arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵

لاوروف:اوضاع سوریه نتیجه دخالت‌های خارجی است / همه گروه هایی که توافق روسیه و آمریکا را رد کردند باید گروه تروریستی اعلام شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت: راه حل سیاسی در سوریه هیچ جایگزینی ندارد.

به گزارش انتخاب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت: راه حل سیاسی در سوریه هیچ جایگزینی ندارد.


لاوروف افزود: اوضاع فعلی سوریه نتیجه مداخله دیگر کشورها در امور داخلی این کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اولویت در توافقنامه ما با آمریکا، مشخص کردن گروه های مخالف سوری و جدا کردن آنها از تروریست هاست.


لاوروف افزود: توافقنامه ما با آمریکاییها شامل تضمین امنیت عبور کاروان کمک ها از جاده کاستلو است. بر اساس این توافقنامه، مخالفان مسلح باید از جاده کاستلو عقب نشینی می کردند، اما چنین کاری نکردند. مسئله مهم حمایت نکردن از تروریست ها در سوریه زیر پوشش مخالفان میانه روست.


سرگئی لاوروف افزود: به آمریکاییها اعلام کردیم گروه های مسلحی که جزو حامیان توافقنامه آتش بس بودند، 300 بار آتش بس را نقض کردند.


لاوروف افزود: موارد نقض توافقنامه آمریکا و روسیه در مناطق در کنترل مخالفان سوری رخ داد.


وزیر امور خارجه روسیه گفت: داعش به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور پس از حملات هوایی آمریکا حمله کرد.


لاوروف افزود: مسکو همچنان خواهان اعلام جزئیات توافقنامه ای است که با آمریکا درباره آتش بس در سوریه به دست آمد. ادامه وخامت اوضاع در خارومیانه تهدیدی برای ثبات و امنیت جهان است.


وی افزود : دعوت ها از شورای امنیت برای اعمال فشار بر گروه های مسلح به منظور پایبندی به آتش بس در سوریه نتیجه ای نداشت.


سرگئی لاوروف گفت : فاصله محل حمله به کاروان کمک های سازمان ملل در حلب با مناطق درگیری کمتر از پنج کیلومتر بود. اولویت اصلی برای حل بحران سوریه جدا سازی مخالفان از تروریست های داعش و جبهه النصره است.


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت: ما در گذشته پیشنهاد کردیم نام جنبش احرار الشام و جیش الشام در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد، اما این درخواست ما رد شد. زمان بازنگری در فهرست گروه های تروریستی در سوریه فرا رسیده است.


لاوروف افزود: نباید از کسانی که با صلح می جنگند و پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت و توافقنامه های بین المللی را رد می کنند، حمایت کنیم. همه گروه هایی که توافق روسیه و آمریکا را رد کردند باید گروه تروریستی اعلام شوند.


وی خاطر نشان کرد: حملات هوایی ائتلاف بین المللی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور نقض آشکار آتش بس بود.


سرگئی لاوروف گفت: 20 گروه اعلام کردند به آتش بس اعلام شده در سوریه پایبند نخواهند بود. پایداری آتش بس در سوریه مستلزم گام های متوازن از سوی همه طرف ها و حامیان آنهاست.


لاوروف افزود: همه طرف های اساسی باید تضمین بدهند که گروه هایی که در سوریه زیر نفوذ آنها قرار دارند به آتش بس پایبند خواهند بود. گروه های مسلح هم باید تضمین پایبندی به آتش بس بدهند. بعضی گروه های مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره از توافق های آتش بس برای تقویت مواضع خود استفاده می کنند.

نظرات بینندگان