arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵

صدای هیچ کس علیه جنگ خونین دوترته در نمی‌آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصاحبه‌های خبرگزاری رویترز افشا می‌کنند که دفتر "خدمات امور داخلی پلیس" و کمیسیون حقوق بشر فیلیپین با تعداد بی‌شماری پرونده قتل مواجه هستند و تنها می‌توانند به تعداد محدودی از آن‌ها رسیدگی کنند؛ اقدامی که امیدها نسبت به مشخص شدن غیرقانونی بودن آن‌ها را کمرنگ می‌کند چرا که شاهدان از پا پیش گذاشتن به شدت وحشت دارند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: «در همین حال محبوبیت عظیم مبارزه با جرم و جنایت رودیگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین و جو ترس و نگرانی به وجود آمده از این خون ریزی‌ها باعث شده تا مخالفان از جامعه مدنی سکوت اختیار کنند. به همین خاطر به ندرت مردم در شب زنده‌داری‌های اخیر در مانیل برای اعتراض به این کشتارهای غیرقانونی شرکت کرده‌اند.

حتی با وجود بالا رفتن آمار کشتارها، نظرسنجی‌ صورت گرفته توسط پایگاه "Pulse Asia” در ژوئیه سال جاری میلادی نشان داد که میزان محبوبیت دوترته 91 درصد است.

یکی از فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی که توسط دوربین تلفن‌های همراه گرفته شده، نشان می‌دهد یک راننده تاکسی به اسم اریک کوئینتینیتا سیسون در حالی کشته می‌شود که افسران پلیس به دنبال مواد فروشان در منطقه "پاسای" مانیل بودند. در این فیلم اگرچه راننده تاکسی فریاد می‌زند "این کار را نکنید، تسلیم می‌شوم" اما باز هم صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

بر روی پوستر قرار گرفته در نزدیکی تابوت این راننده تاکسی نوشته شده "عدالت برای اریک".

در حال حاضر نشانه‌های اندکی از اعتراض به سیل کشتارهای صورت گرفته از زمان روی کار آمدن دوترته در دو ماه گذشته وجود دارد.

دوترته در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که علیه مواد فروشان جنگی آغاز می‌کند و اعتیاد گسترده به متامفتامین را نابود خواهد کرد.

در حال حاضر تعداد اندکی در مقابل این مبارزه خونین او ایستاده‌اند.

هفته گذشته تعداد افراد کشته شده از اول ژوئیه به 2400 تن رسید که حدود 900 تن از آن‌ها در عملیات‌های پلیس و باقی به صورت غیرقانونی و بدون حکم رسمی دادگاه کشته شدند.

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری فیلیپین هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است.

در راستای سرکوب انتقادات، دوترته سناتور لیلا د لیما، منتقد اصلی خود را به دست داشتن در فروش مواد مخدر و رابطه نامشروع با راننده شخصی‌اش متهم کرده است.

سناتورلیلا د لیما گفت: تنها شخص رئیس جمهور می‌تواند این دیوانگی را که منجر به تیر خوردن یک دختر پنج ساله شد متوقف کند. چند مورد دیگر باید مشاهده شود تا نهایتا به پا خیزیم و فریاد سر دهیم؟

پس از آنکه سازمان ملل از سیل کشتارها در فیلیپین انتقاد کرد، دوترته دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را در لائوس رد کرد.

به دنبال کشته شدن 14 تن در بمب گذاری روز جمعه در یکی از بازارهای مرکز شهر داوائو، احتمالا دوترته این سرکوب را تشدید می‌کند. پلیس گروه "ابوسیاف" را مقصر این بمب‌گذاری می‌داند.

پس از این انفجار، دوترته وضعیت بی‌قانونی سراسری اعلام کرده و به نیروها اجازه داد تا با افزایش تعداد ایست‌های بازرسی و گشت‌زنی‌ها، پلیس را تقویت کنند.

گروه‌های حقوق بشر صدها مورد قتل مشکوک در داوائو را در زمانی که دوترته شهردار آن بود ثبت کرده‌اند و می‌گویند جوخه‌های مرگ با معافیت از مجازات فعالیت کردند. دوترته صدور دستور این قتل‌های غیرقانونی را رد می‌کند اما آن‌ها را محکوم هم نکرده است.

درحال حاضر در سراسر فیلیپین فهرست‌های مواد فروشان مظنون توسط مقامات ارشد شهرها تهیه شده و در اختیار پلیس قرار می‌گیرد؛ اقدامی که ترس و ناامنی را در سراسر جوامع افزایش می‌دهد.

دفتر "سرویس امور داخلی" پلیس فیلیپین مسئول تحقیق درباره تمامی مواردی است که در آن‌ها پلیس از سلاح گرم استفاده کرده است. اما از آنجایی که این سازمان تنها 170 محقق دارد، قادر است تنها به 30 درصد از موارد رسیدگی کند در حالی که روزانه 30 مورد از این قبیل رویدادها رخ می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر فیلیپین نیز به نوبه خود تنها به 259 قتل از 2000 قتل رخ داده از اول ژوئیه رسیدگی می‌کند. این کمیسیون می‌گوید بزرگترین مانعش دسترسی دشوار به شاهدان است.»

نظرات بینندگان