arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

شرکت‌های انگلیسی متهم به سوءاستفاده از کارگران مهاجر در قطر شدند

گاردین افزود: شرکت‌های انگلیسی از جمله شرکت‌های خارجی هستند که درگیر بخش ساخت و ساز در قطر که در حدود 220 میلیارد دلار ( 155 میلیارد پوند) تخمین زده می‌شود، می باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو شرکت بزرگ ساختمانی انگلیس متهم به سوء استفاده از کارگران مهاجر در کشور قطر که هم اینک بشدت درگیر ساخت تاسیسات و زیر ساخت های مربوط به مسابقات جام جهانی 2020 میلادی است، شدند.

به گزارش انتخاب، روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی فاش کرد: شرکت‌های ساختمانی انگلیسی 'بالفور بیتی' و 'اینترسرو' که تحت پوشش شرکت‌های قطری کار می‌کنند، متهم به نقض حقوق کارگران مهاجران به دلیل کاهش دستمزد آنها و خودداری از دادن پاسپورتشان شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، شرکت قطری 'بی کی گلف' به مدیر کلی 'استیو سولیوان' که بخشی قابل‌ توجهی از سهام آن در اختیار 'بالفور بیتی' است و 'شرکت پیمانکاری گلف' ( جی سی‌سی ) که 49 درصدش از سهامش متعلق به 'اینتر سرو' هست، متهم هستند که اقدام به بهره‌کشی و سوء رفتار با کارگرانشان می‌کنند.

این روزنامه نوشت: این سوء رفتارها شامل پرداخت نامنظم و حتی کاهش دستمزد کارگران، مصادره پاسپورت کارگران خارجی و گرفتار کردن آنها با سطح بالایی از بدهکاری و پرداخت پایین‌تر از سطح دستمزدهای متعارف به کارگرانی که در کشورهایشان به استخدام این شرکت‌ها درمی‌آیند، است.

گاردین افزود: این کارگران در فضایی از ترس و ارعاب مشغول به کار بوده و در صورت اعتراض تهدید به دستگیری یا اخراج می‌شوند.

این روزنامه نوشت: شماری از کارگرانی که برای این شرکت‌ها کار می‌کنند در جریان گفت‌وگو با گاردین، به دلیل ترس از دست دادن شغلشان، خواستار این شدند که ناشناس باقی بمانند.
گاردین افزود: یکی از کارگران شرکت ساختمانی گلف به خبرنگار گاردین گفت که وی به دنبال کاهش 20 درصدی حقوقش از کارفرمایش خواسته است که اجازه بدهد که قطر را ترک کند اما او را به‌زور نگه‌داشته‌اند.

این روزنامه نوشت: به گفته این کارگر کارفرمایش به او گفته است تا زمانی که قرارداد کاری‌اش تمام نشود او نمی‌تواند به خانه‌اش بازگردد.

گاردین اضافه کرد: کارگرانی که برای شرکت ' بی کی گلف' در موزه ملی قطر کار می‌کنند می‌گویند حقوق آنها بسیار کمتر از مبلغی است که در زمان استخدامشان در کشورشان نپال قول آن را داده بودند.

این روزنامه افزود: برخی از این کارگران گفته‌اند که حقوق پایه آنها 135 پوند در ماه هست که این مبلغ نیز در صورت که نتوانند به دلیل بیماری سرکار حاضر شوند، کاهش می‌یابد و بایستی بابت پرداخت هزینه‌های درمانی بیش از 20 پوند پرداخت کنند.

گاردین نوشت: به‌رغم اینکه مقامات قطری طرح‌هایی را برای بهبود وضعیت کارگران مهاجر از جمله بهبود وضعیت اقامتگاه‌های آنها شروع کرده‌اند، اما برخی از کارگران شرکت‌های 'بی کی گلف ' و ' جی سی‌سی' همچنان در شرایط بدی در کمپ‌های ساخته ‌شده در صحرا بسر می‌برند.

این روزنامه افزود: کارگران شرکت 'جی سی‌سی ' ادعا می‌کنند که در یک اتاق بیش از 13 نفر بسر می‌برند و این در حالی است که براساس قوانین کارگری قطر، بیش از چهار نفر نبایستی در یک اتاق زندگی کنند و یا حداقل فضای لازم برای هر فرد بایستی چهار مترمربع باشد.

گاردین افزود: شرکت‌های انگلیسی از جمله شرکت‌های خارجی هستند که درگیر بخش ساخت و ساز در قطر که در حدود 220 میلیارد دلار ( 155 میلیارد پوند) تخمین زده می‌شود، می باشند.

این روزنامه نوشت: بیشتر این شرکت‌های ساختمانی خارجی با مشارکت با شرکت‌های محلی قطری که 51 درصد از سهام این مشارکت را در اختیار دارند، در این طرح‌ها مشارکت کرده‌اند.
گزارش گاردین در حالی منتشر می‌شود که سازمان عفو بین‌الملل در یازدهم فروردین‌ماه نیز در گزارشی قطر و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) را به بی‌تفاوتی نسبت به سوءاستفاده از کارگران مهاجری که در کار ساخت زیرساخت ها و ورزشگاه‌های جام جهانی 2022 قطر مشارکت می‌کنند، متهم کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان