arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
همزمان با سفر کری به بحرین؛

پیام واشنگتن به اعراب: راهی برای همکاری با ایران بیابید

وزیر خارجه آمریکا به رغم اینکه اعلام کرده ایران باید تغییر کند، اما اذعان کرده است که شورای همکاری خلیج فارس هم باید راهی برای همکاری با ایران بیابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با سران کشوری های عربی خلیج فارس به بحرین سفر کرده و مسائل منطقه از جمله توافق هسته ای جزو موضوعات مورد بحث طرفین است.

به گزارش انتخاب، روزنامه نشنال امارات در گزارشی نوشت: رابطه بین کشورهای خلیج فارس و آمریکا در چند روز گذشته بار دیگر به کانون توجهات تبدیل شده است زیرا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای زمینه چینی پیش از اجلاس بین رهبران شورای همکاری خلیج فارس و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در عربستان سعودی در تاریخ 21 آوریل به بحرین سفر کرده است. گفته می شود امارات متحده عربی و متحدان آن در حوزه خلیج فارس پیام های متفاوتی را از قدرتمند ترین متحد غربی مان دریافت کرده اند.

این قابل درک است که جلسه کری در شهر «منامه» پایتخت بحرین با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر یک سری مسائل منطقه ای، از جمله یمن، سوریه، عراق و لبنان قرار بگیرد. قطعا بحث های بسیاری از منظر خلیج فارس وجود دارد که می توان از آن جمله به عدم تمایل امریکا برای داشتن نقش رهبری بیشتر در قبال سوریه و تبعات توافق هسته ای با ایران اشاره کرد.


کری، که روابط شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا را استراتژیک خوانده است، به نکته مهمی اشاره کرده است و آن نکته این است که آمریکا به دنبال دوستی با شورای همکاری خلیج فارس و ایران هر دو است.  به رغم اینکه وی اعلام کرده ایران باید تغییر کند، اما اذعان کرده است که شورای همکاری خلیج فارس هم باید راه هایی برای همکاری با ایران بیابد. «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران اظهارات آشتی جویانه ای نسبت به همسایگان عرب خود بیان کرده است.

واضح است اوباما که در فکر میراث دولتش است، تنها 10 ماه دیگر فرصت دارد. در حالی که اتحاد بلند مدت امریکا با شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عضو آن برای اوباما مهم است، وی می خواهد تعامل خود را در این منطقه محدود کند. این کار دشوار است زیرا کارهای ناتمام بسیاری وجود دارد. جزئیات بیشتری به زودی در خصوص همکاری ها منتشر خواهد شد و احتمالا در سفر این ماه اوباما به شهر «ریاض» بخشی از آن روایت خواهد شد.

منبع: جماران

نظرات بینندگان