arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

حکم بازداشت قذافي و پسرش

شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد دادگاه کیفری بین المللی در نخستین حکم بازداشت خود در خصوص لیبی برای سرهنگ معمر قذافی و سیف الاسلام قذافی حکم بازداشت صادر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد دادگاه کیفری بین المللی در نخستین حکم بازداشت خود در خصوص لیبی برای سرهنگ معمر قذافی و سیف الاسلام قذافی حکم بازداشت صادر خواهد کرد.

به گزارش انتخاب؛ شبکه العربیه افزود لوئیس مورانو اوکامبو رئیس این دادگاه در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد دادگاه کیفری بین المللی شواهد محکمی از ارتکاب جنایات ضد بشری در لیبی در اختیار دارد و به زودی قرارهای بازداشت علیه پنج نفر صادر خواهد کرد . العربیه افزود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل این مسائل را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع کرده و از دادستان این دادگاه خواسته است ظرف دو ماه گزارشی را از تحقیقاتش در ارتباط با این جنایات بدهد. شبکه العربیه اعلام کرد پیشاپیش به گزارشی که اوکامبو به شورای امنیت عرضه خواهد کرد دست یافته است .

طلال الحاج خبرنگار شبکه العربیه در نیوریوک در گزارشی گفت :اوکامبو در این گزارش تاکید کرده است در چند هفته آینده نخستین درخواست از مجموعه درخواستهای متعدد خود را به دادگاه مقدماتی عرضه خواهد کرد تا پنج حکم بازداشت علیه افرادی که بیشترین مسئولیت ارتکاب جنایات جنگی و ضد بشری را در لیبی از پانزدهم فوریه گذشته به عهده دارند صادر شود . الحاج گفت این گزارش می افزاید در تحقیقات مشخص شده است نظام قذافی مرتکب دو نوع جنایت شده است علاوه بر اینکه نظام قذافی در انجام دادن تحقیقات ملی معتبر شکست خورده است. اوکامبو تاکید کرده است اوضاع در لیبی به اندازه ای به مرحله خطرناک رسیده بود که نیاز به دخالت دادگاه کیفری بین المللی پیدا کرد . این گزارش همچنین فاش خواهد کرد دادستان در تحقیقاتش از سه کشور و چهار سازمان درخواست کمک و از آنها حمایت کامل دریافت کرده است .

العربیه سپس اظهارات سوزان رایس نماینده امریکا را در سازمان ملل در این خصوص پخش کرد . الحاج گفت اوکامبو هیچ اسمی را از چهار متهم لیبیایی اعلام نخواهدکرد اما منابع مورد اعتماد به العربیه گفتند اسم سرهنگ قذافی و سیف الاسلام در نخستین حکم بازداشت دادگاه مقدماتی قید خواهد شد . این گزارش تاکید می کند دادستان کل دادگاه کیفری از مقامات لیبیایی خواسته است برای اجرای هرگونه حکم بازداشتی که این دادگاه صادر می کند آماده شوند . اوکامبو در آخر گزارش خود گفته است اگر مقامات لیبیایی از عمل به بازداشت افراد شکست بخورند شورای امنیت باید ابزارهای لازم را برای تضمین اجرای حکم دادگاه پیدا کند .
نظرات بینندگان