arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

شرکت‌های 20 کشور منبع بمب‌های داعش هستند

یکی از گروه‌های تحقیقات تسلیحاتی مستقر در لندن افشا کرد، تروریست‌های داعش بخش چشمگیری از موادی را که برای تولید بمب‌ها و مواد منفجره استفاده می‌کنند از ترکیه و عراق تهیه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه تحقیقات تسلیحات جنگی در گزارشی اعلام کرد: مجاورت یکی از اصلی‌ترین دلایل است که چرا این مواد توسط کمپانی‌های عراقی و ترکیه‌ای از طریق زنجیره‌های تامین عناصری که تروریست‌های داعش برای ساخت مواد منفجره و بمب‌های کنار جاده‌ای از آنها استفاده می‌کنند، تجارت شده است.

به گزارش«انتخاب» ، عراق و ترکیه بخش‌های کشاورزی و معدن‌کاری وسیعی دارند که در بسیاری از آنها از چنین مواد منفجره و شیمیایی استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، 51 کمپانی در 20 کشور در زنجیره تامین موادی که تروریست‌های داعش برای ساخت بمب‌ها از آن استفاده می‌کنند، دخیل هستند اما سابد ادارات این شرکت‌ها ندانند که تولیدات‌شان برای اهداف مصرفی و غیرنظامی توسط افراد مسلح خریداری می‌شود.

مواد شیمیایی متشکله، ریسمان انفجاری، چاشنی، کابل و سیم بخشی از این زنجیره تامین مواد استفاده شده در بمب‌های ساخت داعش هستند.

در ادامه این گزارش آمده است، 13 کمپانی در این زنجیره تدارکاتی شرکت دارند و ترکیه مهمترین تامین کننده موادی است که در ساخت بمب‌ها توسط داعش استفاده شده است.

هند، امارات، آمریکا، رومانی و ژاپن در فهرست 20 کشوری قرار دارند که مواد استفاده شده در بمب‌های داعش را تهیه و تولید می‌کنند.

گاهی اوقات سازندگان این مواد نمی‌دانند که مقصد نهایی تولیداتشان کجاست چرا که در این زنجیره‌های تدارکاتی واسطه‌های بسیاری وجود دارد و این مواد دست به دست می‌گردد تا به دست داعش برسند.

گروه تحقیقات تسلیحات جنگی روی بیش از 700 موادی که در کارخانه‌های بمب سازی داعش کشف شده، مطالعه کرده‌اند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان