arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
صوفی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با «انتخاب» مطرح کرد:

نگرانی اصلاح طلبان، «وسوسه رد صلاحیت روحانی» به خاطر تک کاندیدا بودن در جریان اصلاحات

شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی شود که در مناظره ها همراه او باشد/ روحانی کاندیدای بی رقیبی در جریان اصلاحات است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگرانی اصلاح طلبان، وسوسه رد صلاحیت روحانی به خاطر تک کاندیدای جریان اصلاحات/ شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی کنیم که در مناظره ها همراه او باشد/ روحانی اولا کاندیدای بی رقیبی در داخل اصلاحات است

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در خصوص استراتژی اصولگرایان در انتخايات پیش رو گفت : اصولگرایان در وهله اول تا امروز یک رقیب جدی برای روحانی در انتخابات نتوانسته اند دست و پا کنند و افرادی که قابل طرح باشند و مورد اقبال مردم قرار بگیرند و بتوانند در مقابل روحانی یا یک کاندیدای دیگر اصلاح طلب مقاومت کنند و آرای مردم را جذب کنند در اردوگاه اصولگرایان پیدا نمیشود و تا الان هم نتوانسته اند پیدا کنند.

کاندیداهای بالقوه اصولگرایان در دوره های قبل امتحانشان را پس داده اند

او با بیان اینکه کاندیداهای بالقوه آنها در دوره های قبل امتحانشان را پس داده اند گفت : قالیباف و جلیلی به هر حال قبلا در انتخابات شرکت کرده و شکست خورده اند و تجربه شان را پس داده اند. این در حالی است که در زمان حضور این افراد در انتخابات تمام کاندیداهای جدي اصلاح طلب را زده بودند و فضا برایشان باز بود با این حال شکست خوردند. در نتیجه خیلی بعید است که بتوانند در این دوره کار ویژه ای بکنند.البته در انتخابات شوراها قطعا رقابت خواهند کرد. 

او افزود : در وهله دوم، اصولگرایان تا الان به وحدت نرسیده اند و همچنان تفرقه در اردوگاهشان هست. در مقابل اصلاح طلبان با ساز و کار شورای عالی سیاست گذاری به وحدت رسیده اند. این نقطه ضعف دوم آنهاست که اجازه نمیدهد آنها در صحنه رقابت عرض اندام کنند. اینها دست به تخریب خواهند زد و امیدوارند با این کار میدان برایشان خالی خالی شود. شاید به این امیدوار باشند ولی در یک رقابت سالم کاملا بازنده اند. 

اصولگرایان معتدل به صورت پراکنده از روحانی  حمایت می کنند

صوفی در خصوص اختلاف نظرها در اردوگاه اصولگرایی پیرامون روحانی و اینکه او یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و یکی از کاندیداهای احتمالی آنهاست نیز خاطر نشان کرد :  روحانی مواضعی در طول این چهار سال داشته  که از نظر اصولگرایان این مواضع قابل قبول نیست. این یک مانع بزرگ بر سر راه حمایت اصولگرایان از آقای روحانی است و به عقیده من به صورت رسمی جامعه روحانیت مبارز نميتواند از روحانی حمایت کند .

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات با بیان این که ممکن است به صورت پراکنده اصولگرایان معتدل از روحانی  حمایت کنند تاکید کرد: این تشکل به صورت متشکل نمیتوانند حول روحانی به وحدت برسد.

رفتار سیاسی جریان لاریجانی و تشکیل مصباح چه خواهد بود؟

صوفی در خصوص حمایت های طيف میانه رو اصولگرایی به رهبری لاریجانی در این انتخابات نیز گفت: جریانی که در مقابل لاریجانی قرار گرفته عموما رادیکال است. به همین دلیل به طیف لاریجانی میانه رو گفته میشود. اساسا آنها به اجماع نمی رسند، فرق نمیکند با لاریجانی باشد یا هر کس دیگر . اما طیف لاریجانی فقط به عنوان بخشی از اصولگرایان گرایش خود را به آقای روحانی نشان میدهند. اما اینکه آنها به وحدت برسند با توجه به شواهد امکان پذیر نیست مخصوصا حول محور روحانی.

نگرانی اصلاح طلبان، وسوسه رد صلاحیت روحانی به خاطر تک کاندیدای جریان اصلاحات/ شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی کنیم که در مناظره ها همراه او باشد/ روحانی اولا کاندیدای بی رقیبی در داخل اصلاحات است

وزیر دولت اصلاحات در خصوص برنامه تشکل آیت الله مصباح در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت :  مصباح همچنان در موضع خود ثابت است و جبهه پایداری کاندیدای خود را معرفی میکند تا حرفهایش را بزند، ولی اصولگرایان به هیچ وجه با پایداری به نتیجه نميرسند.  

نگرانی اصلاح طلبان، وسوسه رد صلاحیت روحانی

صوفی در ادامه گفت و گو با خبرنگار سیاسی «انتخاب»  در خصوص اظهارات اخیر حداد عادل در خصوص مهم بودن انتخابات 96 برای اصولگرایان و اینکه اصلاح طلبان اصرار دارند بگویند روحانی بی رقیب است نیز گفت : اینکه اصلاح طلبان تبلیغ میکنند که روحانی بی رقیب است به دليل تحلیل هاي واقع بینانه آنها از اوضاع است.  

این عضو شورای عالی سیاست گذاری با بیان اینکه رقابت درون گروهی در جبهه اصلاحات  منتفی است تاکید کرد :  یعنی هیچ یک از اصلاح طلبان کاندیدای جدی ای را در مقابل روحانی قرار نمیدهند. این یک اصل برای اصلاح طلبان است که به هیچ وجه اجازه تکثر کاندیدا نمیدهند. بنابراین اصلاح طلبان فقط یک نگرانی دارند و آن این است که نکند روحانی را اگر به عنوان تنها کاندیدای اصلاحات ببینند وسوسه شوند که رد صلاحیت کنند.

او ادامه داد:  نگرانی ای که از محافل اصلاح طلبی شنیده میشود مربوط به احتمال رد صلاحیت روحانی است و اینکه  آیا کسی روحانی را همراهی کند یا او تنها وارد گود شود ؟

شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی کنیم که در مناظره ها همراه او باشد

صوفی خاطر نشان کرد : بیشتر اصلاح طلبان  نظرشان این است که کسانی در کنار روحانی باشند که حداقل در مناظره ها با او همراهی کنند  تا ایشان در این محافل تنها نباشد.  

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد : تحلیل ما این است که روحانی اولا کاندیدای بی رقیبی در داخل اصلاحات است و در ثانی ایشان در دور دوم ریاست جمهوری رئیس جمهور خواهد شد . بنابراین اگر روحانی در سال 92 با اما و اگر آمد، الان به عنوان کاندیدای مسلم و قطعی خواهد بود. اینجا قضیه رقابت منتفی است. ما در جناح رقیب کسی را نمیبینيم. این ها تا آلان هیچ کاندیدای واحدی نداشته اند، اگر هم داشته باشند کاندیدای متعدد خواهد بود که منتهی به  همان نتیجه سال 92 را خواهند شد. 

منبع ورود احمدی نژاد، پایان تب و تاب اصولگرایان

وزیر دولت اصلاحات در خصوص علت سکوت تشکل های اصول گرایی در مورد برنامه هایشان در انتخابات پیش رو نیز گفت : اینها حرفی برای گفتن ندارند و طرحی برای مطرح کردن ندارند. اینها کاملا منفعلند و مهمترین سلاحشان تخریب روحانی بود که  امروز تا حدی فروکش کرده است. با کنار رفتن احمدی نژاد و منع از ورود او به انتخابات، جنب و جوش اولیه ای که اصولگرایان داشتند هم از تب و تاب افتاده است.

نظرات بینندگان