arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

پوشش خبری؛ رویداد مدار یا فرآیند محور، حرفه‌ای یا آماتور؟!

به نظر می رسد رسانه ها در خصوص موضوعات راهبردی از جمله توانمندی های دفاعی و به چالش کشیدن مواضع خصمانه غرب با اتخاذ رویکرد رویدادی، بیشتراسیر زمان و مقطع محدود وقوع خبر هستند و در این خصوص اغلب شعاری برخورد کرده اند؛ موضوعی که باعث شده بود رسانه های غرب در ترویج ایران هراسی و اسلام هراسی در برهه ای خاص موفق عمل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوشش خبری یکی از مقولات فوق العاده پیچیده در عرصه مطالعات رسانه ای است. بکارگیری تکنیک ها و شیوه های متعددی همپای مواضع سیاستگذاران در سطح ملی و بین المللی می تواند دست یابی به هدف را تسهیل کند. یکی از شیوه های تاثیرگذار در دست یابی به نتیجه در این روند، پوشش بدون پشتوانه تاریخی یا علت زمانی یعنی پوشش رویداد محور و یا پوشش فرایند محوراست که برخلاف اولی دارای سابقه زمانی در مقطع حال و در آینده همراه با پیامد خاصی است. به عبارتی خبرهای فرآیند محور خبرهای پیچیده ای هستند که از یک گزارش یا مساله مجرد و منفک فراتر می رود تا درکی منظم، قاعده مند و جامع را منتقل سازند. جریان سازی که از این طریق در سطح افکار عمومی به سبب پیچیدگی و سختی موضوع باید در طول زمان پیگیری شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

به گزارش انتخاب، یکی از مباحث مطرح در چند سال اخیر که توسط استکبار و توسط رسانه های تحت سلطه اش  به صورت فرایندی دنبال می شود اسلام هراسی و ایران هراسی است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها در دیدارهای مختلف و از زوایای گوناگون بصورت موشکفانه تحلیل کرده اند و مصادیق آن را با توجه به جریانات و اتفاقات منطقه ای و بین المللی بیان فرموده اند.

اسلام هراسی به صورت عام و ایران هراسی بصورت خاصه در سیاست کلان استکبار در زمانهای متوالی چندین ساله قابل ردیابی است و انحصار خبرگزاری‌های بزرگ نظیر؛ رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و ... در گذشته‌های نه چندان دور، این عقیده را به وجود آورده بود که ایران در حال دست یابی به بمب هسته ای و تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان است و از این طریق سعی در شکل دادن نحوه نگرش و برداشت افکار عمومی بودند.  ارسال میلیون‌ها کلمه خبر به صورت روزانه و استفاده اکثر رسانه‌ها از این خبرگزاری‌ها، این باور سرتا پا ساختگی را درست و منطقی نیز می‌نمود. ولی با تیزبینی و رمزگشایی از این استراتژی پیچیده توسط رهبر انقلاب و مسئولین ارشد نظام و مدد دیپلماسی فعال توسط فرزندان غیور ملت ایران نقش بر آب شد هرچند هنوز هم این موضوع به شکل های دیگری در رسانه های تحت سلطه دنبال می شود.

از این رو رسانه ها در پوشش خبری و تحلیل اخبار، باید نکات و محورهایی که در راستای این موضوع هستند را پیگیری کنند. به نظر می رسد رسانه ها در خصوص موضوعات راهبردی از جمله توانمندی های دفاعی و به چالش کشیدن مواضع خصمانه غرب با اتخاذ رویکرد رویدادی، بیشتراسیر زمان و مقطع محدود وقوع خبر هستند و  در این خصوص اغلب شعاری برخورد کرده اند؛ موضوعی که باعث شده بود رسانه های غرب در ترویج ایران هراسی و اسلام هراسی در برهه ای خاص موفق عمل کنند بنابراین  اکتفا نکردن به پوشش رویدادی و اتخاذ رویکرد پوشش فرایندی و راهبرد فعال در موضوعات راهبردی ضروری است.
نظرات بینندگان