arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵

سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره کشتار «صنعا» شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن بمباران غیرنظامیان در یمن، خواستار انجام تحقیقات درباره حمله خونین ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی به مجلس ترحیمی در صنعا که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، شد.

به نقل از «آسوشیتدپرس»، «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه از شورای حقوق بشر این سازمان خواست گروهی مستقل را برای تحقیقات درباره نقض حقوق بشر و سایر تخلف‌ها در یمن تشکیل دهد.

بان کی‌مون به‌ویژه حمله روز شنبه به یک مراسم ترحیم در صنعا را «وحشتناک» توصیف کرد و خواستار تحقیق درباره این حمله شد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد، حمله روز شنبه به صنعا، پایتخت یمن، که دست‌کم 150 کشته و بیش از 600 نفر مجروح برجای گذاشت، تازه‌ترین فاجعه در درگیری‌های یمن است.

بان کی‌مون اظهار داشت: «حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان همین حالا هم موجب قتل عام وسیعی شده و بسیاری از مراکز درمانی این کشور و سایر زیرساخت‌های حیاتی را نابود کرده است.»

وی افزود: «بمباران مردمی که برای از دست رفتن عزیزان‌شان گردهم آمده بودند شرم‌آور است.»

روز دوشنبه، «زید رعد الحسین» مسئول حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن بمباران مراسم عزاداری در شهر صنعا، از شورای حقوق بشر این سازمان به دلیل انفعال در برابر «فضای مصونیت» در کشور فقیر و جنگ‌زده یمن انتقاد کرد. در جلسه ماه سپتامبر سازمان ملل 47  کشور عضو شورای حقوق بشر از جمله عربستان سعودی، در مورد بحران یمن هیچ واکنشی نشان ندادند.

رعد الحسین بار دیگر بر ضرورت تحقیقات مستقل در مورد بمباران چند روز پیش در شهر صنعا و سایر موارد نقض حقوق بشر در یمن تاکید کرد.

این در حالی است که ائتلاف متجاوز سعودی از پذیرش مسئولیت جنایت خود در پایتخت یمن شانه خالی کرده و اعلام کرده است که آماده همکاری با آمریکا برای انجام تحقیقات درباره این حمله است.

ائتلاف در بیانیه خود اعلام کرده است: «به زودی فرماندهی ائتلاف تحقیقاتی را با مشارکت کارشناسان آمریکایی انجام خواهد داد و اطلاعات مربوط به عملیات نظامی در اختیار تیم تحقیقات قرار خواهد گرفت و نتایج بلافاصله پس از پایان تحقیقات اعلام خواهد شد.»

در همین حال، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، روز دوشنبه از ائتلاف عربی خواست «هر چه سریع‌تر» نتایج تحقیقات خود درباره کشتار صنعا را منتشر کند.

الشیخ احمد در پایان دیدار با «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در پاریس، گفت: «باید تمام تلاش‌ها را برای سپردن عاملان این حملات به پیشگاه عدالت، انجام داد.»

نماینده سازمان ملل گفت: «ما باید هر چه سریع‌تر به نتایج این تحقیق در حال انجام، دست یابیم.»

ابراز نگرانی آلمان از بمباران صنعا

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز نسبت به جنایت اخیر ائتلاف متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان در پایتخت یمن، اظهار نگرانی کرده است. «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه این کشور گفت: «مسئولان این عمل بی‌رحمانه باید شناسایی شوند و یک چنین حملاتی نباید تکرار شود.»

او از مسئول این حمله نام نبرد ولی ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی تنها طرف درگیر در جنگ یمن است که نیروی هوایی دارد.

وزیر خارجه آلمان افزود: «قربانیان کثیر حمله به مراسم عزاداری باید برای همه در یمن و در کل منطقه هشداری باشد که برای از سرگیری مذاکرات صلح با میانجیگری سازمان ملل متحد و یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای این بحران مسئولیت سیاسی دارند.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان