arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵

زمان سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن رسولی، عضو شورای عالی اصلاح طلبان در مطلبی درباره جریانات اصلاح طلبی نوشته است: تا زمانیکه کشور از چند سامانه حزبی محدود اما فراگیر و کارآمد برخوردار نباشد جریانات سیاسی کشور برای زمینه سازی حضور موثر در هر انتخاباتی و برای تاثیرگذاری بر رای دهندگان و تشکیل سازمان رای همچنان ناگزیرند که از سازمان دهی جبهه ای استفاده کنند .

به گزارش انتخاب،  در این نوع سازماندهی که همه ظرفیتهای حزبی و نیز ظرفیت های گروه های مرجع و شخصیت های با نفوذ به شکل توامان و ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند هر چقدر میزان انسجام و همگرایی عناصر فعال در سازمان جبهه ای انتخابات دقیق تر باشد، امکان تحقق عمل واحد و یکدست نیز به همان میزان افزایش پیدا می کند.

در این صورت سازمان خواهد توانست به نیابت از دو و یا سه حزب توانمند، صحنه انتخابات را از جهات گوناگون چون هدف گذاری‌های انتخاباتی، تعیین راهبردها، گزینش نامزدها و ..مورد تنظیم و هدایت قرار دهد.

تجربه سال های اخیر نشان داد در هر برهه ای که این همگرایی در حد مطلوب بوده نتایج به دست آمده هم رضایت بخش بوده است، در مقاطعی که ضریب وحدت و هماهنگی بالا نبوده است در نتیجه واگرایی و اضطرابی که بوجود آمده جریانات سیاسی از رسیدن به اهداف خود بازماندند .

آخرین تجربه ای که جریان اصلاحات در این نوع سازمان دهی دارد تجربه انتخابات سال 94 است که نهادی به نام شورای عالی سیاست گذاری با اتفاق نظر همه موثرین و با رضایت و اجماع همه احزاب اصلاح طلب شکل گرفت و برای اولین بار توانست در مهمترین و سیاسی ترین حوزه انتخابی کشور، حوزه تهران، اسلام شهر و شهر ری شمیرانات به صد در صد اهداف تعیین شده برسد.

من پیش بینی می کنم که در دو انتخابات سراسری سال 96، یعنی دوره پنجم شوراها و دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری این تجربه با اصلاحاتی که صورت خواهد گرفت به عنوان ساختار انسجام بخش و وحدت آفرین جریان اصلاحات مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از نقاط قوت سازمان مدیریتی انتخاباتی اصلاح طلبان عدم سهم خواهی احزاب و گروه های سیاسی به عنوان یکی از راهبردهای مورد توافق بود هر چند که هر کدام از احزاب نظرات خود را بیان نمودند ولی برای رسیدن به اجماع کامل که یک هدف برتر بود در تصمیم گیری های سیاسی خود مصالح جریان اصلاحات را بر منویات حزبی ترجیح دادند و از همین حیث در انتخابات اخیر کمترین کشمکش را شاهد بودیم. این سازماندهی اگر به نحو مطلوب صورت گیرد پوشش فراگیر داشته باشد و همه ظرفیتهای اصلاح طلبی را در بگیر می تواند بر سهم خواهی و یا واگرایی های حزبی و گروهی فائق آید آنچنان که در سال 94 نیز شاهد بودیم.

نظرات بینندگان