arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

باکتری‌های روی پوست در طول زندگی فرد ثابت می‌مانند

نتایج یک مطالعه نشان می دهد باکتری های روی پوست هر فرد، مختص خود او است و در سراسر حیاتش بدون تغییر باقی می مانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نتایج یک مطالعه نشان می دهد باکتری های روی پوست هر فرد، مختص خود او است و در سراسر حیاتش بدون تغییر باقی می مانند.

به گزارش انتخاب، محققان دریافتند تغییرات میکروبی پوست از یک فرد به فردی دیگر و از یک میکروب به میکروبی دیگر متفاوت است.

باکتری‌های یاد شده که همچون اثر انگشت، منحصر به هر فرد هستند، در نقاط چرب‌تر پوست مانند گوش‌، در قیاس با سایر نقاط پوست، و در طول زندگی بیشتر بدون تغییر می‌مانند، با این وجود، نقاطی از پوست هم که کم چرب هستند و همچون کف دست با لباس نیز پوشانده نمی‌شوند، از نظر میکروب‌های سطحی تقریبا بدون تغییر باقی می‌مانند.

علاوه بر این، روی پوست به عنوان اولین دفاع بدن ‌در مقابل‌ عوامل بیماری‌زا، ارگانیسم هایی مانند باکتری، قارچ و ویروس‌ها به طور طبیعی زندگی می‌کنند که بیماری‌زا و مضر نیستند و حتی برخی از آنها مفید هستند.
اما اگر این عوامل از نقطه دیگری به روی پوست منتقل شوند، بیش از حد تکثیر یابند و یا به دلیل آسیب پوست، به لایه‌های زیرین راه پیدا کنند، می توانند موجب بیماری شوند.

علاوه بر این، رعایت بهداشت فردی در افراد مختلف متفاوت است و از این نظر، پاها احتمالا بیشتر از سایر نقاط در معرض ارگانیسم‌های مختلف هستند.

پیش از این محققان می‌دانستند ترکیب میکروارگانیسم‌ها در نقاط مرطوب و خشک پوست با هم تفاوت دارند، اما مشخص نبود که آیا ترکیب این موجودات در طول عمر و زمان تغییر می‌کند یا خیر.

برای این تحقیق که در نشریه سلول منتشر شد، محققان ۱۲ فرد سالم را بین یک ماه تا دو سال تحت نظر گرفتند و ترکیب باکتری، قارچ و ویروس‌های ۱۷ نقطه از پوست آنها را بررسی کردند.
آنها متوجه شدند که این اثر انگشت میکروبی با وجود شستشو، تماس با لباس، تماس با دیگران و تماس با سایر اشیا همچنان ترکیب منحصر به فرد خود را حفظ می‌کند.

اما پاها از جمله نقاطی هستند که میکروب‌های روی پوست آن بیشتر از هر جایی تغییر می‌کنند. به گمان محققان، دلیل این است که پوشش پا در طول روز چند بار تغییر می‌کند و در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرد.

پاها معمولا در طول شبانه روز چند ساعت در جوراب، مدتی در جوراب و کفش، مدتی بدون جوراب و زمان هایی در دمپایی قرار دارند. پا ممکن است در طول روز در خانه، در باشگاه یا استخر، در منزل دوستان و آشنایان، در حمام و دیگر نقاط قرار بگیرد و معمولا این تماس به میزان قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر از کارهایی مثل دست دادن است که معمولا چند ثانیه طول می‌کشد.

محققان قصد دارند در گام بعدی، به بررسی باکتری، قارچ و ویروس‌های روی پوست در بیماری‌های مختلف پوستی بپردازند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان