arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مجلس تصویب کرد: تعیین نرخ بنزین بر اساس مصرف پلکانی

بنزین با "فرمول جدید" گران می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس مصوبه مجلس قیمت پایه بنزین در سال 95 همان 1000 تومان به ازای هر لیتر تعیین شد، اما برای مصارف بیش از 60 لیتر در ماه، قیمت هر لیتر بنزین به‌صورت پلکانی بین 500 تا 1000 تومان افزایش می‌یابد؛ همچنین استفاده از کارت سوخت هوشمند الزامی می‌شود.

به گزارش انتخاب، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 24 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 کل کشور و تبصره 14 با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور با 132 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس مصوبه مجلس قیمت پایه بنزین در سال 95 همان 1000 تومان به ازای هر لیتر تعیین شد، اما برای مصارف بیش از 60 لیتر در ماه، قیمت هر لیتر بنزین به‌صورت پلکانی بین 500 تا 1000 تومان افزایش می‌یابد؛ همچنین استفاده از کارت سوخت هوشمند الزامی می‌شود.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 95 به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن هر ماه «متوسط مصرف بنزین»ی برای وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود و چنانچه وسیله نقلیه‌ای بیش از آن متوسط استفاده کند، باید مازاد قیمتی بین 500 تا 1000 تومان به ازای هر لیتر بنزین را بپردازد.

بر اساس این مصوبه که احمد توکلی، نماینده تهران پیشنهاد‌دهنده آن بوده است، برای هر لیتر مصرف مازاد بر پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه 500 تومان در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب 750 و هزار تومان و برای مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه قیمت تمام شده بنزین از مصرف‌کننده به عنوان عوارض دریافت خواهد شد.

اگرچه در اخبار رسمی، میزان مصرف پایه بنزین به صراحت عنوان نشده است، اما به نظر می‌رسد میزان مصرف پایه همان 60 لیتر مصوب پیشین است. یعنی تا سقف 60 لیتر مصرف در ماه قیمت بنزین 1000 تومان است. در صورت اضافه شدن 40 لیتر اول و رسیدن مصرف تا سقف 100 لیتر در ماه قیمت بنزین مازاد 1500 تومان محاسبه می‌شود. در صورت اضافه شدن 40 لیتر دوم و رسیدن مصرف تا سقف 140 لیتر قیمت مصرف اضافه آن 1750 تومان خواهد بود و اضافه شدن 40 لیتر سوم قیمت بنزین را به لیتری 2000 تومان خواهد رساند. اما چنانچه دارندگان خودرو بیش از 180 لیتر در ماه مصرف کنند باید عوارض جداگانه‌ای معادل قیمت تمام شده بنزین بپردازند.

همچنین بر اساس مصوبه امروز نمایندگان متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا 6 سیلندر) به عنوان پله اول تأیید می‌گردد و پلکان‌های بعدی به مقدار 40 لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شود.

همچنین اگرچه پیش و با تک نرخی و آزاد شدن قیمت بنزین، زمزمه‌هایی در خصوص حذف کارت سوخت هوشمند عنوان شده بود، اما امروز نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند حداکثر 4 ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند به این کارت مجهز کنند.

بر اساس این قانون پس از این همه دارندگان خودرو موظف‌اند در مراجعه به جایگاه‌های سوخت‌رسانی از کارت سوخت هوشمند خودرو خود استفاده کنند. اما در صورتی که وسیله نقلیه‌ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه سوخت‌گیری کند علاوه بر پرداخت بهای سوخت به میزان قیمت تمام شده سوخت، باید مبلغی را هم به‌عنوان عوارض استفاده از کارت سوخت جایگاه بپردازد.

نمایندگان در ادامه مقرر کردند عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور مجاز خواهد بود و وسایل نقلیه‌ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت کرده باشند.

بر اساس این مصوبه هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد و قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 94 به علاوه همه انواع سوخت تک‌نرخی خواهد بود.

متن مصوبه مجلس 
بند 202 – دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور و براساس احکام زیر مجاز است.

1- وسایل نقلیه ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت نموده باشند.

2- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

3- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 1394 خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.

4- در صورتی که وسیله نقلیه ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

5- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت های کشور اعم از جاده ها و خیابان ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند 5 دریافت نماید.

6- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله ا ول تعیین می گردد و پلکان های بعدی به مقدار 40 لیتر به پله ماقبل اضافه می گردد.

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه 5000 ریال و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب 7500 و 10000 ریال و مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند 4 فوق دریافت خواهد شد.
نظرات بینندگان