arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۱۵۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
عارف:

در بحث ریاست مجلس به توافق نرسیدیم / وظیفه‌ام حضور جدی در انتخابات ریاست است /صحن علنی حرف آخر را می زند / غیر از پست ریاست حاضر به تعامل در سایر پست‌ها هستیم

به احترام برخی از عزیزان گفتیم نیازی نیست میثاق‌نامه را امضا کنند و ما متأسفانه امروز مطرح می‌کنند که ما هیچ تعهدی نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برای تعامل در بحث ریاست مجلس به نتیجه نرسیدیم /  وظیفه‌ام حضور جدی در انتخابات ریاست است / غیر از پست ریاست حاضر به تعامل در سایر پست‌ها هستیم

محمدرضا عارف گفت: وظیفه‌ام حضور جدی در انتخابات ریاست مجلس است.

به گزارش «انتخاب»؛ محمد رضا عارف درباره این که رقابتش با لاریجانی برای ریاست چقدر جدی خواهد بود یادآور شد: مبنا و اصل ما تفاهم و همدلی بوده است که پاسخ این سوال را هم در لیست امید دادیم. ما با این نگاه آقای لاریجانی را در قم سرلیست خود کردیم چون احساسمان این بود که وجود اشخاص میانه مثل آقای لاریجانی در مجلس ضروری است. خیلی هم بدیهی بود وقتی آقای لاریجانی انتخاب شود جزو کاندیداهای ریاست مجلس باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما با یک نگاه درازمدت و راهبرد اصلی که جریان امید داشت ایشان را در لیست امید گذاشتیم. رقابت در فضای رفاقت ایرادی ندارد و حرکت ایجاد می‌کند چون نظام ما نظام تک حزبی نیست. مبنای ما این است که بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌هایی که به آن اعتقاد داریم در یک فضای رقابتی جدی جلو برویم و تجربه انتخابات هم نشان داده هر وقت انتخابات رقابتی بوده ، جایگاه نظام ارتقاء پیدا کرده و همبستگی مردم بیشتر شده است.

عارف که با ایسنا گفتگو می کرد، ادامه داد: با حفظ مسائل اخلاقی و راهبردها رقابت ایرادی ندارد. البته ما از ابتدا به دنبال تعامل بودیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم با تعامل یک مدیریت مشترک را در مجلس دنبال کنیم که در هیچ زمینه‌ای به رودررویی در مجلس ختم نشود. البته درباره انتخاب رئیس ما تقریباً از این مرحله عبور کردیم و برای تعامل به نتیجه نرسیدیم. یعنی در واقع جلسه‌ای تشکیل نشد. شاید دو طرف می‌توانستند برای ریاست در یک فضای صمیمی رقابت کنند. ما الان هم آمادگی داریم غیر از پست ریاست که ان‌شاءالله صحن علنی مجلس حرف آخر را می زند ، برای بقیه پست‌ها بتوانیم به صورت تعاملی جلو برویم که همه جریانات تأثیرگذار در مجلس احساس کنند که می‌توانند در مدیریت مجلس مشارکت کنند.

درباره ریاست حرف آخر را مجلس خواهد زد
منتخب تهران درباره این که آیا امکان دارد برای جلوگیری از تنش از ریاست مجلس منصرف شود تاکید کرد: هر کسی که برای ریاست انتخاب شود، تنشی ایجاد نخواهد شد. اینها پیش‌داوری‌هایی است که بر اساس تحلیل‌های سطحی ارائه می‌شود. مبنای ما همکاری و رفاقت است و می‌پذیریم که حرف آخر را مجلس می‌زند و با هم کار خواهیم کرد. هیچ تضمینی هم نیست که رئیس مجلس این دو نفری که مطرح هستند، باشند. ممکن است شخص دیگری خودش را مطرح کند و مجلس به او رأی دهد. در نهایت حرف آخر را مجلس خواهد زد. ما حتی در لیست تهران هم این کار را کردیم و برخی افراد را در لیستمان قرار دادیم که مطمئن بودیم رأی‌شان با ما نخواهد بود. چون ائتلافی فراتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان را در نظر گرفتیم و راهبرد اصلاح‌طلبی در دهه چهارم انقلاب را این می‌دانیم که به نظرم در دو انتخابات اخیر 92 و 94 موفق شدیم.

وی با اشاره به کنار کشیدن خود از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تصریح کرد: گاهی رفتاردرست در ماندن است و گاهی در کنار کشیدن که انسان باید در زمان مناسب تشخیص صحیح و درست در این زمینه داشته باشد. به همان دلیلی که در 92 آن اتفاق افتاد، امروز هم می‌گوییم که در ادامه همان مسیر و همان راه محکم باید جلو بیاییم.

به مطالبات و پیام مردم توجه داریم
وی تصریح کرد: اگر شما در دور دوم انتخابات شعارهای مردم را در حوزه‌های مختلف انتخابیه پیگیری کنید مطالبه مردم این است که ما به صورت جدی حضور داشته باشیم و این مسیر را ادامه دهیم. ما از هرچه داریم برای مردم باید بگذریم. به همین دلیل به مطالبات و پیام مردم توجه داریم و سعی کردیم در حد توانمان به مطالبات مردم پاسخ دهیم و این را گذشت نمی‌دانیم بلکه وظیفه می‌دانیم. پاسخگویی به مطالبات مردم گذشت نیست بلکه مسئولیت ماست و حقی نداریم که از آن بگذریم. ما باید وظیفه‌مان را انجام دهیم. زمانی شرایط طوری بود که مردم از ما نخواستند که در یک مقطعی وظیفه‌مان را انجام دهیم خوشحال می‌شویم که به خواست مردم عمل کنیم.

وظیفه دکتر عارف در این دوره حضور جدی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس است
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا باز هم مثل گذشته، گذشت خواهد کرد گفت: اولاً گذشت نیست بلکه وظیفه است. وظیفه دکتر عارف در این دوره حضور جدی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس است. طبیعتاً اگر ما در مجلس اکثریت را داشته باشیم در مدیریت مجلس برنامه 128 بندی خودمان را که به مردم به عنوان تعهد مطرح کردیم بهتر دنبال می‌کنیم اما اگر فراکسیون امید فراکسیون اکثریتی نشود ما درباره تعهدمان در مجلس نباید کوتاه بیاییم و در حد توانمان با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس این برنامه‌ها را پیگیری خواهیم کرد. چون برنامه ما بر مبنای اسناد بالادستی است و پیش‌بینی من این است که با نگاه مثبتی از سوی رقبا روبرو خواهیم شد و می‌توانیم با کمک آنها این برنامه‌ها را پیش ببریم.

در داخل نظام شکست معنی ندارد
عارف در پاسخ به این پرسش که اگر به ریاست مجلس نرسد این اتفاق یک شکست برای اصلاح طلبان به حساب خواهد آمد و آیا توصیه ای برای کنار کشیدن از سوی بزرگان اصلاحات به او شده است یا خیر اظهار کرد: با نگاهی که من دارم در داخل نظام شکست معنی ندارد. ما طبق وظیفه‌ای که داریم به میدان می‌آییم و حرف آخر را هم مردم و نهادهای قانونی می‌زنند. وظیفه ما حضور برای رسیدگی به مطالبات مردم و بالا بردن جایگاه نظام است.

وی ادامه داد: درباره تصمیمات فراکسیون امید یک شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل شد که تقریباً می‌توان گفت همه احزاب فعال جبهه و هم همه بزرگان اصلاحات را نمایندگی می‌کند. بنابراین تصمیمات این شورا تصمیمات جمعی است و اینکه ما کاندیدای خاص خود را داشته باشیم تصمیمی است که شورای عالی سیاست‌گذاری به آن رسید و طبیعتاً مورد حمایت بزرگان اصلاحات هم هست. پس اجازه دهید خیلی وارد نظر فردی نشویم. چون این تصمیمات یک تصمیم فردی نبوده است. چون اشاره شد آیا از حقتان می‌گذرید من می‌گویم که حقی ندارم و در جریانی خودم را تعریف کرده‌ام و وظیفه‌ام است که به خرد جمعی و تصمیم جمعی احترام بگذارم.

هیچ نهاد حاکمیتی نیست که رابطه‌بسیار خوبی با آن نداشته باشم
وی درباره نحوه تعامل خود با حاکمیت در صورت قرار گرفتن در جایگاه ریاست قوه مقننه، خاطرنشان کرد: در طول 30 و چند سال گذشته از اوایل انقلاب من مسئولیت داشته‌ام و همیشه بهترین تعامل را با همه نهادهای حاکمیت داشته‌ام. هیچ گاه با هیچ نهاد حاکمیتی تعارض یا مشکلی نداشته‌ام. اگر هم اختلاف نظری بوده که حتماً بوده خصوصی و در فضای دوستانه آن را حل کرده‌ام. یعنی تعارض را هیچ وقت به فضای رسانه‌ها نکشانده‌ام. در خیلی از جاها مدیریت من همزمان با یک بحران بوده است.

به لابی مثبت داخل نظام به صورت خصوصی اعتقاد دارم
وی خاطرنشان کرد:وقتی در سال 73 رئیس دانشگاه تهران شدم دانشگاه به معنی واقعی بحران داشت به دلیل تعامل خوبی که با همه داشتم بعد از شش ماه دانشگاه کاملاً آرام شد. مدیریت راست دانشگاه تهران قبل از من به خاطر فضای چپ‌ دانشگاه جرأت نکرده بود به جامعه اسلامی دانشجویان مجوز بدهد اما من مجوز دادم و انجمن اسلامی هم پذیرفت و بعد از چند ماه دانشگاه آرام شد که این بیانگر تعامل خیلی خوب من با همه نهادهاست که به آن اعتقاد دارم. من خودم را هیچ وقت با نهادها رقیب ندانسته‌ام. با هیچ نهاد حاکمیتی نیست که رابطه‌ بسیار خوبی با آن نداشته باشم. یک نفر بیاید بگوید که عارف درباره مافوق یا مادون خود کوچکترن حرفی را زده است. در حالی که خیلی‌ها برای عبور از مادون خود حرف‌هایی درباره‌اش می‌زنند. من به لابی مثبت داخل نظام به صورت خصوصی اعتقاد دارم و همیشه هم موفق بوده‌ام.

نباید این تلقی ایجاد شود که دولت در تعیین مدیریت مجلس نقش‌آفرینی می‌کند
عارف تاکید کرد: ما ائتلافی را با حامیان دولت داریم که به طور مشخص نمود خارجی آن حزب اعتدال و توسعه است و با آنها در یک ائتلاف و فراکسیون هستیم. اخیراً نیز دبیرکل حزب اعتدال و توسعه موضع‌گیری کرد که اعضای لیست امید موظف‌اند تصمیمات فراکسیون امید را عمل کنند. البته دولت خودش نباید دخالت کند چون دولت ما دولت حزبی نیست و انتظاری هم که ما از دولت داشته‌ایم همیشه همین بوده است. دولت در انتخابات نیز صادقانه خوب عمل کرده و از هیچ جریانی حمایت نکردند.

وی ادامه داد: البته حق فردی افراد است که اظهار نظر کنند. گاهی اظهار نظر شخصی افراد با اظهار نظر حقوقی‌شان قاطی شده است که این جای گله دارد که بعضی از دوستان گاهی مواضعی گرفته‌اند که چون شفاف بیان نشده این تلقی به وجود آمده که دولت از شخص خاصی حمایت می‌کند. ما انتظار نداریم دولت از ما حمایت کند با وجود اینکه این دولت نتیجه حضور و نقش ما در انتخابات 92 بود. اما حتی از دولتی که برآمده از جریانات اصلاحات است انتظار نداریم که الان در انتخابات مدیریت مجلس نقش بی‌طرفانه خود را که بهترین نقش است کنار بگذارد. نباید این تلقی ایجاد شود که دولت در تعیین مدیریت مجلس نقش‌آفرینی می‌کند و توقع ما این است که به خصوص در روزهای آینده دوستان توجه کنند و رفتار و موضع گیری‌هایشان به گونه‌ای نباشد که انگار از یک جریان حمایت می‌کنند.

کلیه افرادی لیست امید موظف‌اند طبق تصمیمات فراکسیونی عمل کنند
نفر اول انتخابات مجلس در تهران درباره گلایه ای که نسبت به حضور برخی افراد نزدیک به جریان رقیب در لیست امید می شود گفت: این اعتراض، اعتراض واردی بود که برخی احزاب می‌کردند اما با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری ما به ائتلافی فراتر از اصلاحات رسیدیم و به اتفاق آراء ائتلاف امید را تصویب کردیم. ائتلاف این نیست که ما دیکته کنیم و دیگران چشم بگویند. ما خودمان لیست 36 نفره در تهران داشتیم که 30 نفر باید از بین ‌آنها انتخاب می‌شدند. اما وقتی وارد ائتلاف شدیم افرادی به این لیست اضافه شدند. در حدود 45 نفر شدیم که این 45 نفر حالا باید به 30 نفر می‌رسیدند. قاعدتاً نمی‌شد با جریانی ائتلاف کنیم ولی کسی از بین آنها در لیست ما نباشد. حذفی که داشتیم ناشی از جایگزین کردن افرادی بود که در ائتلاف حضور داشتند.

