arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۴

مغز متفکر حملات تروریستی پایتخت اندونزی کیست؟

'بحرون نعیم' حدود هفت سال پیش در شهر کوچکی در 'سولو' اندونزی یک 'کافی نت' راه اندازی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات پلیس اندونزی نشان می دهد مغز متفکر و برنامه ریز حملات تروریستی روز گذشته 'جاکارتا' پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا که باعث کشته شدن هفت نفر از جمله هلاکت پنج تروریست شد، فردی به نام 'بحرون نعیم' است.

به گزارش «انتخاب»'بحرون نعیم' حدود هفت سال پیش در شهر کوچکی در 'سولو' اندونزی یک 'کافی نت' راه اندازی کرد.

پلیس اندونزی وی را برنامه ریز حملات تروریستی شهر جاکارتا معرفی کرد که از صبح روز گذشته و پس از یک انفجار انتحاری مقابل مرکز شلوغ خرید 'ساریناه' کلید خورد و تیراندازی و عملیات انتحاری دیگر تا حدود سه ساعت ادامه یافت.

در این عملیات تروریستی براساس گزارش پلیس 6 تروریست مشارکت داشتند که پنج نفر آنها به هلاکت رسیدند. پلیس گزارشی از وضعیت یک تروریست دیگر نداده است، اما گزارش برخی رسانه های اندونزی نشان می دهد وی اسلحه خود را زمین گذاشته است.

پلیس تاکید دارد که هیچ تروریستی نتوانسته از محل که در محاصره پلیس قرار داشته است متواری شود.
در این عملیات تروریستی یک تبعه کانادایی-الجزایری و یک مرد اندونزیایی نیز کشته شدند. 24 نفر از جمله چهار خارجی نیز زخمی شدند.
'بحرون نعیم' مغز متفکر این عملیات تروریستی و انتحاری پایتخت اندونزی سال 2011 نیز به دلیل در اختیار داشتن سلاح دستگیر و به مدت سه زندان راهی زندان شد و پس از آن به عنوان یکی از افراطیون در منطقه 'سولو' و 'جاوای مرکزی' شروع به فعالیت کرد.

وی یکسال پس از آزادی از زندان عازم سوریه شد تا به گروه تروریستی داعش بپیوندد.

براساس گزارش روز جمعه رسانه های اندونزی، نشانه هایی از این حملات در هفته های گذشته وجود داشته است. بحرون نعیم پس از حملات تروریستی پاریس با راه اندازی یک وبلاگ به تشریح چگونگی انتقال جنگ های چریکی از جنگل های اندونزی به یک شهر خبر داده بود.

وی در مطلبی تحت عنوان 'درس هایی از حملات پاریس' که در وبلاگ خود منتشر کرد از مخاطبان اندونزیایی خود خواست برنامه ریزی، هدف قرار دادن، همکاری، امنیت و به اصطلاح شجاعت عاملان حمله پاریس را مورد مطالعه قرار دهند.

یک رسانه غربی 24 نوامبر (سوم آذر) از طریق 'تلگرام' با این تروریست تماس برقرار کرده و وی در آن زمان ادعا کرده بود گروه تروریستی داعش بیش از اندازه برای 'انجام دادن یک اقدام' در اندونزی حامی دارد.

وی گفته بود 'فقط منتظر یک تحریک کننده درست باشید'. پلیس اندونزی رئز گذشته موفق به برقراری تماس با 'بحرون نعیم' از طریق شبکه های اجتماعی نشد.
مقامات امنیتی اندونزی پس از تماس 'بحرون نعیم' با رسانه رویترز، به جمع آوری اطلاعات و مکالمات منتقل شده از وی پرداخت که بر اساس آن وقوع یک حمله تروریستی در اندونزی قریب الوقوع نشان داده شد.

'تیتو کارناویان' رئیس پلیس جاکارتا نیز گفت، به طور آشکار مشخص است که 'بحرون نعیم' قصد رهبری گروه تروریستی داعش و 'یک دولت اسلامی' در جنوب شرقی آسیا را در سر می پروراند.
براساس گزارش پلیس اندونزی گروهی که روز گذشته به 'استار باکس' حمله کردند وابسته به 'بحرون نعیم' بودند که قصد تشکیل خلافت به اصطلاح اسلامی در منطقه را دارد. وی قصد رهبری این خلافت را در سر می پروراند.

'سیدنی جونز' یک متخصص در امور تندروهای اسلامی در موسسه تحلیل سیاسی منازعات در جاکارتا پیش از این در ماه نوامبر اعلام کرده بود احتمال بسیار کمی برای رخ دادن حادثه ای شبیه آنچه که در پارس رخ داد، در جاکارتا وجود دارد، اما با این حال تهدید درست در بیخ گوش دولت اندونزی قرار دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان