arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

افشاگری رسانه آلمانی از فساد مالی خاندان اردوغان

نشریه بیلد آلمان به معرفی اعضای خانواده اردوغان و نقش هریک از آن‌ها در قدرت پرداخته و نوشته است که اردوغان تلاش می‌کند تا قدرت خود را هرچه بیشتر گسترش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه «بیلد» آلمان در گزارشی مشروح به گوشه‌هایی از زندگی اشرافی خانواده رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و نقش فرزندان وی در قدرت پرداخته است.

به گزارش انتخاب، در ابتدای این گزارش با اشاره به کناره‌گیری «احمد داوود اغلو» نخست‌وزیر ترکیه، نوشته است که این امر نشان می‌دهد که اردوغان تا چه حد به دنبال گسترش قدرت خود است.

بیلد مخالفت با جهت‌گیری اردوغان در مذاکرات با اتحادیه اروپا و اصلاح قانون اساسی را از عوامل اصلی کناره‌گیری داوود اغلو دانسته و نوشته است که اصلی‌ترین گزینه جایگزینی نخست‌وزیر مستعفی، «برات البیرق» وزیر انرژی ترکیه است.

بیرق داماد اردوغان

بیرق 38 ساله در سال 2004 با دختر بزرگ اردوغان استفاده کرده و به همین جهت از مدت‌ها پیش جزو «خودی‌های خاندان اردوغان به حساب می‌آید.»

بیلد سپس به بررسی «حلقه قدرتمند» اطراف اردوغان پرداخته و نوشته است: «آن‌ها پشت دیوارهایی بلند در محله "اسکودار" استانبول هستند. پنج ویلایی که همگی متعلق به پسرها، احمد و بلال، هستند، محل زندگی خانواده اردوغان است. چقدر می‌ارزد؟ حدود 6 میلیون یورو.»

خانواده‌اش می‌گویند که خود اردوغان در این مکان اجازه‌نشین است.

به نوشته بیلد، در حالی که اردوغان در سال حدود 50 هزار یورو حقوق می‌گیرد، فرزندانش در پول غرق هستند.

هرچند آمارهای رسمی‌ای در این مورد وجود ندارد، اما روزنامه اپوزیسیون «جمهوریت» نوشته است که کوچکترین دختر اردوغان در صنایع آرایشی، غذای آماده، ترابری و جواهرات سرمایه‌گذاری کرده است.

بیلد سپس به معرفی اعضای خانواده اردوغان پرداخته است:

امینه 61 ساله، همسر

همیشه در کنار اردوغان ایستاده یا در پس زمینه حضور دارد. دستکم در اغلب موارد. اخیرا اظهارات او در ستایش حرم‌سراها جنجال به راه انداخت.

احمد براق اردوغان 36 ساله، پسر بزرگ

پسر بزرگ اردوغان کسب و کار بزرگی در زمینه حمل و نقل دریایی به راه انداخته و اکنون ثروت او دستکم 80 میلیون دلار برآورد می‌شود.

افسانه‌های زیادی در مورد اینکه او از کجا برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل دریایی پول آورده است، مطرح شده است. همچنین بارها و بارها سوالاتی در مورد اینکه آیا دولت به معاملات او کمک کرده یا نه، طرح شده است.

پسر ارشد اردوغان، در سال 1998 «سویم تان اورک» خواننده مشهور ترکیه‌ای را زیر گرفت. تان اورک اندکی بعد به دلیل شدت جراحات، جان خود را در بیمارستان از دست داد. اردوغان کوچک او را زیر گرفته و فرار کرده بود، در حالی که گواهینامه رانندگی نداشت. او به بهانه حضور در یک دوره زبان‌آموزی در انگلیس، به دادگاه نرفت و بعد هم بازپرس پرونده شخص تان اورک را مقصر تصادف معرفی کرد. اندکی بعد بازپرس پرونده از سوی اردوغان به عنوان معاون شرکت حمل و نقل دولتی ترکیه، منصوب شد.

بلال اردوغان 35 ساله، پسر کوچک

نام این پسر اردوغان بارها و بارها در ارتباط با فعالیت‌های مشکوک و بزهکارانه مطرح شده است.

در سال 2013 در یک رسوایی مالی، وی متهم شد که زمینی به ارزش یک میلیارد دلار در مرکز شهر استانبول را به مبلغ یک میلیارد دلار را به مبلغی کمتر از 500 میلیون دلار خریداری کرده است. گفته شد که وی برای این کار 3 میلیون دلار رشوه داده است.

همین طور گفته شد موسسه آموزشی «تورگو» که بلال یکی از اعضای ارشد هیئت مدیره آن است، به واسطه حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان، بدون پرداخت پول، زمین دریافت کرده است.

حتی نزدیک بود که بلال به زندان بیافتد، اما اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر بود، بازپرس پرونده را از کار برکنار کرد.

اپوزیسیون ترکیه در آن زمان خواستار استعفای اردوغان شدند، به خصوص بعد از آنکه فایل صوتی مکالمه تلفنی بلال در اینترنت پخش شد که نشان می‌داد اردوغان با پسرش در مورد پول‌هایی که در خانه نگهداری می‌شود، صحبت می‌کند.

بعد از آن بود که ده‌ها نفر از اعضای حزب عدالت و توسعه به ظن فساد مالی بازداشت شدند.

معامله نفتی با داعش

سال گذشته روزنامه گاردین انگلیس افشا کرد که تجار ترکیه‌ای معاملات پرسودی با تروریست‌های داعش دارند. بر این اساس، هر هفته دستکم 10 میلیون دلار از این طریق به داعش تزریق مالی می‌شود، چیزی معادل بیش از 500 میلیون دلار در سال. یکی از این تجار، احتمالا بلال اردوغان بوده است.

او از سپتامبر 2015 به همراه خانواده‌اش در بولونیا ایتالیا زندگی می‌کند؛ به بهانه تکمیل رساله دکترایش. اما مقامات قضایی ترکیه از ماه مارس در حال بررسی پرونده پولشویی او هستند. او متهم است که برای پوشاندن رسوایی مالی، سرمایه خانوادگی را به آنجا منتقل کرده است.

اسرا اردوغان 34 ساله، دختر بزرگ

اسرا اردوغان هم در رسوایی فساد مالی سال 2013 درگیر بود. او هم مانند برادرش عضو هیئت مدیره بنیاد پر حرف و حدیث تورگو است.

حالا بعد از کناره‌گیری داوود اغلو، همسر او به عنوان یکی از وفاداران به اردوغان، از گزینه‌های اصلی نخست‌وزیری ترکیه است.

سمیه اردوغان 30 ساله، دختر کوچک

در حالی که فرزندان دیگر کمتر به سیاست علاقه نشان داده‌اند، سمیه به عنوان مشاور افتخاری پدرش منصوب شده و در سفرهای خارجی وی را به عنوان مترجم همراهی می‌کند. اگر او تا الان نتوانسته به پارلمان راه پیدا کند، به این خاطر بوده است که نمی‌توان با حجاب عضو پارلمان ترکیه شد.

به صورتی کاملا اتفاقی، هزینه‌های دانشگاه دختر اردوغان در آمریکا که سالانه به 100 هزار دلار هم می‌رسید را «رمزی گور» سرمایه‌دار و تاجر پارچه ترکیه‌ای پرداخت می‌کرد. خانواده اردوغان می‌گویند او این کار را فقط به خاطر دوستی با اردوغان انجام داده است، اما گمانه‌زنی‌هایی در مورد داد و ستدهای پشت پرده وجود دارد.


منبع: فارس
نظرات بینندگان