وی اضافه کرد: اکثریت قریب به اتفاق ائتلاف امید یک میثاق‌نامه را امضا کردند و کسانی که می‌گویند امضا نکرده‌ایم اتفاقاً کسانی هستند که ما به آنها احترام گذاشته‌ایم. چون شخصیت‌شان به گونه‌ای بود که فکر می‌کردیم نیازی به امضای میثاق‌نامه ندارند. این یک دستور تشکیلاتی بود و اولین نفری که میثاق‌نامه را امضا کرد خود من بودم. ولی به احترام برخی از عزیزان گفتیم نیازی نیست میثاق‌نامه را امضا کنند و ما متأسفانه امروز مطرح می‌کنند که ما هیچ تعهدی نداریم. آنها تعهدی فراتر از میثاق‌نامه دارند که این یک تعهد اخلاقی است. وقتی یک شخصیت برجسته در لیست امید می‌آید به فراکسیون امید متعهد می‌شود ولی امروز مطرح می‌کنند که ما تعهدی نداریم. ما هم که جز اهرم‌های اخلاقی اهرمی نداریم. کلیه افرادی که در لیست امید بودند موظف‌اند طبق تصمیمات فراکسیونی عمل کنند. البته اگر عمل نکردند خود مردم و منتخبین متوجه می‌شوند.

عارف همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می دهد اتفاق شورای شهر سال 92 باز هم برای اصلاح طلبان این بار در مجلس تکرار شود یادآور شد: آن زمان میثاق‌نامه نبود و تجربه‌ای که ما از شورای شهر داشتیم این میثاق‌نامه رابه وجود آورد تا دیگر آن اتفاق تکرار نشود. اما به هر حال یک تعهد اخلاقی است که منتخبین مردم باید به مردم پاسخ بدهند و ما کاری جز توصیه اخلاقی نمی‌توانیم بکنیم و نمی‌توانیم شلاق‌شان بزنیم. البته خیلی نگران نیستیم ولی به هر حال رفتار عده‌ای قابل پیش‌بینی نیست. ما روند را خوب می‌دانیم و اینکه مردم به لیست رأی می دهند یعنی داریم به سمت یک نظام حزبی می‌رویم و ما باید این پیام مردم را درک کنیم. بنابراین، افرادی که در لیستی بوده‌اند باید احترام این نظر و پیام را حفظ کنند و قطعاً هر رأیی که مجلس بدهد باید مورد احترام همه باشد و به هر فردی که نمایندگان رأی بدهند مورد تأیید ما خواهد بود و از او حمایت خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۰
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
6
38
زنده باد دکتر عارف ! حضور در صحنه ریاست مجلس خواست طرفداران اصلاحات و اعتدال در کشور است.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
35
موفق باشی دکتر دوست داشتنی
مهدی اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
34
انشاء الله آقای عارف رئیس مجلس شوند. ایشان بسیار انسان شریفی هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
3
26
زنده باد مرد اخلاق
علی سجده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
5
24
عارف عزیز گرچه ریاست شما را تا سال ۹۶ به نفع جریان سیاسی مطبوعم نمیدانم, فقط از خدا میخواهم هر انچه صلاح اعتدال و اصلاحاته اتفاق افتد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
25
زنده باد عارف..رئیس فقط عارف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
2
29
چقدر متین. چقدر مودب. چقدر بافرهنگ.
مرا یاد ممنوع التصویر عزیزمان انداختی. با همان متانت و همان ادب و همان کاریزما.
خداوند شما و ممنوع التصویر محبوب ما را حفظ کند. انشائ لله کسانی که با لیست امید بخصوص در تهران به مجلس راه یافتند، حتما اخلاق را مراعات خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
19
3
نوع ادبیات ایشان خیلی توش پست ومقام وقدرت طلبی داشت...

نپسندیدم...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
خب برو سراغ ادبیات معجزه هزاره سوم و استادش

البته با عرض معذرت از آقای عارف که اسمشون را کنار دو نفر دیگه گذاشتم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
2
27
درود بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
13
متاسفانه اصول گرایان میانه رو هم قابل اعتماد نیستند.
مسعود
|
-
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
2
26
درود بر عارف عزیز و اصلاح طلب علمی و منطقی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
28
به امید ریاست اقای عارف.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
3
27
زنده باد دکتر عرف عزیز. دکتر جان یه ملت پشته شما و دولته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
3
18
درود بر نفر اول تهران
اسفندیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
11
4
درود بر احمدی نژاد
مظهر علم ایمان و ایران
نظرات بینندگان