arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

رویترز: رئیس ستاد ارتش آمریکا کودتای ترکیه را محکوم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا نوشت: رویترز گزارش داد: دفتر نخست وزیری ترکیه در پی دیدار روز دوشنبه بینالی یلدریم نخست وزیر با ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد که این ژنرال ارشد آمریکایی کودتای نافرجام در ترکیه را محکوم کرد.

این خبرگزاری افزود: در بیانیه دفتر نخست وزیر ترکیه آمده است: ژنرال دانفورد ضمن محکوم کردن کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، اعلام کرده که سفر او به ترکیه برای نشان دادن همبستگی با ترکیه است و آمریکا از دموکراسی ترکیه حمایت می کند.

همزمان با سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و عالیترین مشاور نظامی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه، حدود 150 تن در برابر سفارت آمریکا در آنکارا در مخالفت با این سفر تظاهرات کردند و شعار دادند 'دانفورد طراح کودتا از ترکیه بیرون برو' .

بر روی یک بنر تظاهرکنندگان نوشته شده بود 'دانفورد به خانه ات برو؛ فتح الله را تحویل ما بده'.

اشاره آنان به فتح الله گولن روحانی ترک ساکن آمریکا است، که دولت ترکیه او را به دست داشتن در کودتا متهم کرده و خواستار تحویل او شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش سفر ژنرال دانفورد به ترکیه نوشت که سفر این مقام نظامی عالی رتبه آمریکا به ترکیه، در روز دوشنبه (دیروز) با هدف ترمیم روابط واشنگتن با آنکارا به عنوان یکی از متحدان خود در «ناتو» انجام شد، چرا که ترکیه به دلیل نوع واکنش غرب به کودتا در این کشور و تردید آمریکا در تحویل دادن گولن، آشکارا عصبانی شده و روابط دو کشور تیره شده است.

گولن 75 ساله که از سال 1999 تا کنون در پنسیلوانیا آمریکا ساکن بوده است، هر گونه دخالت را در کودتای نافرجام روز جمعه 15 ژوییه (25 تیر) در ترکیه تکذیب می کند.

به گزارش ایرنا، ژنرال دانفورد بامداد دوشنبه وارد پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه شد و عصر دوشنبه در آنکارا با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه پشت درهای بسته دیدار کرد. از ورود خبرنگاران به محل دیدار جلوگیری شد و طرفین درمورد مسائل مورد بحث اظهار نظر نکردند.

پیش از این و در پی کودتای نافرجام 25 تیر در ترکیه ، کاخ سفید آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: باراک اوباما و جان کری رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا بر این باورند که تمام طرف ها در ترکیه باید از دولت منتخب دموکراتیک ترکیه حمایت کرده ، خویشتنداری نشان دهند و از هرگونه خشونت یا خونریزی خودداری کنند.

جان کری نیز در بیانیه جداگانه ای خاطرنشان کرد که در گفت وگو با وزیر امور خارجه ترکیه بر حمایت مطلق آمریکا از دولت منتخب و نهادهای دموکراتیک در ترکیه تاکید کرده است.

ناتو نیز موضع مشابهی گرفت و دبیر کل این سازمان خواستار احترام کامل به نهادهای دموکراتیک در ترکیه شد.

** وزارت دفاع آمریکا: لحن دیدارهای ژنرال دانفورد در ترکیه مثبت بود

این درحالیست که در گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع آمریکا اشاره ای به محکومیت کودتای ترکیه توسط رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نشده است.

به گزارش وزارت دفاع آمریکا، در تمام دیدارهای ژنرال دانفورد در ترکیه این مطلب مطرح شده که «برخورد با چالش های منطقه نیازمند همکاری آمریکا و ترکیه است» .

در این دیدارها همچنین بر ادامه دسترسی آمریکا به پایگاه اینرجلیک و سایر تاسیسات نظامی در دیاربکر و مناطق دیگر ترکیه برای مبارزه با داعش تاکید شد.

دانفورد گفته است که لحن دیدارهای او با مقام های ترکیه مثبت بوده و به هیچ وجه اتهام آمیز نبوده است.

دانفورد همچنین گفت در تمام دیدارها مقام های ترکیه بر ضرورت استرداد گولن تاکید کردند و او قول داد این پیام را به رهبران آمریکا منتقل کند.

نظرات بینندگان