arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

اتحادیه اروپا نقشه راه برای نجات منطقه شینگن ارایه می دهد

تارنمای «ای یو بیزنس» اعلام کرد: اتحادیه اروپا فردا (جمعه) «نقشه راهی» را برای نجات منطقه، بدون نیاز به روادید موسوم به شینگن ارائه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این پایگاه اینترنتی به نقل از برخی منابع ناشناس نوشت: نقشه راه اتحادیه اروپا با هدف احیای منطقه شینگن تا نوامبر (آبان 95)، در شرایطی ارائه می شود که این منطقه به دلیل بحران مهاجرت در آستانه فروپاشی قرار دارد. 

پیش نویس این طرح که به نوشته پایگاه اینترنتی ای یو بیزنس، توسط خبرگزاری فرانسه رؤیت شده، شامل تشکیل فوری گارد ساحلی اتحادیه اروپا و تقویت مرزهای خارجی یونان به عنوان اصلی ترین کشور ورود پناهجویان و مهاجران به اروپاست. 

منطقه شینگن که 26 کشور در آن عضو هستند پس از تقریباً دو دهه اجرای مقررات سفر بدون روادید اروپاییان، به دلیل اقدامات یکجانبه برخی اعضایش در اجرای مقررات کنترل مرزی با هدف توقف عبور مهاجران و پناهجویان از یونان به کشورهای ثروتمندتر شمال اروپا، اکنون در آستانه فروپاشی قرار دارد. 

یک مقام کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما فردا نقشه راهی را درباره چگونگی احیای ساز و کاری کاملاً عملی در شینگن تصویب خواهیم کرد. 

با توجه به این که اروپا با بزرگترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم دست و پنجه نرم می کند، نقشه راه کمیسیون اروپا بر اهمیت منطقه شینگن برای کل اتحادیه اروپا تأکید دارد و در صورتی که این طرح شکست بخورد و بار دیگر مقررات کنترل مرزی اجرا شود، شالوده اصلی روند یکپارچه سازی اتحادیه اروپا نابود خواهد شد. 

کمیسیون اروپا هشدار داده که هزینه اقتصادی فروپاشی شینگن در 10 سال آینده ممکن است 1.4 تریلیون یورو (1.5 تریلیون دلار) باشد.

نقشه راه اتحادیه اروپا که در آستانه نشست مهم روز دوشنبه بین کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه ارائه می شود، ضرب الاجلی زمانی برای یونان در راستای اصلاح «کاستی های جدی» خود در کنترل مرزهای خارجی اش تعیین می کند. 

این طرح به یونان تا 12 مه (اردیبهشت 95) مهلت می دهد تا در زمینه رفع کاستی هایش اقدام کند و در صورت شکست این کشور، بروکسل می تواند بر خلاف مهلت عادی شش ماهه تا دو سال امکان اجرای مقررات مرزی را در منطقه شینگن فراهم کند. 

طرح کمیسیون اروپا به علاوه از کشورهای عضو می خواهد ارجاع دادن پناهجویان به کشورهای دیگر را متوقف و در مقابل از مقررات اتحادیه اروپا پیروی کنند؛ مقرراتی که از اعضای این اتحادیه می خواهد به تقاضاهای پناهجویان در کشور خودشان رسیدگی کنند.

در پیش نویس این نقشه راه آمده است: ساز و کار کنترل مرزی و تشکیل گارد ساحلی که رهبران اروپایی درباره آن توافق کرده اند، باید تا دستکم تا سپتامبر (شهریور) و به طور کامل تا نوامبر (آبان 95) اجرایی شود. 

این طرح در نهایت خواستار پایان دادن به مقررات کنترل مرزی یکجانبه و در مقابل ساز و کاری هماهنگ در زمینه مقررات کنترل مرزی موقت است.

هدف از نقشه راه نجات شینگن «برداشتن هرچه سریع تر مقررات کنترل مرزهای داخلی دستکم تا پایان نوامبر 2016 است.»

بیش از یک میلیون و 130 هزار نفر از آغاز سال 2015 میلادی وارد اروپا شده اند. بیشتر پناهجویان و آوارگان تلاش می کنند از ترکیه به یونان و از آنجا با عبور از کشورهای منطقه بالکان، خود را آلمان و سوئد برسانند. 

اما تأثیر دومینویی بستن مرزهای برخی کشورهای اروپایی باعث ازدحام هزاران پناهجو و آواره جنگی در یونان و تحریک درگیری های دیپلماتیک با اتریش شده است که به تازگی محدویت هایی را برای پناهجویان تازه وارد اعمال کرد. 

«دونالد توسک» رئیس اتحادیه اروپا که این هفته مشغول سفر به بالکان، یونان و ترکیه است، دیروز (چهارشنبه) گفت: بازگرداندن وضع شینگن به قبل «پیش شرط» دستیابی به راه حلی برای خروج از بحران پناجویان و مهاجران است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان