکی میان این جریان های افراط گرا قابل مشاهده است که می تواند زنگ خطر بزرگی برای دولتمردان آمریکایی باشد.

ترویج اسلام هراسی از دیگر ویژگی های مشترک این گروه های نژادپرست آمریکایی است. آن ها مفاهیم مدنظر خود را بر پایه نوعی نژادپرستی بیولوژیک استوار کرده اند. آن ها با تکیه بر نظریات برخی از زیست شناسان هم فکر خود، استدلال می کنند افرادی که در خاورمیانه زندگی می کنند به واسطه برخی شرایط جغرافیایی دارای ویژگی های مشترکی هستند که هوش پایین و اختلالات جسمی و روانی از جمله آن هاست، لذا باید از ورود آن ها به آمریکا جلوگیری کرد.

با وجود این، تعدادی از جمهوریخواهان با انتقاد از دونالد ترامپ وی را مسئول افزایش نژادپرستی در امریکا می دانند و اظهار تاسف کرده اند که تعداد زیادی از مردم آمریکا با وجود آگاهی از نظرات ترامپ باز هم به وی رای داده اند.


نظرات بینندگان