arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

نگاهی به روابط سیاسی و اقتصادی ایران و لبنان / آغاز فصل جدید همکاری ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز گذشته(دوشنبه) در راس هیاتی عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات لبنان و شرکت در نشست فعالان اقتصادی دو کشور وارد بیروت شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ظریف که در این سفر 30 نفر از فعالان اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران او را همراهی می کنند پس از ورود به بیروت مورد استقبال مقامات این کشور و مسئولانی ایرانی قرار گرفت. 
وی در فرودگاه بین المللی بیروت در جمع خبرنگاران با تاکید به اینکه «ایران همواره در کنار لبنان می ایستد»،گفت: برای شروع روابط گسترده و پرثمر سیاسی و اقتصادی به لبنان آمده ایم.

ظریف افزود: از مردم و رسانه های لبنانی تشکر می کنم و انتخاب رئیس جمهوری ژنرال «میشل عون» را که با اراده ملی مردم بزرگ لبنان و با مقاومت مثال زدنی آنان محقق شد، تبریک می گویم. 
وی خاطرنشان کرد: مردم لبنان با شجاعت وبا توانمندی و با استفاده از مردم سالاری نشان دادند زمانی که تصمیم بگیرند و دیگران در تصمیم گیری شان دخالت نکنند می توانند آینده بهتری را برای خود و منطقه بسازند. 

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران سپس با حضور در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) با ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری جدید لبنان دیدار و گفت وگو کرد.
این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه جهان و منطقه با ژنرال میشل عون رئیس جمهوری جدید لبنان است که دوشنبه هفته گذشته نمایندگان مردم این کشور در پارلمان با رای اکثریت او را انتخاب کردند.

ظریف در این دیدار مراتب تبریک صمیمانه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را به رئیس جمهوری لبنان برای پیروزی مردمسالاری در این کشور و انتخاب وی توسط مردم لبنان ابراز کرد.
وی افزود: انتخاب رئیس جمهوری لبنان پس از یک وقفه طولانی( خلاء دوسال و نیمه ریاست جمهوری)، پیروزی همه مردم لبنان بود و به همین دلیل من امروز همراه با یک هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای تقویت و گسترش همکاری ها در همه زمینه ها به لبنان آمده ام. 
وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: به نظر ما ایران و لبنان امروز با دو تهدید مشترک ناشی از رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری و افراط گرا روبرو هستند و فراتر از این دو تهدید مشترک، منافع زیادی است که ایران و لبنان در چارچوب همکاری های سیاسی و اقتصادی در همه زمینه ها دارند. 

ظریف تصریح کرد: من به افق همکاری های دو کشور بسیار خوشبین بوده و اعتقاد دارم این همکاری ها به نفع صلح و ثبات منطقه است و علیه هیچ کس نیست. 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به بیروت با « جبران باسیل» همتای لبنانی خود دیدار کرد و سپس در نشست خبری مشترک حضور یافت.
ظریف قرار است امروز (سه شنبه) با « نبیه بری» رئیس مجلس، « تمام سلام» نخست وزیر عهده دار امور جاری و « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کند.
ظریف همچنین در جمع ایرانیان مقیم لبنان و نشست مشترک اقتصادی ایران و لبنان حضور خواهد یافت و سخنرانی خواهد کرد.

*روابط سیاسی ایران و لبنان 

پس از گذشت دو سال و نیم از بحران ریاست جمهوری در لبنان، سرانجام با اعلام حمایت سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل از ژنرال میشل عون نامزد مورد حمایت حزب الله، وی به ریاست جمهوری برگزیده شد. 
پس از انتخاب میشل عون، جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که انتخاب وی را تبریک گفت. 

در زمان حاضر سعد حریری مامور شده است دولت جدید را تشکیل دهد و حزب الله و سایر گروه ها بر تشکیل سریع دولت وحدت ملی در لبنان اصرار دارند.
روابط ایران و لبنان در سال های گذشته روند رو به رشدی داشته و از سطح مطلوبی به ویژه در بخش سیاسی برخوردار بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ساختار سیاسی لبنان، ارتباط مستمری با همه شخصیت های سیاسی و مذهبی از هر دو جریان هشت و 14 مارس داشته و تلاش دارد با تقویت روابط خود با همه طرف های لبنانی موانع توسعه همکاری ها را مرتفع کند.
در بعد سیاسی، تبادل هیات ها در سطح عالی وجود داشته و همکاری های خوبی نیز در سازمان های بین المللی میان دو کشور وجود دارد. 

پیشنهاد کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و انتقال تجربیات ایران به لبنان در زمینه های نظامی از مهمترین پیشنهادهایی بود که در سفر « سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان به ایران مطرح شد که همچنان در دست بررسی دولت لبنان قرار دارد.
اغلب مسئولان لبنان از توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 استقبال کرده و آن را پیروزی کشورمان توصیف و ابراز امیدواری کرده اند که این توافق به توسعه همکاری کشورهای منطقه از جمله لبنان با ایران منجر شود.
در بعد بین المللی نیز دو کشور تلاش دارند آرای خود را به نفع یکدیگر تنظیم کنند که آخرین نمونه آن رای منفی دولت لبنان به قطعنامه کانادا علیه ایران در خصوص حقوق بشر بود.

**روابط اقتصادی ایران و لبنان 

متعاقب «برجام» بخش اقتصادی لبنان اعم از دولتی و خصوصی علاقه مندی خود را برای حضور در بازار اقتصادی و شروی همکاری تجاری با ایران ابزار کرد. 
تاکنون در این ارتباط چند هیات بلند پایه لبنانی متشکل از 150 نفر طی یک سال گذشته از ایران بازدید و با مسئولان و بازرگانان دولتی و خصوصی ایران مذاکره کرده اند.

از سوی طرف ایرانی نیز یک هیات اقتصادی به بیروت سفر و سمینار معرفی فرصت های سرمایه گذاری را برگزار و اخیرا نیز نمایشگاه تخصصی خودروهای ایرانی در بیروت برگزار شد.

برگزاری جلسه توجیهی با انجمن بازرگانان لبنان در بیروت در راستای ترغیب سرمایه داران لبنانی برای حضور در بازار جمهوری اسلامی ایران، سفر مشاور وزیر نیروی لبنان به تهران در جهت مشارکت در کنفرانس نفت و گاز، سفر هیات سرمایه گذاری لبنان برای مشارکت در سمینار فرصت های سرمایه گذاری در استان تهران و سفر هیات بانکی لبنان به تهران به منظور مذاکره و انعقاد قراردادهای برقراری روابط کارگزاری با بانک های ایرانی از جمله رایزنی های اقتصادی دو کشور بوده است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته می توان به سفر هیات 22 نفره بازرگانان و شرکت های لبنانی به ایران برای بررسی راه های گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه، سفر «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان و هیات 25 نفری از بخش خصوصی به تهران، سفر «آلان حکیم» وزیر اقتصاد و هیات 33 نفری به تهران جهت برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، سفر «حسین الحاج حسن» وزیر صنایع لبنان در راس هیات 60 نفره به تهران و برگزاری نمایشگاه خودروهای ایرانی در بیروت اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی عصر امروز دور جدید سفر اروپای شرقی خود را آغاز می کند و قرار است به ترتیب به کشورهای رومانی، اسلواکی و چک سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت و گو کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان